• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

فرق پروپوزال و رزومه در چیست؟ + نکات کاربردی برای نگارش درست

فرق پروپوزال با رزومه چیست؟

امروزه بسیاری از دانشجویان و کارجویان به دنبال شغل‌های مناسبی برای خود هستند. در بیشتر موارد برای دانشجویان و کارجویان سؤال می‌شود که کدام مورد را انتخاب کنند؟ آیا برای کاریابی بهتر است پروپوزال تحویل دهند و یا یک رزومه کامل بنویسند؟

برای جواب دادن به این سؤال ابتدا باید این دو مورد را به درستی شناخته و بدانیم که فرق پروپوزال و رزومه در چیست؟ اگر شما هم نیاز دارید در این باره اطلاعاتی داشته باشید تا انتهای این مطلب از انگلیش توربو ما را همراهی کنید.

پروپوزال چیست؟

پروپوزال یا پیشنهاد پژوهشی در واقع یک نوشته برای برآورده کردن نیاز کارفرما و یا استاد شما است. این نوشته به منظور متقاعد کردن استاد راهنما و کارفرما نوشته شده و توانایی شما را نشان می‌دهد. پروپوزال‌ها صفحات طولانی نیستند، به عبارت دیگر شما باید در یک صفحه اطلاعات لازم را جای دهید.

پروپوزالی که به کارفرما نشان می‌دهید شامل یک طرحِ پیشنهادی می‌شود و باید به اندازه‌ای جذاب باشد که بتواند نظر فرد خواننده را به خوبی جلب کند. در واقع پروپوزال نمونه و سبک جدیدی از اطلاعات است که رواج بسیار کمتری نسبت به رزومه دارد. اگر در استخدامی‌ها شرکت کرده باشید، متوجه می‌شوید که به ندرت پیش می‌آید کارفرمایی از شما درخواست پروپوزال کند و به همین دلیل در این مواقع نیاز ندارید که پروپوزالی تهیه کنید.

فرق پروپوزال و رزومه در چیست؟ + نکات کاربردی برای نگارش درست

مراحل انجام پروپوزال

طبیعتاً مراحل انجام پروپوزال بسیار آسان‌تر و ساده‌تر از رزومه است، اما به ‌هرحال پروپوزال نیز مراحل و ساختار خاص خود را دارد که باید به درستی رعایت شود. مراحل انجام پروپوزال به شرح زیر خواهد بود:

عنوان و موضوع

هنگام انتخاب عنوان و موضوع پروپوزال باید حواستان را کاملاً جمع کنید؛ چرا که نباید آن را به گونه‌ای انتخاب نمایید که باعث سر رفتن حوصله خواننده شود. عنوان شما باید بسیار واضح، صریح و ساده باشد و به نظر کارفرما واقع‌بینانه و عملیاتی بیاید.

بیان مسئله

انسجام مطالب شما اهمیت بسیار زیادی دارد. خواننده باید با خواندن پروپوزال شما به راحتی موضوع تحقیق را متوجه شده و دریابد که این مطلب را به چه صورتی جمع‌آوری کرده‌اید. گسسته بودن مطالب موجب سردرگمی خواننده و پایین آمدن جذابیت پروپوزال شما می‌شود.

ابزار تحقیق

در این بخش باید کاملاً ذکر کنید که از چه روشی تحقیقات خود را انجام داده‌اید. برای این کار می‌توانید تمامی اسناد موجود در کتابخانه و یا محل‌های تحقیقاتی را ذکر کنید. منابع موثق و قوی باعث می‌شوند تا پروپوزال قوی‌تری هم داشته باشید.

روش و مراحل تحقیق

این بخش به عنوان مهم‌ترین قسمت پروپوزال به حساب می‌آید. در اینجا باید به صورت مختصر شرح دهید که در گذشته چه کار‌هایی را انجام داده‌اید و در آینده نیز چه کار‌هایی را برای محقق کردن پروژه خود انجام خواهید داد.

نتایج قابل حصول

در نهایت باید در پروپوزال خود بگویید که طرح پیشنهادی چه نیاز‌ها و خواسته‌هایی را رفع می‌کند و به قدری قوی باشد که بتواند بودجه مناسبی را از یک نهاد و یا موسسه دریافت نماید. در حقیقت کیفیت نگارشی پروپوزال تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت پروژه تحقیقاتی می‌گذارد.

هر آنچه که باید در پروپوزال شما وجود داشته باشد

توصیه می‌کنیم که مراحل زیر را به درستی نوشته و ترتیب آن را رعایت نمایید؛ زیرا باعث بالا رفتن کیفیت پروپوزال شما می‌شود. اگر این ترتیب را رعایت نکنید کارفرما آن را تأیید نخواهد کرد:

  • در ابتدا حتماً یک مقدمه منسجم و با کیفیت بنویسید.
  • مشکل را بنویسید، به عبارت دیگر برای حل چه مسئله‌ای پروپوزال را تهیه کرده‌اید.
  • یک راه حل پیشنهاد دهید.
  • برنامه و بودجه مورد نیازتان را ذکر کنید.
  • نتیجه‌گیری داشته باشید.
  • پروپوزال را بررسی کرده و آن را اصلاح نمایید.

فرق پروپوزال و رزومه در چیست؟ + نکات کاربردی برای نگارش درست

رزومه چیست؟

رزومه متنی است که شما اطلاعات بیشتری را در آن درج می‌کنید، از همین رو رزومه‌ها بین یک تا چند صفحه متغیر هستند. در رزومه باید اطلاعاتی همچون پیشینه تحصیلی، توانایی‌ها، اطلاعات شخصی و پیشینه کاری درج شود. به عبارتی رزومه شما، به عنوان یک تبلیغ معتبر برای شما به شمار می‌رود.

رزومه کاری چه اطلاعاتی را در بر می‌گیرد؟

در این بخش مواردی را نام می‌بریم که حتماً باید آن‌ها را در رزومه خود ذکر کنید. اطلاعات وارد شده باید صحت داشته باشند و از هر گونه مبالغه الکی بپرهیزید.

اطلاعات شخصی

این بخش شامل مواردی همچون نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس منزل، ‌ایمیل، وضعیت تأهل و… می‌شود. در این بخش تفاوتی میان پروپوزال و رزومه وجود ندارد. باید در ادامه موارد دیگری را بررسی کنیم تا فرق پروپوزال و رزومه را تشخیص دهید. در این قسمت حتماً یک عکس پرسنلی با پوشش مناسب را نصب نمایید.

تحصیلات و مهارت‌ها

سوابق دانشگاهی خود را با اطلاعات کامل در این بخش فهرست کرده و در صورتی که نمرات خوبی دارید، آن‌ها را نیز درج کنید. توصیه می‌شود که اگر در دوران دانشگاه خود مشروط شده‌اید آن را ننویسید. قرار نیست شما اطلاعات اشتباهی را در رزومه خود درج کنید، تنها از درج اطلاع منفی در داخل رزومه بپرهیزید.

تجربه‌های کاری

در این قسمت باید تمام کار‌هایی که در طول زندگی خود انجام داده‌اید را به همراه جزییات دقیقی بنویسید.

علاقه‌مندی‌ها

شما می‌توانید برخی از علاقه‌مندی‌های خود را به صورت مختصر و کوتاه در این بخش درج کنید. این مورد بیشتر برای افرادی مناسب هستند که سن و تجربیات کمتری هم دارند.

توانمندی‌ها

باید بدانید که نوشتن این بخش اهمیت بسیار زیادی داشته و می‌تواند قدرت رزومه شما را بالا ببرد. توانمندی‌ها شامل تسلط بر زبان‌های خارجی، توانایی کار کردن با نرم‌افزار‌های مربوطه و مهارت در زمینه رانندگی می‌شود.

معرف‌ها

پر کردن این بخش تنها زمانی الزامی است که در داخل رزومه از شما خواسته باشند که اسم معرف خود را بنویسید؛ در غیر این صورت هیچ گونه ضرورتی ندارد. شما می‌توانید حداکثر اسم دو نفر را ذکر نمایید، برای مثال اسم استاد دانشگاه یا آموزش دهنده خود را بنویسید که کفایت می‌کند.

درباره من

در این بخش می‌توانید اطلاعات مختصری را در مورد مهارت‌ها و توانمندی‌های خود درج نمایید. برای نوشتنِ این اطلاعات با اعتماد به نفس کامل اطلاعات را ثبت کنید.

فرق پروپوزال و رزومه

با تعریف پروپوزال و رزومه تا حدودی می‌توانید بفهمید که این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اما بهتر است به صورت منسجم‌تر فرق پروپوزال و رزومه را برای شما شرح دهیم.

  • هدف نوشتن پروپوزال و رزومه: رزومه‌ها در بیشتر موارد به منظور شرکت در استخدامی‌ها برای شرکت‌ها و یا سازمان‌های خصوصی نوشته می‌شود. اما پروپوزال بیشتر بر روی توانایی فرد تمرکز دارد و فرد مسیر آینده خود را در آن می‌نویسد.
  • محتوای پروپوزال و رزومه: در پروپوزال شما معمولاً در مورد آینده صحبت می‌کنید. درحالی‌که رزومه شامل توانایی‌ها و تجاربی می‌شود که در گذشته به دست آورده‌اید.
  • کسب موقعیت شغلی با پروپوزال و رزومه: پروپوزال‌ها به منظور کسب یک موقعیت شغلی خاص نوشته می‌شود. درحالی‌که شما رزومه را به یک شرکت تحویل می‌دهید تا آن‌ها تصمیم بگیرند می‌توانید در چه بخشی فعالیت کنید.

تفاوت میان پروپوزال و رزومه در این موارد کاملاً مشهود بوده و شما با یک به برسی ساده می‌توانید تمامی این تفاوت‌ها را احساس کنید.

جمع‌بندی

پروپوزال و رزومه دو سند هستند که شما در آن اطلاعات خاصی را درج خواهید کرد. باید بدانید که اطلاعات درجه شده در پروپوزال و رزومه باهم دیگر فرق دارند. هدف، محتوا و کسب موقعیت شغلی در پروپوزال و رزومه با یکدیگر متفاوت هستند. شما در ابتدا باید هدف خود را مشخص کرده تا بفهمید کدام یکی از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است.

برخی از سوالات متداول و رایج

آیا محتویات پروپوزال و رزومه مانند و مشابه هم هستند؟

خیر! باید بدانید که این دو از لحاظ محتویاتی تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

پروپوزال و رزومه برای یک مؤسسه مشترک نوشته می‌شود؟

بهتر است بدانید که رزومه‌ها برای شرکت در استخدامی‌ها نوشته خواهند شد، درحالی‌ که پروپوزال‌ها برای برطرف کردن یک نیاز خاص است.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =