• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

اهمیت مهارت شنیداری در یادگیری زبان انگلیسی

مهارت شنیداری در یادگیری زبان

داشتن مهارت بالا در برقراری ارتباط در تمامی حوزه ها ( شغلی, ارتباطی و …) موثر است. مهارت شنیداری می‌تواند باعث پیشرفت بیشتر شما در تمامی حوزه‌ها باشد.

یادگیری و کسب مهارت در زمینه شنیداری نیازمند اختصاص زمانی زیادی به این مقوله می‌باشد. در بسیاری از مواقع زبان‌‎آموزان بنده نگرانی خود را با یک پرسش مطرح می‌کنند.

“آیا این طبیعیه که حرف‌های شما را متوجه می‌شم ولی نمی‌تونم مثل شما حرف بزنم؟

جواب به این سوال بسیار ساده است.

اصلاً اجازه بدید با یک مثال ساده جواب این سوال رو بدهم. حتماً در اطراف خود کودکی بوده که تازه شروع به صحبت کردن کرده است. از لحاظ یادگیری زبان این کودک هیچگونه تسلطی روی مهارت خواندن، نوشتن و صحبت کردن ندارد اما تنها مهارت وی مهارت شنیداری است. این کودک فقط توانایی شنیدن صدای شما و درک نسبی از محیط اطراف را می‌تواند با مهارت شنیداری خود داشته باشد.

مثلاً زمانی که شما این کودک را صدا می‌زنید به سمت شما برمی‌گردد. این مهارت شنیداری است که باعث می‌شود این کودک بتواند درک نسبی از محیط اطراف را داشته باشد بنابراین اولین و اصلی‌ترین مهارت در یادگیری زبان جدید بخش مهارت شنیداری آن زبان است. پس در پاسخ به سوالی که در بالا مطرح شد می‌توان گفت که این امری طبیعی است که شما حرف‌ها را متوجه می‌شوید اما نمی‌توانید مثل فرد اول صحبت کنید. در پروسه یادگیری زبان جدید تمام ما مثل همان کودکی هستیم که تازه متولد شده پس اگر می‌خواهید زبان را مثل افرادی که در خارج از کشور به دنیا آمده‌اند صحبت کنید حتماً باید ابتدا، روی مهارت شنیداری خود کار کنید.

برای تقویت مهارت شنیداری ، سایت‌ها و منابع گوناگون زیادی در دسترس است. یکی از بهترین منابعی که می‌توان به آن اشاره کرد learning English via listening است.

در مقاله‌ای جداگانه در خصوص یادگیری مهارت شنیداری با این منبع صحبت خواهد شد.

در ادامه این مقاله روی ۵ تا از راحت‌ترین راه‌های بهبود مهارت شنیداری صحبت خواهیم کرد.

 برقراری ارتباط چشمی با کسی که صحبت می کند.

وقتی کسی با شما صحبت می‌کند شما نباید به بیرون از پنجره نگاه کنید تکست بدهید یا با گوشی خود سرگرم باشید. شما باید تمامی چیزهایی که باعث حواس پرتی می‌شود را کنار بگذارید. این شرایط باعث می‌شود کسی که در حال صحبت با شماست احساس کند شما دوست دارید که به حرف‌های او گوش دهید همین امر سبب می‌شود فردی که در حال صحبت است به صحبت خود ادامه دهد و شما در این شرایط می‌توانید مهارت شنیداری خود را بهبود دهید.

 منتظر یک، مکس برای پرسیدن سوال باشید.

ممکن است شما تمام حرف‌هایی که یک فرد می‌گوید را متوجه نشوید. در این شرایط بهتر است شما صبر کنید که مکسی در حرف‌های گوینده صورت گیرد سپس سوال خود را پرسیده و منتظر جواب گوینده باشید.

 سوال‌هایی بپرسید که به شما در درک بهتر موضوع کمک کند.

پرسیدن سوالات این چنینی باعث می‌شود که شما روی یک موضوع بمانید. شما فقط می‎خواهید درک خود را از صحبت‎‌های گوینده بالا ببرید و نمی‌خواهید که در مورد موضوعات مختلفی صحبت شود. وقتی که شما سوالات این چنینی می‌پرسید بدون اینکه وسط حرف‌های گوینده بپرید نشان می‌دهد که شما گوش می‌دهید، تمرکز می‌کنید و خواهان صحبت بیشتر در مورد آن موضوع هستید.

به گوینده فیدبک بدهید

دادن فیدبک می‌تواند کلامی و یا غیر کلامی باشد. شما می‌توانید فیدبک‌های کلامی مانند: «میدونم که خیلی سخته» یا «اوکی» بدهید و یا از فیدبک‌‎های غیرکلامی استفاده کنید مثلاً سر خود را به نشانه تایید تکان دهید.

هدف از این کار ارسال سیگنال به گوینده و اذعان این موضوع است که شما در حال گوش کردن به او هستید.

 تمرین کردن مهارت شنیداری

تمرین بر روی مهارت شنیداری خود باعث می‌شود که شما خیلی سریع تر و راحت‌تر بتوانید روی مهارت‌های دیگر خود اعم از مهارت خواندن نوشتن و علی الخصوص مهارت صحبت کردن خود کار کنید. در مقاله‌ای جداگانه در خصوص راه‌های بهتر کردن مهارت شنیداری در کوتاه‌ترین زمان صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد شما برای تقویت مهارت شنیداری چیه؟

مشتاقانه منتظر خوندن نظرات شما هستیم.

نویسنده: میلاد رضایی

 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 19 =