• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

لیست کامل پیشوند‌های انگلیسی به همراه معنی (بخش 2)

پیشوند‌های انگلیسی

مبحث یادگیری و حفظ لغات جدید، همواره یکی از معضلات دانشجویان و زبان‌آ‌موزان انگلیسی بوده و همیشه به دنبال راه و روشی راحت برای حفظ کلمات بوده‌اند. خوشبختانه روش‌های زیادی برای یادگیری واژگان جدید وجود دارد که هر فرد متناسب با نحوه‌ی یادگیری‌اش، می‌تواند از یک یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کند. 

برای همین مجموعه‌ی ما به این فکر افتاد که شاید خالی از لطف نباشد که در این مقاله درباره‌ی پیشوند‌های انگلیسی مطلبی بنویسد و مثال‌های کاربردی برای آن ارائه دهد تا کمک شایانی به شما در این زمینه کرده باشد.  

واحدهای زبانی بسته به محل قرارگیری‌شان در کلمه، به سه دسته‌ی پیشوند (prefix)، پسوند (suffix) و میان وند (infix) تقسیم می‍‌‌‌شوند و در اثر تغییر در هر کدام، نقش یا معنی کلمه تغییر می‌کند.

پیشوند‌های انگلیسی –پیشوند چیست؟ 

لیست کامل پیشوند‌های انگلیسی به همراه معنی (بخش 2)

پیشوند، حرف یا گروهی از حروف هستند که در ابتدای یک کلمه ظاهر می‌شوند و معنی اصلی آن را تغییر می‌دهند. یک مثال ساده از پیشوند، می‌تواند خود کلمه‌ی “prefix” باشد که با پیشوند “pre” به معنی “قبل از، پیش از”است.

در ادامه لیستی از پیشوند‌های انگلیسی برای پزشکی، زیست شناسی، شیمی و علم را به همراه مثال برای شما آورده‌ایم. 

پیشوند‌های انگلیسی – پیشوندهای پزشکی، زیست شناسی، شیمی و علوم 

PREFIX (پیشوند) (معادل فارسی)
epi- رو، روی، بر، برون، خارجی، بیرونی، کنار، کناری، درمیان
para- کنار، مجاور، پهلوی
endo- درون، در، داخل
eu- مخفف: (شیمی) یوروپیم، پیشوند: خوب، نیکو، هو -، به – [eulogy و euphony]
intra- درون، داخل [intravenous]
hemi- نیم، نصف، نیمه [hemispheres]
hetero- دیگر، دگر، متفاوت، ناجور -، ناهم –
trans- فرا -، ترا -، ماورای، آن سوی، سرتاسر [transatlantic]
sub- زیر، تحت، پایین، فرو – [submarine]
poly- چند، متعدد، چند گونه
tetra- چهار
iso- همانند، برابر، همسان، مشابه، مساوی، جور [isomorph]
di- دو، دوگانه، دوتایی، دو برابر، دو چندان [dicotyledon]
mono- تک، یک، مجرد، تنها [monocracy]
hyper- زیاده، بیش از حد معمول، بس -، بیش -، پر -، مه – [hypercritical]،
hypo- زیر، زیرین [hypodermic]
peri- اطراف، پیرا -، دور – برون [periscope]

پیشوند‌های انگلیسی – در ادامه‌ی پیشوند‌های انگلیسی تعدادی پیشوند دیگر نیز برای شما آوده‌ایم. این پسوند‌های انگلیسی که در ادامه می‌آیند غالبا در زیست شناسی و پزشکی استفاده می‌شوند. 

لیست کامل پیشوند‌های انگلیسی به همراه معنی (بخش 2)

پیشوند epi- 

پیشوند epi- ریشه یونانی دارد. این چیزی را توصیف می‌کند که در، بر، بیش از، نزدیک، قبل یا بعد از چیز دیگری است. این در بسیاری از علوم و رشته ها استفاده می‌شود و در زیست شناسی و پزشکی رایج است.

مثال: 

  • Epicenter, epiblast, epidemic, epicarp, epiderm, epidural, epigene, epistasis, epidermis, epitome, epigraph, epigram, epipod, etc.

پیشوند   para-

پیشوند para- معمولا به افعال و عبارات فعل متصل می‌شود. این به معنای در یک طرف، یا در کنار، و همچنین معنی در کنار، در کنار هم، فراتر از، گذشته، و یا توصیف چیزی معیوب یا غیر فعال است. این معمولا در علوم و پزشکی استفاده می‌شود.

مثال: 

  • Paradigm, parabola, paradox, parasitic, parallax, parameter, , tetrachloride, tetracube, tetracycline, tetraethyl, tetranuclear, etc.

پیشوند iso-

پیشوند iso- به معنای برابر است. معمولاً در شیمی برای توصیف ترکیبات ایزومتریک استفاده می‌شود. همچنین در تشکیل کلمات مرکب مختلف کاربرد دارد. 

مثال: 

  • Isometric, isotope, isocyanic, isoalkane, isolate, isontropic, isoclinal, isocurve, etc.

پیشوند di-

پیشوند di از یونان می‌آید و به معنای دو یا دو برابر است که در تشکیل کلمات ترکیبی مختلف استفاده می‌شود که معمولاً در شیمی دیده می شود.

مثال: 

  • Dipolar, disulfide, diatomic, dioxide, dialogic, diazepine, dicobalt, dicarbparanoia, paranormal, paraphernalia, parapraxis, parasite, paralegal, etc.

پیشوند endo-    

Endo- یک پیشوند بسیار ساده است و به معنای درون است. این معمولا در زیست شناسی، پزشکی و سایر علوم استفاده می‌شود.

مثال: 

  • Endobiotic, endocarp, endocrine, endoderm, endogenous, endomitosis, endomorph, endorphin, endoplasm, endospore, endotherm, etc.

پیشوند   eu-

پیشوند eu- از یونانی ریشه دارد. این به معنای چیزی خوب یا خوب است. این معمولا در زیست شناسی، پزشکی و شیمی استفاده می‌شود.

مثال: 

  • Eulogy, eucalyptus, euchlorine, euglycemia, eukaryote, euthanasia, euglena, eupeptic, eupnea, euthyroid, eutrophic, euploid, etc.

پیشوند intra-

پیشوند intra- به سادگی به معنای درون است و اغلب با پیشوند inter- همراه است. از ان برای تشکیل کلمات ترکیبی استفاده می‌شود. پیشوند intra- نیز معمولا در زیست شناسی و پزشکی استفاده می‌شود.

مثال: 

  • Intravenous, intradermal, intracranial, intrada, intracardiac, intraclonal, intracodon, intray, intraocular, intrauterine, intrahost, intrasient, intraset, etc.

پیشوند hemi-

پیشوند hemi- ساده است و به معنای نیمی است. این بیشتر در پزشکی و زیست شناسی استفاده می‌شود.

مثال: 

  • Hemiparesis, hemiplegia, hemithorax, hemihelix, hemicarbonic, hemi cerebral, hemicoronal, heminode, hemiparesis, etc.

پیشوند hetero-

پیشوند hetero- به سادگی به معنای متفاوت یا دیگری است. این بیشتر در پزشکی و زیست شناسی و همچنین گاهی اوقات در علوم اجتماعی مواجه می‌شود.

مثال: 

  • Heterocyclic, heteromorphism, heterosexual, heterozygous, heterodox, heterogene, heteropoda, heterochromatic, heterolateral, heterodiegetic, etc.

پیشوند trans-

پیشوند trans- در اصل از لاتین است و در استفاده از آن بسیار متنوع است. این به معنای چیزی در سراسر، بیش از، فراتر، از طریق است. همچنین در شیمی و نجوم برای نشان دادن فاصله استفاده می‌شود.

مثال: 

  • Transgression, translucent, transaction, transfixed, transatlantic, transcontinental, trans-Martian, trans-Neptunian, transsexual, transgender, translation, etc.

