• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی + معرفی منابع

زبان انگلیسی به عنوان یکی از رایج‌ترین زبان‌های دنیا شناخته می‌شود. به همین علت اگر قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های خارجی را داشته باشید، بیشتر آن‌ها مدرک معتبری که بیانگر تسلط شما بر این زبان است، را از شما درخواست می‌کنند. 

علاوه بر آن تسلط بر زبان انگلیسی برای پیشبرد سطح علمی و دانش، نقش موثری دارد. بیشتر مقاله‌ها و سخنرانی‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی است. حتی اگر قصد ارتباط با یک نفر خارج از کشور را داشته باشید زبان انگلیسی به عنوان یک زبان رسمی برای برقراری ارتباط شناخته می‌شود. به همین علت در کشورهایی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست، یادگیری این زبان اهمیت بالایی دارد. 

برای یادگیری زبان انگلیسی، روش‌های مختلفی وجود دارد. ممکن است شما تاکنون چندین روش را انتخاب کرده باشید و هیچ کدام برای شما مفید نبوده باشد. نگران نباشید، چون نمی‌توان گفت برای یادگیری این زبان تنها یک روش وجود دارد. هر فردی که مسیر آموزش زبان انگلیسی از صفر را طی می‌کند، ممکن است مجبور شود چندین روش یادگیری را امتحان کند تا در نهایت یک روش یادگیری مناسب خود را پیدا کند.

پس می‌توان گفت بهترین روش آموزش زبان انگلیسی از پایه تا پیشرفته، روشی است که بر اساس توانمندی‌ها و سطح مهارت شما تنظیم شده باشد.

شاید الان این سوال به ذهنتان برسد پس این مقاله قرار است در چه موردی توضیح دهد؟ آیا می‌خواهد ادعای بیان یک روش خاص یادگیری را داشته باشد که در هیچ کجا پیدا نمی‌شود؟ در جواب باید بگوییم خیر، ما قرار نیست در این مقاله یک روش اصولی و پایه یادگیری را به شما آموزش دهیم. ما قصد داریم در این مقاله راه‌هایی را بیان کنیم که با قرار دادن در برنامه خود، باعث افزایش سرعت یادگیری شما می‌شود. اگر به نظرتان یادگیری زبان سخت و کسل کننده است، با این روش‌ها می‌توانید به فرآیند یادگیری خود، اشتیاق و انگیزه بیشتری ببخشید. فراموش نکنید انگیزه بسیار، باعث پشتکار و پیشرفت در هرکاری می‌شود. پس با ما همراه باشید.

حتما برای یادگیری باید به کلاس زبان رفت؟

رفتن به کلاس زبان با داشتن یک معلم برای آموزش زبان دو مسیر متفاوت است. برخی افراد فکر می‌کنند تنها با رفتن به کلاس زبان می‌توانند زبان یاد بگیرند و رفتن به کلاس برای آن‌ها با توجه به محدودیت زمان و هزینه غیر ممکن است. در واقع اعتقاد دارند که خودشان نمی‌توانند بدون زور و اجبار معلم درس بخوانند. 

خب این مسئله برای همه صادق نیست. ممکن است شما از این موضوع می‌ترسید که بدون رفتن به کلاس زبان، مسیر یادگیری را گم کنید. 

حتی اگر چندین بار در مسیر خودآموزی شکست خورده‌اید به معنای ناتوانی شما نیست، ممکن است هنوز مسیر مناسب برای خودتان را پیدا نکرده‌ باشید. اگر رفتن به کلاس برای شما دشوار و ناممکن است، برای خودآموزی زبان نیاز به پشتکار و تشویق کردن خودتان دارید. با این دو چاشنی می‌توان این ترس بزرگ را شکست داد.

شاید برخی افراد برای یادگیری قواعد و نکات زبان، نیازمند آن باشند که یک فرد خبره به آن‌ها توضیح دهد، این مسئله درست است. نمی‌توان از این مسئله چشم‌پوشی کرد که قواعد و گرامر زبان انگلیسی دارای نکات ریزی است که اگر از آن‌ها بدون توجه عبور کنید، در مراحل بالاتر به مشکلات جدی برخورد می‌کنید. 

خب برای این موضوع راه حل وجود دارد. حتما برای یادگیری این نکات نیاز نیست به کلاس بروید. شما می‌توانید از دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی که در انواع سایت‌های مختلف وجود دارد استفاده کنید. فقط قبل از هر چیزی مطمئن شوید این دوره‌ها معتبر بوده و توسط اساتید مجرب آموزش داده می‌شوند. با کمک این دوره‌ها می‌توانید در کنار خودآموزی، نکات مهم را هم یاد بگیرید. 

حتی تنوع این دوره‌ها آنقدر زیاد است که شما می‌توانید یک دوره آموزشی برای ارتقای یک مهارت‌تان مانند اسپیکینگ یا گرامر یا کل مهارت‌ها انتخاب کنید

هدف یادگیری خود را دقیق مشخص کنید

هدفتان از یادگیری زبان انگلیسی را دقیق مشخص و یادداشت کنید. منظور از هدف این نیست که به صورت کلی بنویسید قصد دارم بر روی زبان انگلیسی مسلط باشم. این هدف کلی است و زبان انگلیسی به شاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود. بنابراین با این هدف مسیر یادگیری خود را بعد از مدتی گم می‌کنید و در میان انبوهی از اطلاعات که برخی به درد شما نمی‌خورند غرق می‌شوید. به عنوان مثال فردی که قصد دارد برای پذیرش در دانشگاه، زبان انگلیسی را بیاموزد باید هدف خود را یادگیری زبان انگلیسی آکادمیک تعیین کند. به این ترتیب این فرد به سراغ مقاله‌ها و لغاتی که درباره یک حوزه دیگر است، نمی‌رود مثلا اطلاعاتی درباره زندگی حیوانات.

یا فردی که قصد اپلای رشته زبان انگلیسی دارد می‌تواند با یک جستجو بفهمد برای این هدف باید کدام مهارت‌های خود را ارتقا دهد. پس قدم گذاشتن و تمرکز در حوزه‌های تخصصی علمی برای این فرد کار بیهوده‌ای است.

یادداشت کردن هدف باعث می‌شود با گذشت زمان و پیشرفت کردن در زبان انگلیسی، حس نزدیک‌تر شدن به هدف درونتان شعله‌ور شود و این آتش همانند یک سوخت برای قدرتمند شدن انگیزه و تلاش شما عمل می‌کند.

پس هدف خود را بنویسید و در کنار آن یادداشت کنید در حال حاضر چقدر به زبان انگلیسی مسلط هستید.

از منابع معتبر برای یادگیری زبان استفاده کنید

 

کتاب‌ها و منابع مختلفی برای یادگیری زبان وجود دارند. شما می‌توانید طبق توصیه معلم خود از منابع خاصی استفاده کنید. اما در انتخاب کتاب‌های یادگیری به چند مورد دقت کنید:

١- معتبر بودن کتاب‌ها و روش آموزش آن‌ها

٢- آیا این کتاب‌ها برای رسیدن به هدف شما مناسب است یا خیر.بهترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی + معرفی منابع

به عنوان مثال کتاب‌های  زیر منابع خوب و معتبر برای یادگیری گرامر، لغات، اصطلاحات و لیسنینگ هستند که می‌توانید با توجه به هدفتان آن‌ها را انتخاب کنید:

English Grammar in use

Tactics for listening

Oxford word skills

English collocations in use

یادگیری زبان انگلیسی را برای خودتان هیجان انگیز کنید

ممکن است شما در دسته افرادی باشید که قصد یادگیری زبان انگلیسی از پایه را دارید. خب مسلما باید از کتاب‌های پایه شروع به یادگیری زبان کنید. اما فکر نکنید تماشای فیلم یا گوش دادن به موسیقی انگلیسی برای شما زود است و باید در مراحل بالاتر این کار را شروع کنید. شما اگر در مرحله پایه یا پیشرفته یادگیری زبان هستید، می‌توانید از فیلم و موسیقی برای ارتقای مهارت‌تان استفاده کنید. در مراحل پایه شاید مجبور باشید فیلم انگلیسی زبان را با زیرنویس فارسی ببینید. این موضوع هیچ مشکلی ندارد. مهم این است که با اضافه کردن مواردی مانند تماشای فیلم، یادگیری زبان را از چهارچوب سنتی خارج و آن را برای خود لذت بخش کنید.

موسیقی گوش دهید، فیلم تماشا کنید، اگر عاشق خواندن کتاب، مقاله و مجله هستید آن‌ها را بخوانید، اگر عاشق پادکست یا ویدئوهای جذاب TED هستید آن‌ها را تماشا کنید. این کارها از چند جنبه سودمند هستند. گوش دادن باعث می‌شود لغات را چندین بار در جاهای مختلف بشنوید و معنی آن آسان‌تر در ذهن شما هک شود. همچنین کم کم با نحوه استفاده از گرامرهای مختلف در جملات آشنا می‌شوید.

اگر دوست دارید که بتوانید انگلیسی صحبت کنید، سعی کنید بعد از دیدن فیلم یا خواندن کتاب آن را در حدی که به زبان انگلیسی آشنا هستید خلاصه کنید و برای دوست یا معلم خود تعریف کنید. فراموش نکنید صحبت کردن خیلی در یادگیری شما تاثیر می‌گذارد. باعث می‌شود که اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کرده و کم کم خودتان از سطحی که در آن هستید شگفت زده شوید.

خلاصه فیلم را یادداشت کنید یا سعی کنید روزمره چند خط درباره موضوعی که به آن علاقه دارید بنویسید.

این موارد باعث لذت‌بخش و هیجان انگیزتر شدن یادگیری زبان می شود و به این ترتیب هرروز شوق فراوانی برای تمرین و یادگیری خواهید داشت.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − پنج =