• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

فکر کردن به زبان غیر مادری – آیا ممکن است؟ | 10 راهکار مفید

آیا می‌شود به زبانی غیر از زبان مادری فکر کرد؟ | 10 راهکار مفید

فکر کردن به زبان غیر مادری - آیا ممکن است؟ | 10 راهکار مفید

حقیقت این است که ما همیشه به چیزی یا چیز دیگری در ذهن خود فکر می‌کنیم. همه ما چه آگاهانه و چه ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهیم. انسان در حین تفکر در موردی، طبیعتاً بدون استثنا به زبان مادری خود فکر می‌کند. اما، زمانی که می‌خواهید یک زبان خارجی یاد بگیرید، باید از برخی قوانین برای تقویت یادگیری خود پیروی کنید.

فکر کردن به زبان غیر مادری – مناسب چه کسانی است؟ 

این بحث با این فرض مطرح می‌شود که شما تحصیلات پایه خود را به پایان رسانده‌اید و اکنون برای آزمون آیلتس آماده می‌شوید. در حالی که شما در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، به خصوص زمانی که در حال یادگیری زبان انگلیسی گفتاری هستید، یکی از قوانینی که باید رعایت کنید این است که یاد بگیرید به زبان انگلیسی فکر کنید. (ما برای انگلیسی مثال زدیم اما در زبان‌های دیگر نیز امکان پذیر است.)

فکر کردن به زبان غیر مادری – یک باور غلط بین مردم 

یک عادت غلط که تقریباً همه انگلیسی زبانان غیر بومی هنگام یادگیری زبان انگلیسی با آن سازگار می‌شوند این است که ابتدا به زبان مادری خود فکر می‌کنند و سپس آن را به انگلیسی ترجمه می‌کنند و صحبت می‌کنند. اگر شما عادت دارید که این کار را انجام دهید، مطمئناً به «انگلیسی گفتاری» مسلط نخواهید بود، هرگز، بله مطمئناً.

چرا؟ زیرا اگر فکر کنید و ترجمه کنید، شما را به اشتباه می‌اندازد و برای پاسخ دادن به یک سوال وقت اضافی می‌گیرد. فردی که با او صحبت می‌کنید به راحتی مشکل شما را درک می‌کند و اگر در حین شرکت در “تست Speaking” یا صحبت کردن در یک “مصاحبه” به زبان مادری فکر کنید و به انگلیسی ترجمه کنید، پس از شکست خود مطمئن باشید.

علاوه بر این، برای هیچ فردی امکان برقراری ارتباط و گفتگو به هر زبان خارجی با تفکر و ترجمه وجود ندارد. بنابراین، اگر می‌خواهید بر هنر «انگلیسی گفتاری» مسلط شوید، باید عادت «تفکر و ترجمه» را کنار بگذارید. فقط در ذهن خود و با خودتان به انگلیسی صحبت کنید. یک چیز خنده دار در مورد ما این است که ما همیشه در درون خود صحبت می‌کنیم. گاهی با خودمان، گاهی با دیگران، اینطور نیست؟ محققان می‌گویند، اگر به «انگلیسی» فکر کنیم و به فکر کردن ادامه دهیم، «انگلیسی» را سریع‌تر یاد می‌گیریم و «انگلیسی» را بهتر یاد می‌گیریم.

فکر کردن به زبان غیر مادری – چرا؟ 

اغلب مردم گیر می‌کنند و می پرسند: “چگونه به انگلیسی فکر کنیم؟” خب، این اصلاً مشکل بزرگی نیست. به همین سادگی است. از خود بپرسید «وقتی با دوستی در موارد کلی به زبان مادری‌ام صحبت می‌کنم، آیا قبل از صحبت کردن فکر می‌کنم و ترکیب می‌کنم؟». صادقانه فکر کنید و پاسخ نه را خواهید گرفت. بنابراین، وقتی سوالی می‌پرسید یا در مورد چیزی به زبان مادری خود فکر می‌کنید، نیازی نیست کسی به شما بگوید چگونه فکر کنید یا چگونه سوال را بنویسید. با این حال، اگر از شما خواسته شود که به زبان انگلیسی فکر کنید، در اعماق آب هستید، چرا؟ فقط به این دلیل است که شما عادت به تفکر به زبان خارجی ندارید. بنابراین، بدون پرسیدن هیچ سوالی، فقط به انگلیسی فکر کنید، ساده فکر کنید و به انگلیسی فکر کنید. 

اول از همه، از آنجایی که با خودتان صحبت می‌کنید، هیچ فایده‌ای ندارد که از تلفظ بد خود خجالت بکشید (اگر اصلاً بد باشد). بنابراین، می‌توانید خود را قضاوت کنید، به این امید که از “تلفظ انگلیسی خوب” آگاه باشید. اگر در تلفظ یک یا دو کلمه گیر کردید، فقط از فرهنگ لغت یا موبایل خود کمک بگیرید. بنابراین می‌توانید تلفظ خود را به سرعت بهبود بخشید. با خود در جملات کامل فکر کنید و صحبت کنید تا در حین صحبت کردن با جملات کامل با مشکلی مواجه نشوید. ممکن است اشتباهاتی مرتکب شوید، اما بسته به سطح دانش خود می‌توانید آن‌ها را اصلاح کنید.

در حالی که به زبان انگلیسی فکر می‌کنید، در ابتدا ممکن است با واژگان خود دچار مشکل شوید، از یک فرهنگ لغت برای غنی سازی واژگان خود کمک بگیرید. اگر به اینترنت دسترسی دارید، بسیار مفید خواهد بود. از رایانه شخصی یا موبایل خود استفاده کنید، از فرهنگ لغت‌هایی که کلمات را با صدای بلند می‌خوانند کمک بگیرید.

وقتی چیزی می‌نویسید، اگر به این شکل فکر می‌کنید، یک انشا یا پاسخ سوال بگویید: «اوه! بعدش چی؟ یادم نمی‌آید، آن را خوانده‌ام، اما فعلاً نمی‌توانم آن را به خاطر بیاورم. آیا باید مواد مطالعه را یک بار بررسی کنم یا اکنون از آن صرف نظر کنم؟ در اینجا شما به طور جدی به انگلیسی فکر می‌کنید و فکر می‌کنید، این کمک بزرگی است. سعی کنید چیزی را برای کسی تعریف کنید: تصور کنید سرقتی را دیده‌اید و سعی کنید کل ماجرا را برای دوست خود تعریف کنید. این نیاز به استفاده از کلمات جدید زیادی دارد که نیازی به استفاده از آن‌ها در شرایط روزمره ندارید. بنابراین طبیعتاً به نفع شما خواهد بود.

فکر کردن به زبان غیر مادری – راه حل چیست؟

بنابراین، با صحبت کردن به زبان انگلیسی با خودتان، تفکر به زبان انگلیسی را به یک عادت تبدیل کنید. راه‌های مختلفی وجود دارد که شما را درگیر صحبت کردن در درون خودتان می‌کند. در واقع شما را وادار می‌کند که به زبان انگلیسی فکر کنید. چند نمونه عبارت‌اند از:

  • با خود در درون خود بحث کنید، نکات و نقطه مقابل را مطرح کنید و با بحث و جدل یک نکته را تایید کنید.
  • برخی از “موقعیت‌های زندگی واقعی” را تصور کنید، مانند صحبت کردن با مدیر هتل که در مورد یک اتاق پرس و جو می‌کند، صحبت با یک پیشخدمت رستوران برای سفارش غذاهای مورد علاقه شما و غیره.
  • می‌توانید تصور کنید که با مدیر دانشکده خود صحبت می‌کنید، وانمود می‌کنید که یک کلمه را فراموش کرده‌اید و سعی می‌کنید توضیح دهید.
  • مقاله‌های مرتبط را بخوانید و با خودتان بحث کنید که چگونه آن را بهتر کنید، چه نکاتی را از دست می‌دهید.
  • مکالمه مجازی با یک فرد بومی غریبه: فقط موقعیتی را تصور کنید که یک غریبه انگلیسی زبان به طور اتفاقی شما را ملاقات می‌کند و در مورد نحوه برقراری ارتباط با یک مکان معروف در شهر خود می‌پرسد. چنین مکالمه‌ای را در ذهن خود اجرا کنید و مطمئناً با اعتماد به نفس تقویت خواهید شد.

تفکر به زبان انگلیسی نه تنها شما را قادر می‌سازد خیلی سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید یاد بگیرید، بلکه باعث می‌شود از هر گونه خجالتی که ممکن است داشته باشید شانه خالی کنید. شما باید همیشه روحیه یادگیری داشته باشید، اشتباهات خود را تشخیص دهید و آن‌ها را اصلاح کنید. توصیه‌های اشتباهی مانند: «در حالی که در حال یادگیری هستید، به خاطر اشتباهات خود خسته نباشید» را نپذیرید. با گذشت زمان به طور خودکار یاد خواهید گرفت. نه، هیچ چیز به طور خودکار اتفاق نمی‌افتد و به اشتباه کردن ادامه ندهید و زمان را تلف نکنید. یک دهه طول می‌کشد تا با آن نگرش پوچ یاد بگیرید. 

فکر کردن به زبان غیر مادری - آیا ممکن است؟ | 10 راهکار مفید

در ادامه نیز 10 مورد برای فکر کردن به زبان غیر مادری برای شما ارائه شده است: 

1. فکر کردن به زبان غیر مادری – عادت ترجمه را متوقف کنید.

این نقطه شروع اجتناب ناپذیر است. سعی نکنید بعد از اینکه یک جمله را کلمه به کلمه در زبان خود فکر می‌کنید چیزی بگویید و سپس آن را به کلمات خارجی ترجمه می‌کنید. اول از همه، این عمل بی‌اثر است، زیرا جریان منطقی کلمات در زبان مادری شما در یک زبان خارجی خوب به نظر نمی‌رسد. 

2. فکر کردن به زبان غیر مادری – کلمات را جفت جفت یاد بگیرید. 

آیا توجه کرده‌اید که معمولاً یک زبان خارجی از طریق متون و داستان‌های منطقی آموزش داده می‌شود؟ دلیلی پشت این تمرین وجود دارد: وقتی کلمات را به متن اضافه می‌کنید و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنید، یادگیری آسان‌تر است. برای مثال، اگر در حال یادگیری کلمه صبح در یک زبان خارجی هستید، باید به دنبال کلماتی باشید که با آن همخوانی دارند، مانند خوب یا زود. همچنین باید آن را با متضادها جفت کنید و چند مترادف را بررسی کنید. این بهترین استراتژی برای تقویت واژگان بسیار زیاد از یک درس است.

3. فکر کردن به زبان غیر مادری – به گرامر توجه کنید.

زمانی که شما در حال یادگیری یک زبان خارجی هستید، واژگان بسیار مهم است، اما این بدان معنا نیست که شما باید تمام قوانین گرامری را فراموش کنید. اگر به اصول گرامری آن تسلط نداشته باشید، نمی‌توانید به موضوع فکر کردن به زبان غیر مادری توجه کنید. مطمئن شوید که قوانینی را که یاد می‌گیرید هر روز در عمل پیاده کنید و پیشرفت خود را پیگیری کنید. سعی نکنید آن قواعد را جمع کنید و تمرینات زیادی را انجام دهید، که قطعاً باعث می‌شود احساس بی حوصلگی کنید، بلکه در گفتار خود به کار بگیرید.

4. فکر کردن به زبان غیر مادری – از دیکشنری توصیفی استفاده کنید.

به جای استفاده از فرهنگ لغتی که کلمات را به زبان مادری شما ترجمه می‌کند، یک فرهنگ لغت توصیفی پیدا کنید که به شما تفاسیر می‌دهد و به شما کمک می‌کند کلمات را از متن درک کنید. متوجه خواهید شد که به خاطر سپردن کلماتی که با این روش یاد گرفته‌اید بسیار ساده‌تر است.

5. فکر کردن به زبان غیر مادری – اصطلاحات و عبارات را یاد بگیرید.

این تفاوت‌های ظریف است که شما را به یک گوینده طبیعی زبان خارجی تبدیل می‌کند. بسیاری از اصطلاحات و عبارات را یاد بگیرید و سعی کنید آن‌ها را در نحوه صحبت و تفکر خود وارد کنید. چنین عباراتی را در مقالات آنلاینی که می‌خوانید شناسایی خواهید کرد، پس حتما آن‌ها را یادداشت کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

6. از برنامه‌های گوشی هوشمند به زبانی که می‌خواهید مسلط شوید استفاده کنید.

بله، برنامه‌های یادگیری زبان عالی مانند Duolingo و Rosetta Stone وجود دارد، اما این جایی نیست که پتانسیل تلفن هوشمند شما متوقف می‌شود. هنگامی که در Evernote یادداشت برداری می‌کنید یا در حال پر کردن تقویم با کارهای روزانه هستید، از زبان خارجی استفاده کنید. این استراتژی به شما کمک می‌کند تا شروع به استفاده از زبان برای فعالیت‌های روزانه کنید و به زودی افکاری را در آن متوجه خواهید شد.

7. فکر کردن به زبان غیر مادری – با سخنرانان بومی ارتباط برقرار کنید.

وقتی در یک مکالمه دوستانه آرام باشید، افکارتان جاری می‌شود و دیگر از شکنجه کردن خود با فرآیند ذهنی ترجمه دست بر می‌دارید. به همین دلیل است که باید تا حد امکان با افراد بومی ارتباط برقرار کنید. اگر نمی‌توانید به کشور مورد علاقه خود سفر کنید، حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از طریق رسانه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید بخشی از گروه صفحات مجازی برای زبان آموزان شوید. آن‌ها به شما انگیزه می‌دهند تا با بومیان صحبت کنید.

8. فکر کردن به زبان غیر مادری – به هر چیزی که در اطرافتان است نام بگذارید.

وقتی چیزهایی را که در اطراف شما هستند مشاهده می‌کنید، آن‌ها را به زبانی که یاد می‌گیرید نام ببرید. “این یک تلویزیون است، اکنون می‌خواهم آن را روشن کنم.” “اوه، دوست من رابرت دکتر است.” به چیزهای تصادفی مانند این در زبان خارجی فکر کنید. حتی شما باید آن افکار را به زور وارد سر خود کنید. با گذشت زمان، آن‌ها به طور طبیعی در ذهن ما شروع به کار می‌کنند.

9. فکر کردن به زبان غیر مادری – نوشتن را تمرین کنید.

تمرین نوشتن به شما کمک می‌کند پیشرفت خود را پیگیری کنید، اما همچنین به شما کمک می‌کند چیزهایی را که یاد گرفته‌اید به خاطر بسپارید. سعی کنید به اشتباهات نوشته خود توجه کنید و آن را برطرف کنید. از حفظ دستور زبان مناسب اطمینان حاصل کنید. این تمرین شما را به گوینده‌ای با اعتماد به نفس‌تر تبدیل می‌کند، اما به شما کمک می‌کند به زبان خارجی فکر کنید.

10. فکر کردن به زبان غیر مادری – صحبت کردن و گوش دادن را تمرین کنید.

این نکته نهایی است که شما را به کمال می‌رساند. صحبت کردن و گوش دادن را به یک فعالیت روزانه تبدیل کنید. می‌توانید به کتاب‌های صوتی به زبان خارجی گوش دهید و سپس در مورد برداشت‌ها با کسی صحبت کنید. اگر کسی را ندارید که با او صحبت کنید، فقط وارد یک اتاق خالی شوید، صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید. شما مطمئناً نشانه‌های ظریف پیشرفت را تشخیص خواهید داد.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =