• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

معرفی اسپیکینگ و رایتینگ آزمون PTE

اسپیکینگ و رایتینگ آزمون PTE ترکیب شده‌اند و شامل هشت بخش با مدت زمان مشخص هستند. زمان ارائه شده برای پاسخ به سوالات در این بخش‌های ترکیبی 77 تا 93 دقیقه است. در ادامه شما را با انواع سوالات اسپیکینگ و رایتینگ آزمون PTE آشنا می‌کنیم. 

انواع سوالات اسپیکینگ و رایتینگ آزمون PTE  

معرفی اسپیکینگ و رایتینگ آزمون PTE

  • معرفی شخصی (Personal introduction)

این قسمت از آزمون PTE تاثیری در نمره شما ندارد ولی فرصتی را فراهم می‌کند که اطلاعاتی از خودتان ارائه دهید و از نظر روانی هم آرامش بیشتری برای شروع آزمون کسب کنید. 25 ثانیه فرصت دارید که سوال را بخوانید و پاسخ خود را آماده کنید و سپس 30 ثانیه برای ضبط پاسخ خود خواهید داشت. شما فقط یک بار می‌توانید پاسخ را ضبط کنید و اگر بیش از 3 ثانیه سکوت کنید، ضبط صدا خود به خود متوقف خواهد شد. این بخش جزو سوالات اسپیکینگ آزمون PTE می‌باشد. 

  • بلند خواندن متن (Read aloud)

این قسمت از آزمون PTE به شما متن‌های حداکثر 60 کلمه ای داده می‌شود. شما بین 30 تا 40 ثانیه فرصت دارید که خود را آماده کنید تا متن را به صورت بلند روخوانی کنید. پس از اتمام زمان آماده سازی صدای بیپ شنیده می‌شود، میکروفون باز می‌شود و باید بلافاصله روخوانی را آغاز کنید. مدت زمان ضبط صدا با توجه به طول متن متفاوت است. فقط یک بار می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و اگر بیش از 3 ثانیه سکوت کنید مانند بخش قبل ضبط صدا متوقف می‌شود. در این قسمت اسپیکینگ آزمون PTE و رایتینگ آزمون PTE مورد سنجش است.

نکته‌ی مهم در این قسمت خواندن متن به صورتی است که معنای آن منتقل شود و به این منظور مکث‌های به موقع و بالا و پایین بردن صدا (Intonation) اهمیت زیادی دارند. 

  • تکرار کردن جمله  (Repeat sentence)

این قسمت از آزمون PTE شما به جملات ضبط شده (3 تا 9 ثانیه) گوش خواهید داد و 15 ثانیه فرصت دارید که هر جمله را عینا (تا حد امکان) تکرار کنید. دقت کنید که در این بخش صدای بیب که اعلام ضبط صدا می‌کند وجود ندارد، پس به محض اینکه جمله ضبط شده تمام شد و روی صفحه کلمه Recording را مشاهده کردید جمله را تکرار کنید. فقط یک‌بار شانس ضبط صدا برای هر جمله را دارید و سکوت بیش از 3 ثانیه به معنای پایان ضبط برای آن جمله است. در این قسمت اسپیکینگ آزمون PTE و رایتینگ آزمون PTE مورد سنجش است.

دقت کنید که فقط یکبار می توانید به جمله ضبط شده گوش کنید، پس تمرکز زیادی لازم دارید. در عین حال جمله را تکیه‌ی درست کلمات و مکث‌های صحیح بیان کنید تا نمره‌ی بالاتری در این قسمت کسب کنید.

  • توصیف تصویر  (Describe image)

این قسمت از آزمون PTE تصویری روی صفحه ظاهر می‌شود و شما 25 ثانیه فرصت دارید که تصویر را بررسی کرده و خود را آماده توصیف آن کنید. سپس صدای بیپ شنیده می‌شود و شما 40 ثانیه فرصت خواهید داشت تا تصویر را توصیف کنید. فقط یکبار می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و اگر بیش از 3 ثانیه مکث کنید، ضبط صدا متوقف می‌شود. این بخش جزء سوالات اسپیکینگ آزمون PTE می‌باشد.

نکته‌ی مهم در این بخش توصیف تصویر به گونه‌ای است که شامل نکات کلی و جزئی مرتبط باشد و این نکات باید در قالب منظمی ارائه شود. به این منظور، در 25 ثانیه‌ای که زمان دارید از اطلاعات کلی تصاویر و جزئیاتی که لازم می‌دانید نت‌برداری کنید و در هنگام ضبط پاسخ، ابتدا تصویر را با یک جمله معرفی کنید، سپس نکات کلی و جزئی را با استفاده از جملات مناسب بیان کرده و با یک نتیجه گیری پاسخ خود را تمام کنید.

  • بازگویی قسمتی از یک ارائه (Re-tell lecture)  

این قسمت از آزمون PTE شما باید به سخنان یک استاد که یک مطلب علمی را توضیح می‌دهد به مدت حداکثر 90 ثانیه گوش کنید، سپس ده ثانیه فرصت دارید خود را آماده کنید، سپس صدای بیپ شنیده می‌شود و به شما 40 ثانیه فرصت داده خواهد شد تا سخنان استاد را بازگویی کنید. فقط یکبار می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و سکوت بیش از سه ثانیه به معنای پایان ضبط است. در این قسمت اسپیکینگ آزمون PTE و رایتینگ آزمون PTE مورد سنجش است.

نکته‌ی مهم در این قسمت خلاصه کردن مطالب شنیده شده به گونه‌ای که تمام نکته‌های اصلی در بر گرفته شوند. به این منظور لازم است در طول گوش دادن به متن، از نکات مهم نت‌برداری شود تا در هنگام بازگویی، نکات اصلی پوشش داده شوند و از تکرار پرهیز شود. همچنین دقت لازم را داشته باشید که فقط 40 ثانیه برای بازگویی متن فرصت دارید، پس اگر در زمان صحبت اشتباهی در گرامر را تلفظ کردید، به صحبت ادامه داده و اشتباهات خود را تصحیح نکنید چرا که با انجام این کار زمان کمتری خواهید داشت و شاید به طور کامل نتوانید ارائه دهید.

  • پاسخ به سوال کوتاه (Answer short questions) 

این قسمت از آزمون PTE شما به یک سوال کوتاه گوش می‌کنید و سپس 10 ثانیه فرصت دارید که به آن با یک یا چند کلمه پاسخ دهید. دقت کنید که در این قسمت صدای بیب کوتاه که اعلام ضبط صدا می‌کند وجود ندارد و باید به محض اینکه سوال تمام شد و روی صفحه کلمه Recording ظاهر شد، به سوال پاسخ دهید. سوال فقط یکبار پخش می‌شود و ممکن است همراه آن تصویری نیز ظاهر می‌شود. در این قسمت اسپیکینگ آزمون PTE و رایتینگ آزمون PTE مورد سنجش است. از آنجا که مکث بیش از 3 ثانیه به معنای پایان ضبط صداست، باید پاسخ سوال بلافاصله داده شود و از پاسخ‌های بلند نیز پرهیز شود.

  • خلاصه کردن متن (Summarize written text)

در این قسمت مهارت‌های رایتینگ آزمون PTE و ریدینگ با هم سنجیده می‌شوند. یک متن (تا 300 کلمه) داده می‌شود و شما باید در مدت زمان 10 دقیقه آن متن را در یک جمله خلاصه کنید. این جمله باید تمام نکات اصلی متن را در برداشته باشد و بین 5 تا 75 کلمه باشد.پس از اینکه جمله را نوشتید حتما آن را از نظر تعداد کلمه و درستی جمله چک کنید. برای خلاصه کردن متن جمله باید حتما مرکب باشد تا بتواند تمام نکات اصلی متن را در خود جای دهد.

  • انشا (Essay) 

در این قسمت رایتینگ آزمون PTE ارزیابی می‌شود. یک موضوع انشا داده می‌شود و باید بر اساس موضوع داده شده، یک انشای 300 کلمه‌ای در 20 دقیقه نوشته شود. لازم است موضوع انشا به خوبی خوانده و درک شود و انشای نوشته شده در بردارنده‌ی تمام نکات اصلی سوال باشد.

جمع‌بندی 

در این مطلب سعی بر آن بود که شما را با سوالات اسپیکینگ و رایتینگ آزمون PTE آشنا کنیم تا نسبت به سوالات این آزمون نگاهی اجمالی داشته باشید؛ حال نوبت شماست تا تمرین و تکرار کافی برای آن بخش داشته باشید. 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − یازده =