• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

اسپیکینگ آزمون آیلتس چگونه است؟ + 5 نکته برتر

موسسات آکادمیک معمولاً از افراد غیر بومی که قصد تحصیل در خارج را دارند دعوت به شرکت در آزمون آیلتس برای ارزیابی سطح زبان انگلیسی خود می‌کنند. هنگام ثبت نام در یک دانشگاه انگلیسی زبان، اسپیکینگ آزمون آیلتس ضروری است.

در این پست به سوالات شما در مورد اسپیکینگ آزمون آیلتس پاسخ می‌دهیم. بنابراین، همه چشم‌ها به اسپیکینگ آزمون آیلتس هستند. در اینجا ما می رویم!

لطفا توجه داشته باشید که بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال یکسان است.

اسپیکینگ آزمون آیلتس چیست؟ با شرکت در آن چه اتفاقی می‌افتد؟

آزمون آیلتس سطح درک زبان و همچنین عبارات نوشتاری و شفاهی شما را ارزیابی می‌کند. اسپیکینگ آزمون آیلتس با ممتحن برگزار می‌شود که با سایر آزمون‌های رسمی انگلیسی مانند TOEIC یا TOEFL متفاوت است.

در طول اسپیکینگ آزمون آیلتس، به سؤالات یک ممتحن معتبر پاسخ خواهید داد و با آن‌ها مکالمه‌ای خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که شما کسی هستید که مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بنابراین شما بیش‌تر از ممتحن صحبت خواهید کرد که او برای عمدتاً برای گوش دادن به شما حضور دارد.

برای کسب نمره خوب در اسپیکینگ آزمون آیلتس  باید مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشید. علاوه بر این، برای لهجه و تلفظ خود امتیاز کسب خواهید کرد.

اسپیکینگ آزمون آیلتس: فرمت آزمون 

اسپیکینگ آزمون آیلتس چگونه است؟ + 5 نکته برتر

مدت زمان آزمون اسپیکینگ 11 تا 14 دقیقه است. سه قسمت وجود دارد.

قسمت 1 آزمون اسپیکینگ آیلتس شامل سوالاتی در مورد شما، خانواده، کار و علایق شماست. این به این منظور است که شما را آرام کند و شما را به صحبت وادار کند.

قسمت 2 آزمون اسپیکینگ آیلتس شامل صحبت در مورد یک موضوع خاص است. ممتحن به داوطلب cue card می‌دهد. cue card از شما می‌خواهد که در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید. نکاتی وجود دارد که باید در صحبت خود به آن‌ها توجه کنید.

شما یک دقیقه فرصت دارید تا آماده شوید. سپس باید یک تا دو دقیقه صحبت کنید. زمان کمتری صحبت نکنید، نمره‌ی خود را از دست خواهید داد. ممتحن بعد از دو دقیقه شما را متوقف می‌کند.

قسمت 3 اسپیکینگ آیلتس شامل یک بحث طولانی‌تر مربوط به مبحث قسمت 2 است. این قسمتی است که شما سهم امتیاز خود را دریافت می‌کنید. شما باید به عمق بروید و دلایل، مثال‌ها و تحلیل‌ها‌یتان را ارائه دهید.

اسپیکینگ آزمون آیلتس: نحوه‌ی نمره‌دهی

اسپیکینگ آزمون آیلتس چگونه است؟ + 5 نکته برتر

ممتحنین خبره اسپیکینگ شما را ارزیابی می‌کنند. مصاحبه شما بعدا ضبط و ارزیابی خواهد شد. به ممتحنانی که به ضبط شما گوش می‌دهند، یک عنوان با معیارهای امتیازدهی در آن داده می‌شود.

نمره اسپیکینگ آزمون آیلتس بین 0 تا 9 است. برای افزایش شانس خود برای کسب حداکثر امتیاز باند، مهم است که فرمت Speaking Test و چهار معیاری که امتیاز band score شما را تعیین می‌کند را درک کنید:

در آزمون آیلتس (IELTS)، نمره‌دهی بخش اسپیکینگ بر اساس چهار معیار اصلی صورت می‌گیرد که در بالا به آن اشاره شد. این معیارها عبارت‌اند از: فلوئنسی (Fluency) و کاربرد صحیح زبان (Lexical Resource)، دقت گرامری (Grammatical Range and Accuracy)، و روانی و کاربرد صحیح عناصر تلفظی (Pronunciation).

برای هر یک از این معیارها، امتیازهای مختلفی وجود دارد که در نهایت به یک نمره کلی بر حسب نمرهٔ کلی آیلتس (0 تا 9) تبدیل می‌شود. البته، نمره‌دهی دقیق اسپیکینگ به این صورت است:

– فلوئنسی و کاربرد صحیح زبان (Fluency and Lexical Resource): این معیار به بررسی توانایی شما در جریان دادن مکالمه و استفاده از واژگان مناسب و متنوع برای بیان افکار و نظرات‌تان می‌پردازد. نمره این معیار بر اساس روانی و دامنه‌ی واژگان شما تعیین می‌شود.

– دقت گرامری (Grammatical Range and Accuracy): در این معیار، توانایی شما در استفاده از گرامر صحیح و متنوع بررسی می‌شود. نمره این معیار بر اساس صحت و دقت استفاده از قواعد گرامری، ساختار جملات و تنوع جملات تعیین خواهد شد. 

– روانی و کاربرد صحیح عناصر تلفظی (Pronunciation): در این معیار، تلفظ صحیح و روان بررسی می‌شود. شما باید توانایی تلفظ درست صداها و واژگان را داشته باشید و بتوانید با روانی و تنوع تلفظ صحبت کنید.

سپس، نمره‌های به دست آمده از هر یک از این معیارها در نهایت ترکیب می‌شوند تا نمره کلی شما برای بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس مشخص شود. هر یک از این معیارها دارای وزن مشخصی است که به نمره کلی تأثیر می‌گذارد، اما نحوه دقیق ترکیب آنها در نمره کلی آیلتس به طور دقیق مشخص نشده است.

5 نکته برتر اسپیکینگ آزمون آیلتس

اسپیکینگ آزمون آیلتس چگونه است؟ + 5 نکته برتر

در اینجا 5 نکته برتر اسپیکینگ آزمون آیلتس برای شما آورده شده است:

1. هر روز انگلیسی صحبت کنید.

فقط کمی تمرین به بهبود تدریجی مهارت‌های انگلیسی زبان شما کمک می‌کند تا اینکه منتظر بمانید تا کلاس هفتگی آزمون آیلتس خود را برگزار کنید.

2. اگر متوجه نشدید، فقط بپرسید.

اسپیکینگ آزمون آیلتس باید مانند یک مکالمه معمولی بین 2 نفر باشد. بنابراین، اگر کلمه‌ای را متوجه نشدید، فقط از ممتحن بخواهید معنی آن را توضیح دهد. همچنین می‌توانید از آن‌ها بخواهید که یک سوال را تکرار کنند.

3. یک گرم کردن 24 ساعته انگلیسی انجام دهید.

بیش‌تر شرکت‌کنندگان آیلتس مانند یک ورزشکار به 10-15 دقیقه برای “گرم کردن” نیاز دارند. بنابراین بهتر است قبل از امتحان آیلتس خود را گرم کنید. چرا 24 ساعت قبل از آزمون اسپیکینگ آیلتس صحبت نمی‌کنید، نمی‌نویسید، بخوانید و به زبان انگلیسی گوش نمی‌دهید؟ تفاوت زیادی در band score شما ایجاد خواهد کرد.

4. پاسخ‌های کامل بدهید.

باید به ممتحن نشان دهید که انگلیسی شما چقدر خوب است. بنابراین در صورت امکان سعی کنید پاسخ‌های خود را با توضیح و مثال بسط دهید. از پاسخ دادن به «بله» و «خیر» خودداری کنید، به ممتحن نشان دهید که زبان انگلیسی شما چقدر خوب است.

5. اشتباهات خود را تصحیح کنید.

اگر اشتباهی مرتکب شدید – و مردم همیشه این کار را انجام می‌دهند، به خصوص زمانی که در امتحان استرس دارند – فقط آن را تصحیح کنید. شما به ممتحن نشان خواهید داد که گرامر و واژگان خود را می‌دانید. فقط جمله را درست تکرار کنید؛ اما در آن زیاده‌روی هم نکنید. 

ممتحن در اسپیکینگ آزمون آیلتس به دنبال چه چیزی است؟

دانستن اینکه ممتحن به دنبال چه چیزی است به شما کمک می‌کند تا نقاطی را که نمره شما را بهبود می‌بخشد علامت بزنید و از اتلاف وقت و انرژی روی چیزهایی که امتحان کننده به آن‌ها اهمیتی نمی‌دهد جلوگیری کنید.

ممتحن شما به این موارد اهمیت نمی‌دهد:

  • چند پاسخ را حفظ کرده‌اید.
  • چند کلمه “بزرگ” / “فانتزی” / “سطح بالا” می‌دانید.
  • چند ساختار گرامری و زمان ‌ای مختلف می‌دانید.
  • لهجه شما چقدر «بریتانیایی» یا «آمریکایی» است.

ممتحن به این موارد اهمیت می‌دهد:

چقدر خوب می‌توانید از طریق مکالمه انگلیسی ارتباط برقرار کنید.

ممتحنین در مکالمه آزمون آیلتس می‌خواهند بدانند که شما می‌توانید به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید و ممتحن شما را تشویق می‌کند که به صحبت کردن ادامه دهید. پس دانستن لغات زیاد و استفاده نکردن از آن دردی را دوا نخواهد کرد بلکه باید آن را در عرصه‌ی عمل به ممتحن نشان دهید. 

جمع‌بندی 

در این مطلب سعی بر آن بود که شما را با مطالبی مهم راجع‌به اسپیکینگ آزمون آیلتس و نحوه‌ی نمره‌دهی آن آشنا کنیم تا بتوانید با دیدگاه درست به این بخش از آزمون آیلتس بروید و تمارین درستی برای این بخش داشته باشید. (برای اطلاعات بیش‌تر به سایت اصلی سر بزنید.) 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =