• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

تفاوت رزومه و CV در چیست؟

برای پذیرش در دانشگاه‌ها یا محیط‌های کاری مختلف گاهی نیاز است که افراد یک رزومه یا CV مناسب ارائه کنند که هر کدام از این‌ها با توجه به شرایط و درخواست مقصد مورد نظر می‌توانند کاربرد مختلفی داشته باشند. در برخی از کشور‌ها رزومه و CV یک مفهوم دارند. اما در ایالات متحده معمولاً CV را برای مراکز علمی و دانشگاهی درخواست می‌کنند.

افراد برای موارد مختلفی از جمله کار، تحصیل، مهاجرت و . . . به رزومه و CV احتیاج دارند. آموزش زبان انگلیسی برای مهاجرت در چنین مواقعی ضروری است و اهمیت آن را می‌توانید حس کنید. اما به طور کلی تفاوت‌هایی میان رزومه و CV وجود دارد که در ادامه این مطلب از انگلیش‌توربو به بررسی این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

آشنایی با ویژگی‌های رزومه و CV و مقایسه آن‌ها

تفاوت رزومه و CV در چیست؟

CV و رزومه برای کسانی که قصد دارند در کشور‌های خارجی برای کار و تحصیل اقدام کنند، به کار می‌آید؛ از این رو این افراد برای تسلط کامل به زبان انگلیسی باید آموزش زبان انگلیسی برای آیلتس را هم پشت سر بگذارند.

رزومه انگلیسی و CV با وجود این که در مناطق مختلف با یک معنی شناخته می‌شوند، اما در یکسری ویژگی‌ها با هم تفاوت دارند. در زیر برخی از ویژگی‌های این دو را بیان می‌کنیم تا بتوانید تفاوت آن‌ها را تشخیص دهید. با یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در کوتاه ترین زمان فراهم کردن یک رزومه یا CV مناسب با ویژگی‌های زیر برای شما کار راحتی خواهد بود.

هدف CV و رزومه

در واقع با ارائه سی وی شما اطلاعاتی درباره سوابق کاری حرفه‌ای خود در دوران تحصیل در دانشگاه و بعد از آن ارائه می‌کنید. اما در مقابل رزومه‌ای که آماده می‌کنید، اطلاعاتی کوتاه درباره سابقه حرفه‌ای شما است و باعث می‌شود که برای پذیرش با دیگر رقبا سنجیده شوید. فراموش نکنید که یادگیری مکالمه زبان انگلیسی سریع؛ در آماده کردن رزومه و CV کارایی بسیاری برای شما خواهد داشت.

به روز‌آوری سوابق و اطلاعات در CV و رزومه

در CV برای موقعیت‌های شغلی پیش آمده اطلاعات متناسب با آن شغل نوشته نمی‌شود. هر گاه فرد دستاورد جدیدی کسب می‌کند، افتخاراتی را به دست می‌آورد یا گواهینامه‌ای را اخذ می‌کند، این اطلاعات به CV افزوده می‌شود. در رزومه اما باید با توجه به شغلی که به شما پیشنهاد شده است، سوابق خود را سفارشی‌سازی نمایید.

بخش‌های مهم و اصلی در رزومه و CV

برای نوشتن CV و رزومه دارا بودن اطلاعات کافی درباره زبان انگلیسی و مسلط بودن به آن یک ویژگی مهم محسوب می‌شود؛ در بخش اصلی CV مواردی از جمله نام، شماره تماس، افتخارات کسب شده، مهارت‌ها، تحصیلات، مقالات منتشر شده، گواهینامه، سوابق کاری حرفه‌ای، مجوز‌ها، کنفرانس‌ها و به طور کلی اطلاعات کاملی از تمامی دستاورد‌های فرد وجود دارد. برای نوشتن رزومه نیازی نیست که به طور مفصل این موارد بیان شوند، بلکه سوابق کاری، تحصیلات و کنفرانس‌ها، مهارت به همراه نام و شماره تماس کافی است.

اطلاعات اختیاری

در نوشتن CV می‌توان برخی از مهارت‌های تبلیغاتی خود را هم یادآور شد. کار‌های مختلفی که در این زمینه انجام گرفته است را در صورت تمایل بنویسید. برخی از افراد چه برای مراجعات شغلی چه برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر می‌توانند زبان‌های خارجی که در آن مهارت دارند، را نام ببرند. برای رزومه‌ای که آماده می‌کنید، می‌توانید اطلاعاتی درباره موارد مورد علاقه خود هم درج کنید یا برخی از کار‌های خود را نام ببرید.

طول رزومه در مقایسه با CV

از آن جایی که CV اطلاعات کامل‌تری را از هر فرد و سوابق کاری و تحصیلی آن ارائه می‌کند، طول صفحات آن بیشتر است و برای یک فرد با سابقه کاری کم‌تر، طول این صفحات به پنج صفحه می‌رسد. اما اگر فردی سوابق و مهارت‌های بیشتری داشته باشد، تعداد این صفحات بیشتر هم خواهد شد. معمولاً شرکت‌هایی که از متقاضیان خود درخواست رزومه می‌کنند، می‌خواهند اطلاعات مختصری درباره آن‌ها بدست آورند. طول یک رزومه در نهایت ۲ صفحه بیشتر نخواهد شد و به طور کلی افراد می‌توانند رزومه یک صفحه‌ای به کارفرما ارائه کنند.

مشخصات و اطلاعات خصوصی در رزومه و CV

در CV‌های آسیایی و اروپایی اطلاعاتی مانند سن و تاریخ تولد لازم است. علاوه بر این CV‌های اروپایی اطلاعاتی مانند ملیت را هم شامل می‌شوند. تاهل، تعداد فرزند، جنسیت و.. از دیگر موارد در CV هستند. اما برای ارائه رزومه در ایالات متحده هیچ گونه سوالی درباره تاهل و دین فرد وجود ندارد. معمولاً در رزومه ارائه آدرس ‌ایمیل و شماره تماس کفایت می‌کند.

جمع‌بندی

رزومه و CV در برخی موارد تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در موقعیت‌های مختلف ممکن است به یکی از آن‌ها نیاز داشته باشید؛ به همین خاطر دانستن اطلاعاتی درباره تفاوت آن‌ها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. یادگیری مکالمه زبان انگلیسی در کوتاهترین زمان برای ارائه یک رزومه و CV قدرتمند می‌تواند تأثیر‌گذار باشد؛

سؤالات متداول

آیا رزومه و CV کارایی متفاوتی دارند؟

در برخی از مناطق این دو به یک معنا هستند، اما در ایالات متحده بیشترِ دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی از CV استفاده می‌کنند.

تعداد صفحات مورد نیاز برای ارائه رزومه و CV یکسان است؟

خیر طول صفحات رزومه حداکثر ۲ صفحه است، در صورتی که CV دارای صفحاتی با تعداد بیشتر از سه صفحه خواهد بود.

آیا در رزومه و CV بیان ملیت و مذهب اهمیت دارد؟

رزومه در ایالات متحده شامل سوالی در این باره نیست؛ اما در CV اطلاعات شخصی درباره تاهل، ملیت و در برخی موارد مذهب درخواست می‌شود.

وضعیت متناسب‌سازی CV و رزومه برای موقعیت‌های شغلی متفاوت چگونه است؟

در CV سفارشی‌سازی انجام نمی‌شود، اما در رزومه این مورد را در نظر می‌گیرند.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =