• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

خلاصه نویسی به انگلیسی | نکات مهم و کاربردی

اگر در کلاس‌های یادگیری زبان انگلیسی شرکت کرده باشید، می‌دانید که خلاصه نویسی به انگلیسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کلاس شما به حساب می‌آید. خلاصه نویسی به زبان انگلیسی باعث تقویت حافظه در مورد کلمات انگلیسی و تقویت گرامر خواهد شد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که خلاصه نویسی به انگلیسی برای اکثر زبان آموزان کار سختی است. از همین رو در این مطلب از انگلیش توربو اطلاعاتی در مورد خلاصه نویسی را در خدمت شما قرار خواهیم داد. همراه ما باشید!

فواید خلاصه نویسی به انگلیسی 

ممکن است از خود بپرسید خلاصه نویسی چه تاثیری روی یادگیری زبان دارد؟ در پاسخ به این سوال، باید بدانید که نوشتن خلاصه نویسی‌ها روی یادگیری زبان بی‌تاثیر نبوده و فواید زیادی دارد. برخی از این فواید شامل موارد زیر می‌شود:

  • صرفه جویی در زمان مخاطب برای فهم موضوع اصلی مطلب
  • انتقال سریع مفهوم 
  • کوتاه نمودن مطلب به گونه‌ای که تمام حقایق و نکات مهم آن در خلاصه نویسی وجود داشته باشد، ولی مفهوم اصلی آن حفظ شود.
  • خوانا بودن مطالب و جلوگیری از حواس پرتی
  • بالا بردن کیفیت مطالعه
  • کمک به پرورش ذهن
  • آشنایی بیشتر با متون انگلیسی
  • و…

چگونگی خلاصه برداری

نکته‌ای که اهمیت بسیار زیادی دارد، چگونگی خلاصه برداری از زبان انگلیسی است. این کار به مهارت خاصی نیاز دارد و شما با کمی تمرین می‌توانید به خوبی این مهارت را یاد بگیرید. برای خلاصه نویسی به زبان انگلیسی روش‌های کارآمدی وجود دارد که آن‌ها را برای شما نام می‌بریم. اما مهم‌ترین نکته در خصوص خلاصه نویسی این است که باید هدف اصلی متن شما حفظ شود.

روش های خلاصه برداری

برای نوشتن خلاصه متون به انگلیسی باید روش‌های انجام این کار را شناخته و با تمرین در آن مهارت پیدا کنید. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

داستان را بخوانید: 

ابتدا داستان را خوانده یا اجازه دهید کسی آن را برای شما روخوانی کند. فراموش نکید که حتما باید با دقت این کار را انجام دهید. مطمئنا بخش‍‌های اصلی داستان در ذهن شما می‍ماند. اکنون می‌توانید تمامی ذهنیات خود را به عنوان یک خلاصه نویسی ساده بر روی کاغذ بیاورید. ممکن است برخی از بخش‌های داستان در ذهن شما نماند، از همین رو توصیه می‌شود که چند بار با دقت متن را خوانده و بخش‌های مهم داستان را در ذهنتان حفظ کنید.

نوت برداری: 

یکی از بهترین روش‌های خلاصه نویسی به انگلیسی، نوت برداری از داستانی است که در نظر دارید. با این روش شما دیگر نگرانی بابت از یاد بردن وقایع مهم داستان نخواهید داشت. نوت برداری از متون انگلیسی موجب می‌گردد تا ترتیب اصلی مطلب شما به درستی حفظ شده و متن‌ها پیش و پس نیفتند.

پیدا کردن شخصیت‌های اصلی: 

برخی از شخصیت‌ها در داستان، موضوع اصلی داستان را نشان می‌دهند. اما برخی دیگر از آن‌ها نقش مهمی در مطلب شما ندارند. از همین رو نیازی نیست از تمام آن‌ها نام ببرید. تنها از شخصیت مهم اسم برده، آن هم تنها در مواقعی که بر روی داستان تاثیر می‌گذارند.

محل رویداد اتفاق را ذکر کنید: 

برخی از داستان‌ها در مورد یک اتفاق مهم تاریخی و جغرافیایی است و اسم بردن از یک مکان مشخص می‌تواند تا حد زیادی در خلاصه نویسی به شما کمک کند. اگر مجبور شوید که چند مکان را در خلاصه نویسی داستان نام ببرید، کار شما کمی شوار می‌شود. در این صورت می‌توانید مکان‌های بی‌اهمیت را در خلاصه برداری انگلیسی قید کنید. 

نوشتن در مورد داستان اصلی: 

گاهی داستان نوشته شده در مورد یک اتفاق خاص بوده و شخصیت‌های داستان همگی برای حل آن تلاش می‌کنند. مهم‌ترین قسمتی که در خلاصه نویسی داستان باید ذکر شود، همین موضوع اصلی است. سپس از شخصیت‌هایی که تاثیر مستقیمی بر روی رویداد اتفاق افتاده دارند نام ببرید. نیازی نیست که تمام رویدادهای داستان را ذکر کنید، تنها اتفاقات خیلی مهم داستان را بیان نمایید.

یادداشت رویدادهای مهم: 

نوشتن جزئیات موجب می‌گردد تا خلاصه نویسی به انگلیسی از داستانتان بسیار طولانی شود. از همین رو ابتدا بخش‌های مهم داستان را نوشته و سپس بخش‌های اضافی آن را حذف نمایید. در واقع قرار است شما یک خلاصه نویسی از داستان داشته باشید. اگر جزئیات را در آن ذکر کنید، خلاصه برداری ارزش خود را از دست خواهد داد.

هدف از ذکر داستان: 

گاهی در یک داستان، چندین موضوع مهم مطرح می‌شود. شما باید بدانید کدام‌یک از آن ها برای شما اهمیت دارد. اگر موضوعات دیگر داستان نیز بر روی داستان مورد نظر شما تاثیر می‌گذارد، می‌توانید اشاره کوچکی نیز به آن‌ها داشته باشید.

نتیجه گیری: 

شروع و پایان داستان شما باید برای خودتان و خواننده مشخص شود؛ یعنی بدانید که داستان از کجا شروع شده و در کجا پایان می‌یابد. در نهایت پایان داستان به شما کمک می‌کند تا نتیجه گیری درستی از داستان داشته باشید.

از تغییر لفظی بپرهیزید: 

درست است که نباید متن اصلی داستان را داخل خلاصه نویسی به انگلیسی کپی و پیست کنید، اما تغییر کلی لفظ و نوشته اصلی نویسنده اشتباه است. سعی کنید اصل مطلب به درستی حفظ شود.

در انتها خلاصه نویسی داستان را بخوانید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد؛ همچنین اگر احساس می‌کنید که مطلبی را از قلم انداخته‌اید، دوباره به خلاصه نویسی نوشته اضافه کنید. برخی اوقات در هنگام خلاصه نویسی به انگلیسی، نکات مهم پیش و پس می‌افتد. روخوانی از روی خلاصه نویسی این امکان را به شما می‌دهد تا نوشته‌ها را در جای مناسب خود قرار دهید.

اگر داستان شما عامیانه و روان نوشته شده، باید خلاصه نویسی به زبان انگلیسی را با لحنی روان و عامیانه انجام دهید. اما اگر نویسنده داستان خود را به صورت ادبی و رسمی نوشته است، شما نیز باید از همین لحن برای نوشتن خلاصه نویسی به انگلیسی استفاده کنید. به این دلیل که باید محتوای اصلی و لفظ داستان به درستی حفظ شود.

جمع بندی

خلاصه نویسی به زبان انگلیسی یکی از تمرینات در کلاس آموزش زبان انگلیسی بوده که به شما کمک می‌کند تا یادگیری بهتری نسبت به کلمات و گرامر زبان انگلیسی داشته باشید. خلاصه نویسی به عنوان یک تمرین برای نویسندگی نیز به حساب می‌آید. چندین روش برای خلاصه نویسی وجود دارد که شما می‌توانید یکی از این روش‌ها را به کار گرفته و خلاصه نویسی به انگلیسی را یاد بگیرید.

روش‌هایی که در بالا ذکر کردیم از بهترین روش های خلاصه نویسی محسوب می‌شوند. با تکرار و تمرین زیاد می‌توانید به درستی خلاصه متون انگلیسی را انجام دهید.

سوالات متداول

آیا مقدمه و جمع بندی در خلاصه نویسی به انگلیسی ضروری است؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که برای خلاصه نویسی به زبان انگلیسی نیازی به نوشتن مقدمه و جمع بندی ندارید. این ذهنیت کاملا اشتباه است؛ چرا که هر داستان و متنی باید مقدمه و جمع بندی داشته باشد.

خلاصه نویسی به انگلیسی باعث یادگیری بهتر زبان انگلیسی می شود؟

یکی از هدف های اصلی خلاصه نویسی به انگلیسی، یادگیری گرامر و کلمات مهم انگلیسی است. این خلاصه نویسی به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید به زبان انگلیسی جمع بندی انجام دهید.

آیا دوباره به بازخوانی خلاصه نویسی نیاز دارید؟

بازخوانی خلاصه نویسی که انجام داده‌اید اهمیت بسیار زیادی داشته و به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل خلاصه نویسی به حساب می‌آید؛ چرا که می‌توانید اشتباهات خود را اصلاح نمایید.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =