• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

تاثیر موسیقی در یادگیری یک زبان جدید

طعم واقعی یادگیری زبان انگلیسی

سلام به دوستان توربویی عزیزم، فائزه خدابنده لو هستم و با مقاله‌ی تاثیر موسیقی در یادگیریِ یک زبان جدید در خدمتتون هستم. این موضوع از یک تجربه‌ی شخصیِ موفق شروع شد و خوشبختانه تبدیل به یک اصل و سبک اولیه در فراگیریِ یک زبان جدید برای زبان آموزان شده است.
من به شخصه باور دارم هیچ چیزی اتفاقی نیست و نخواهد بود. در واقع هیچ اتفاقی، اتفاقی، اتفاق نمیوفته. شاید بپرسین چرا؟ این جمله چه ربطی به تاثیر موسیقی بر یادگیری و بهبود مطالعه داره؟
بذارید خودم رو‌ مثال بزنم، گوش دادن به موسیقی‌های انگلیسی به صورت رندوم در سال ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۲ تنها سرگرمی من بود، اوایل حتی الفبای زبان انگلیسی رو هم نمی‌دونستم ولی کم کم با جدی شدن و تجزیه و تحلیل اهنگ‌ها تبدیل به زبان‌آموز حرفه‌ای در نوجوانی شدم که همیشه به صورت شوکه کننده‌ای «زبان‌آموزی که زبان انگلیسی رو فقط با موسیقی یاد گرفته و این داستان چقدر عجیبه » خطاب می‌شد. سال ۲۰۱۴ شروع به تدریس کردم. برای خودم پر از معناست و یکی از قشنگ‌ترین نقاط عطف زندگی من «موسیقی» بوده و هست. بدون‌ اینکه تسلط به نواختن هیچ سازی داشته باشم.
بله گوش دادن به موسیقی آینده‌مو تضمین کرد. جالب شد، نه؟
گفتم که هیچ چیزی اتفاقی نیست، علاقه اکثر جوامع‌ِ زبانی‌آموز (به خصوص در ایران) به گوش دادن و یادگیری از طریق ترانه‌ها غیر قابل انکاره و این دلیل علمی، حسی و حتی عقلانی پشتش است.
علاقه، تفریح، منبع یادگیری و انگیزه، شغل، منبع درآمد و… من به سادگی از گوش کردنِ تفریحی به موسیقی شروع شد .
باید بهتون بگم که من همیشه ایمان داشتم که آموزش برای یک انسان باید با عشق، تفریح و همراه بازی و سرگرمی باشد. اشتیاق باید ایجاد شود، علاقه باید پیدا شود، ذوق یادگیری نیاز به ساخته شدن دارد اما در مورد یادگیری یک زبان جدید آن هم زبان انگلیسی شرایط را متفاوت می‌کند و همه‌ی حق انتخاب‌ها از ما گرفته ‌ است؛ چون یادگیریِ زبان انگلیسی یک الزام است و امروزه اختیاری نمی‌باشد.
من اینجام تا بهتون راه رو نشون بدم، بهتون بگم که این توفیق اجباری را چطور با میل و رغبت ذاتی دنبال کنید و نیاز نیست نگران باشید .
باور دارم که اگر چه عده‌ای موسیقی را گمراه‌کننده و در تعارض با یادگرفتن، می‌بینند، ولی این موضوع وقتی بحث زبان انگلیسی می‌شود، کاملا بالعکس است. مطالعات نشان می‌دهند که آهنگ گوش دادن دو نیمکره‌ی مغز را فعال نگه می‌دارد و باعث تقویت حافظه، حال، مود، انگیزه و حتی کاهش استرس و افزایش خلاقیت می‌شود.
چون باعث آزاد شدن دوپامین،هورمونی که منجر به شادیِ آدم است، می‌شود.
بله، از خودت بپرس چی از این بهتر؟
راستش رو بخواین ما آدم‌ها برای کاری که ازش لذت ببریم، بیشتر وقت می‌ذاریم، پس تبریک میگم الان شما یک قدم از بقیه جلو تر هستید که در حال خوندن این مقاله هستید، پس این داستان ناتمام رو به اخر برسونید.

چهار تا دلیل مهم برای اینکه یادت باشه راه خودتان را برای انگلیسی صحبت کردن راحت‌تر کنید:

اول) من معتقدم موسیقی خود یک زبان است و روح دارد

به طور مثال وقتی که یک موسیقی همراه با ترانه از یک زبان کاملاً ناآشنا می‌شنوید، ممکن است بتوانید حدس بزنید موضوع ترانه چیست، این اتفاق به علت روح داشتنن زبان موسیقی می‌افتد. ممکن است شما حتی یک کلمه‌ی برای مثال به زبان اسپانیایی هم ندونید ولی عاشق موزیک‌های اسپانیایی باشید، اگر مطمئن نیستید، موسیقی سریال معروف مانی هایست (Bella ciao) رو به خاطر بیاورید، من به شخصه یک کلمه هم ازش نمی‌دونم ولی مطمئنم که سرشار از احساس، عشق و شوق است و حتی باعث شد یادگیری زبان اسپانیا رو به تازگی شروع کنم.

دوم) آهنگ‌ها دارای بی نهایت اصطلاحات روزانه‌ی کاربردی و محاوره‌ای هستند

به همین دلیل در فهم و قدرت شنیداری شما تاثیر مستقیم میذارند. یادتون باشه که در موسیقی از زبان محاوره‌ای خالص استفاده می‌شود.

سوم) تلاش برای طبیعی و‌ نچرال انگلیسی صحبت کردن، غیر قابل انکار است

زمانی که زبان ‌‎‌آموز همراه با ترانه می‌خواند، ناخودآگاه روی تلفظ کلمات تمرکز می‌کند. تمرکز روی تلفظ کلمات و خواندن ترانه همراه با موسیقی یک تمرین عالی برای بهبود تلفظ زبان و‌لهجه است.

چهار) کلماتی که در متن آهنگ ها یاد می‌گیرید

به دلیل اینکه در جمله و با آهنگ و ریتم شنیده شدن، در ذهن شما هک شده و غیر قابل فراموش خواهند بود، چی قشنگ‌تر از اینکه به این باور برسید، پس زبان انگلیسی فرّار نیست، روش یادگیری مهمه و آهنگ روش یادگیری موفقیت آمیزی است.

پنجم) باید بگم که دردسر، هزینه ندارد و وقت زیادی هم ازتون نمیگیرد

تازه به صورت خودخوان و سلف استادی تو ی خونه، ماشین و… می‌تونید بدون نیاز به پشتیبان و استاد یاد بگیرید.

ششم) باعث میشه وقت‌های مرده‌تون رو زنده کنید

وقتی رانندگی می‌کنید، وقتی آشپزی می‌کنید و اتاق یا منزلتون رو تمیز می‌کنید، به موسیقی‌های انگلیسی گوش بدید، متوجه شدنشون در ابتدا آسان نخواهد بود ولی بذارید به موسیقی گره بخورید و یادگیری توی وجودتون حَل بشه، بدون هزینه و البته فان یاد بگیرید.

همه‌ی این باورها باعث شد شروع کنم به ضبط کردن یک دوره‌ای که تبدیل شد به یکی از موفق و محبوب‌ترین دوره‌های من.
تو این دوره حتی میگم چی و چطور گوش کنی که مکالمه‌ی بهتری داشته باشی، پیشنهاد می‌کنم چند دقیقه‌ای وقت بذارید و دوره‌ی “یادگیری زبان با آهنگ ” تماشا کنید.
و در نهایت طعم واقعی یادگیری زبان رو بچشید.
این دوره ایستگاه آخر سفرِ زبانیِ شما خواهد بود.
خوشحالم بخشی از سفرتون هستم.

و در نهایت به قول افلاطون :
Music gives a soul to the universe
Wings to the mind
Flight to the imagination
And life to everything
موسیقی به تمام عالم روح،
به مغز ما بال،
به تصوراتمان پرواز
و به همه چیز زندگی می‌بخشد .

نویسنده: فائزه خدابنده لو

منتظر نظراتتون هستیم و همه رو با عشق می‌خونیم.
نظرتو برامون ثبت کن.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 12 =