• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

معرفی لیسنینگ آزمون آیلتس + نحوه‌ی نمره‌دهی و 5 نکته کاربردی

آیا برای آزمون آیلتس ثبت نام کرده‌اید و پروسه‌ی آمادگی خود را برای آزمون آیلتس آغاز کرده‌اید؟ آیا در مورد بخش لیسنینگ آزمون آیلتس سوالی دارید؟ شما جای درست آمده‌اید. با ما همراه باشید. 

معرفی لیسنینگ آزمون آیلتس + نحوه‌ی نمره‌دهی و 5 نکته کاربردی

آزمون آیلتس یکی از معروف‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در دنیای آکادمیک است. سازمان‌ها و مؤسسات دانشگاهی به منظور ارزیابی نحوه‌ی بیان و درک زبان انگلیسی، از افراد غیر بومی انگلیسی می‌خواهند که در این آزمون بین‌المللی شرکت کنند. آزمون آیلتس از چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ تشکیل شده است. لطفا توجه داشته باشید که بخش لیسنینگ آزمون آیلتس برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و آیلتس جنرال یکسان است.

لیسنینگ آزمون آیلتس: ساختار آزمون

معرفی لیسنینگ آزمون آیلتس + نحوه‌ی نمره‌دهی و 5 نکته کاربردی

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و به شما 10 دقیقه اضافی داده می‌شود تا جواب‌های خود را را منتقل کنید و پاسخ‌های خود را روی برگه سوال در پاسخ‌نامه خود بنویسید. چهار بخش برای بخش لیسنینگ آزمون آیلتس آکادمیک وجود دارد:

بخش 1: مکالمه بین دو نفر در یک موقعیت اجتماعی با سوالات درک مطلب.

بخش 2: یک مونولوگ در یک محیط اجتماعی به عنوان مثال: صحبت در مورد سازماندهی یک جلسه کاری.

بخش 3: مکالمه بین گروه کوچکی از افراد در یک محیط آموزشی به عنوان مثال: یک معلم دانشگاه و دانش‌آموزان در حال بحث در مورد یک تکلیف خانه هستند.

بخش 4: مونولوگ در مورد یک موضوع دانشگاهی مانند سخنرانی در دانشگاه.

انواع تسک‌های برای لیسنینگ آزمون آیلتس چگونه است؟

ما در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به انواع تسک‌ها می‌پردازیم.

در شروع آزمون لیسنینگ چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدای بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، ضبطی از دستورالعمل‌ها را می‌شنوید و یک نمونه سوال به شما داده می‌شود. این قبل از هر بخش از آزمون لیسنینگ اتفاق می‌افتد. همان‌طور که گفته شد، 10 دقیقه‌ی آخر آزمون برای انتقال پاسخ‌های شما به پاسخ‌نامه است که البته در آزمون جدید این قابلیت که در ابتدا بخشی پخش شود حذف شده است. 

لیسنینگ آزمون آیلتس: انواع سوالات 

40 سوال و انواع مختلف سوالات وجود دارد. ممکن است از شما خواسته شود به سوالات چند گزینه‌ای پاسخ دهید یا یک نقشه یا نمودار را برچسب‌گذاری کنید. ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم را پر کنید، یک جدول را تکمیل کنید یا به یک سوال پاسخ‌های کوتاه بدهید.

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس شامل 6 تسک شنیداری مختلف است که با هدف آزمایش صلاحیت‌های مختلف توانایی گوش دادن شما انجام می‌شود.

نکته‌ی کاربردی در لیسنینگ آزمون آیلتس: برای صرفه جویی در وقت شما هنگام شرکت در آزمون، به شما توصیه می‌کنیم بتوانید به سرعت هر نوع کار را تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید هر قطعه ضبط شده را فقط یک بار گوش دهید، به همین دلیل کلید موفقیت در این بخش در خوب آماده بودن است.

تسک شماره 1: سوالات چند گزینه‌ای

به صوت گوش دهید و یکی از 3 پاسخ ممکن مربوط به آنچه را که اخیراً شنیده‌اید بررسی کنید.

تسک شماره 2: تطبیق زمان 

به صدا گوش دهید و اطلاعاتی را که در صدا شنیده‌اید با موارد یا عبارات روی صفحه کاغذ / رایانه مطابقت دهید.

تسک شماره 3: پلن، نقشه، برچسب‌گذاری نمودار

یک نقشه یا یک شکل (مانند پلن یک اتاق یا یک شهر) را با برچسب‌ها کامل کنید. شما می‌شنوید که شخصی اطلاعات مختلفی درباره‌ی یک مکان ارائه می‌دهد و باید داده‌هایی را که برای تکمیل نمودار نیاز دارید بازیابی کنید.

تسک شماره 4 فرم، یادداشت، جدول ، تکمیل خلاصه

در این تمرین شما باید فرم یا جدولی را با اطلاعات واقعی که می‌شنوید (مانند شماره تلفن، تاریخ…) پر کنید. پاسخ‌ها باید فقط چند کلمه باشد.

تسک شماره 5: تکمیل جمله

به صوت گوش دهید و جمله نوشته شده را با پاسخ کوتاهی که در صدا شنیده‌اید کامل کنید. مراقب باشید، جمله‌ای که از قبل در آزمون شما نوشته شده است، دقیقاً همان جمله‌ای نیست که در فایل صوتی می‌شنوید: باید آن را دوباره بیان کنید.

تسک شماره 6: سوالات پاسخ کوتاه

پرسش و پاسخ را با پاسخ کوتاه از صوت بخوانید. در این کار، نه تنها صدایی را می‌شنوید که به سوالات شما پاسخ می‌دهد، بلکه distractors را نیز خواهید شنید. آن‌ها به شما اطلاعات اضافی یا فریبنده می‌دهند تا شما را در پاسخ های‌تان گمراه کنند. پس مراقب باشید و موارد مهم را فیلتر کنید.

هدف لیسنینگ آزمون آیلتس چیست؟ چه مواردی ارزیابی می‌شود؟

برای بخش لیسنینگ آزمون آیلتس به ضبط‌هایی گوش می‌دهید که با گذراندن امتحان سخت‌تر می‌شوند. شما تعدادی سخنرانی و مکالمه مختلف را با لهجه‌های مختلف خواهید شنید. محتوای لیسنینگ آزمون آیلتس برای آزمون‌های Academic و General یکسان است.

لیسنینگ آزمون آیلتس ارزیابی می‌کند که شما تا چه حد ایده‌های اصلی و جزئیات خاص در ضبط یک سخنرانی یا مکالمه را درک می‌کنید و چقدر به نظرات و نگرش‌های سخنرانان توجه می‌کنید.

لیسنینگ آزمون آیلتس: نحوه‌ی نمره‌دهی و Band score

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، نمره لیسنینگ آزمون آیلتس از 1 تا 9 به شما نمره می‌دهد. این نمره میانگین چهار نمره (بین 1 تا 9) است که در هر بخش از آزمون کسب کرده‌اید: ریدینگ، لیسنینگ, رایتینگ و اسپیکینگ. 

در مورد بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، باید به 40 سوال پاسخ دهید که هر پاسخ صحیح به شما یک نمره می‌دهد. شما از 40 امتیاز کسب می‌کنید که سپس به band score از 1 به 9 تبدیل می‌شود. 

امتیاز خام Band Score
39-40 9
37-38 8.5
35-36 8
32-34 7.5
30-31 7
26-29 6.5
23-25 6
18-22 5.5
16-17 5
13-15 4.5
11-12 4
8-10 3.5
6-7 3
4-5 2.5

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس: نکات مهم هنگام شرکت در آزمون

معرفی لیسنینگ آزمون آیلتس + نحوه‌ی نمره‌دهی و 5 نکته کاربردی

در ادامه نکاتی کاربردی برای موفقیت در لیسنینگ آزمون آیلتس برای شما آورده شده است. 

نکته شماره 1: قبل از آن استراحت و آرامش داشته باشید. 

اول از همه، شب قبل از آزمون آیلتس به اندازه کافی بخوابید و سعی کنید پس از شروع آزمون آرام باشید.

نکته شماره 2: روی کلمات کلیدی موجود در صدا تمرکز کنید. 

در روز آزمون، اگر نمی‌توانید صدای ضبط شده را به درستی بشنوید، فوراً به یک نفر در مرکز آزمون اطلاع دهید. با دقت گوش کنید زیرا هر بخش از ضبط فقط یک بار پخش می‌شود. در حین گوش دادن، سعی کنید آنچه را که گوینده می‌خواهد بگوید پیش بینی کنید زیرا به شما کمک می‌کند تمرکز داشته باشید. اگر کلماتی وجود دارد که نمی‌فهمید نگران نباشید – سعی کنید به کلمات کلیدی گوش دهید که به شما در درک معنای کلی آنچه گفته می‌شود کمک می‌کند.

نکته شماره 3: سوال بعدی را بخوانید.

همان‌طور که گوش می‌دهید، سعی کنید روی سوالی که می‌خواهید به آن پاسخ دهید تمرکز کنید و همچنین نگاهی سریع به سوال بعدی بیندازید. این به شما کمک می‌کند بدانید در قسمت بعدی که می‌شنوید به دنبال چه اطلاعاتی هستید. و اگر پاسخ سوالی را از دست دادید، آن را می‌دانید زیرا گوینده به جای سوالی که شما در آن هستید، در مورد چیزی که مربوط به سوال بعدی است صحبت می‌کند.

اگر این اتفاق افتاد، فقط به سؤال بعدی بروید. بهتر است یک سوال را از دست بدهید تا اینکه به طور کامل گم شوید و چندین پاسخ را از دست بدهید. می‌توانید پاسخ سوال را حدس بزنید و بعداً به آن بازگردید. در حین رفتن به سؤالات بعدی، سعی کنید به یاد داشته باشید که گوینده در مورد چه چیزی صحبت می‌کند. سوالات به همان ترتیبی است که شما به آن‌ها پاسخ خواهید داد.

نکته شماره 4: به دستورالعمل‌ها توجه کنید.

اگر سوالی پاسخ 2 کلمه‌ای می‌خواهد، مطمئن شوید که فقط 2 کلمه بنویسید.

نکته شماره 5: پاسخ‌های خود را تصحیح کنید.

در نهایت، اگر پاسخ دادن به سؤالات را زودتر تمام کردید – پاسخ‌های خود را با دقت بررسی کنید زیرا ممکن است بتوانید چند اشتباه املایی را تشخیص دهید!

اگر هنوز عصبی هستید – به یاد داشته باشید که می‌توانید هر چند بار که دوست دارید دوباره در آزمون شرکت کنید و هیچ علامت شکستی وجود ندارد.

جمع‌بندی 

در این آزمون سعی بر آن بود که به معرفی لیسنینگ آزمون آیلتس بپردازیم تا دیدگاهی اجمالی نسبت به آن بخش از آزمون داشته باشید. (برای اطلاعات بیش‌تر به سایت اصلی سر بزنید.)

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 12 =