پیشوند sub-

مثال: 

پیشوند sub- از لاتین می‌آید و بسیار ساده است، اما همه کاره است. به معنای زیر، کمی، نزدیک، ناقص، ثانویه یا فرعی است. همچنین معمولاً در شیمی و سایر علوم استفاده می‌شود. 

  • Subject, subtract, subjugate, subnitrate, suboxide, sub chloride, subplot, subcommittee, subvert, submerge, submarine, subscribe, subtropical, etc.

پیشوند poly-

پیشوند poly- به معنای بسیاری، زیاد یا به تعداد زیاد است. در شیمی و زیست شناسی و همچنین تئوری موسیقی بسیار رایج است. 

مثال: 

  • Polyandrous, polyethylene, polymorphic, polyglot, polymer, polyester, polycaliber, polycentric, polytonal, polychord, polycratic, etc.

پیشوند tetra-

Tetra- یک پیشوند اعداد است و به معنای چهار است. برای نشان دادن چیزی که از چهار قسمت تشکیل شده است استفاده می‌شود. معمولاً در علوم مختلف به ویژه شیمی، ریاضی و هندسه استفاده می‌شود. 

مثال: 

  • Tetrameter, tetragon, tetrahelix, tetrahydride, tetratoniconyl, dibasal, dibenzoate, etc.

پیشوند mono-

پیشوند mono- به معنای چیزی مفرد، تنها یا به سادگی یک است. معمولاً در علوم مختلف استفاده می‌شود. 

مثال: 

  • Mononucleosis, monophonic, monogamy, monorail, monopoly, monotheism, monolayer, monohydrate, monotonous, monotone, monoplan, etc.

پیشوند hyper-

پیشوند hyper- از یونانی می آید. برای توصیف چیزی به کار می رود که فراوان است، به معنای بیش از حد و بر چیزی بیش از حد یا چیزی مبالغه شده است. معمولاً در علوم برای نشان دادن جرم یا فضا استفاده می شود. 

مثال: 

  • Hyperbole, hyperthyroid, hyperventilate, hypermass, hyperinflation, hyperactive, hypercatabolic, hyperchloremic, hypercritical, hyperchronic, hyperlink, etc.

پیشوند hypo-

Hypo یک پیشوند بسیار ساده است که از یونانی آمده است. به معنای زیر است. معمولاً در اصطلاحات پزشکی و همچنین عموماً در علوم و تحقیقات مختلف استفاده می شود. 

مثال: 

  • Hypodermic, hypoglycemia, hypochondria, hypoallergenic, hypothesis, hypocritical, hypocrite, hypocorism, hypogean, hypocaust, etc.

پیشوند peri-

پیشوند peri- از یونانی می‌آید. به معنای اطراف، اطراف، محصور کردن، اطراف یا نزدیک است. معمولاً در زیست شناسی و جغرافیا استفاده می‌شود. 

مثال: 

  • Periphery, periscope, pericranial, peridigital, perifacial, perimeter, peripatetic, perimorph, periodontal, periosteum, perihelion, etc. 

پیشوند‌های انگلیسی مربوط به شیمی 

در شیمی از پیشوندها برای نام‌گذاری ترکیبات مختلف استفاده می‌شود، این پیشوندها تعداد یک عنصر معین را در یک ترکیب نشان می‌دهند. 

پیشوند‌های مربوطه:

  • 1 – mono, 2 – di, 3 – tri, 4 – tetra, 5 – penta, 6 – hexa, 7 – hepta, 8 – octa, 9 – nona, 10 – deca

مثال:

  • Nitrogen trihydride, copper sulfate pentahydrate, bicarbon sulfate, etc.

حتما به پست بعدی ما در ادامه‌ی پیشوند‌های زبان انگلیسی سر بزنید.  

پیشوند‌های انگلیسی – جمع‌بندی 

در این مطلب سعی بر آن بود که پیشوند‌های انگلیسی را به همراه معنی و مثال‌های کاربردی برای شما عزیزان جمع‌آوری کنیم؛ اینک وقت آن است که با مثال‌های فراوان و استفاده متناوب از آن‌ها، این پیشوند‌ها را در هر جایی که دیدید بتوانید شناسایی کنید. 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
3/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − سیزده =