• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

معرفی لیسنینگ آزمون PTE + نکات مهم پاسخ‌گویی به سوالات

شما در این بخش باید به فایل‌های صوتی از پیش ضبط شده گوش دهید و اطلاعات پخش شده در فایل را بخاطر سپرده و بر اساس آن به سوالات پاسخ دهید. بخش شنیداری آزمون PTE تقریباً 45 تا 57 دقیقه طول می‌کشد و لیسنینگ آزمون PTE به 8 بخش با مدت زمان مشخص تقسیم شده است. در ادامه شما را با انواع سوالات لیسنینگ آزمون PTE آشنا می‌کنیم و نکات مهم برای پاسخ‌گویی به آن‌ها را بیان می‌کنیم. 

انواع سوالات لیسنینگ آزمون PTE

معرفی لیسنینگ آزمون PTE + نکات مهم پاسخ‌گویی به سوالات

1. خلاصه کردن یک سخنرانی کوتاه (Summarize spoken text)

در این نوع سوال لیسنینگ آزمون PTE، به یک سخنرانی کوتاه که بین 1 تا 1.5 دقیقه است گوش می‌کنید و باید آن را در بین 50 تا 70 کامل خلاصه کنید. برای این کار شما 10 دقیقه زمان دارید. شمارنده‌ای در پایین صفحه قرار دارد که تعداد کلمات شما را می‌شمارد.

نکات مهم برای پاسخ دادن به خلاصه کردن یک سخنرانی کوتاه آزمون PTE: 

  • خلاصه‌ای که می‌نویسید نه تنها باید شامل ایده‌ی اصلی (main idea) سخنرانی باشد، بلکه باید برخی نکات جزئی را نیز در برگیرد. پس در هنگام یادداشت‌برداری باید از برخی جزئیات مهم نیز نوت‌برداری کنید تا در خلاصه به کار گرفته شوند.
  • گرامر متن نوشته شده، کلمات به کار رفته و نیز املای کلمات اهمیت بسیار زیادی دارند. پس حتما بعد از نوشتن خلاصه، یک یا 2 دقیقه را صرف بازخوانی متن کنید تا از گرامر جملات، درستی کلمات و املای آن‌ها مطمئن شوید.

2. سوال چند گزینه‌ای با بیش از یک پاسخ صحیح (Multiple choice , multiple answer)  

در این نوع سوال لیسنینگ آزمون PTE باید به یک فایل 40 تا 90 ثانیه ای گوش فرا دهید و بر اساس آن به یک سوال چند گزینه‌ای پاسخ دهید. فایل فقط یک بار پخش می‌شود. برای انتخاب گزینه‌های صحیح روی آنها کلیک کنید تا زرد رنگ شوند. برای عوض کردن گزینه‌ی مورد نظر، دوباره روی آن کلیک کنید تا به رنگ سفید در بیاید و سپس گزینه‌ی جدید را کلیک کنید.

نکات مهم برای پاسخ دادن به سوال چند گزینه‌ای با بیش از یک پاسخ صحیح  آزمون PTE:

  • قبل از اینکه فایل صوتی پخش شود، سوال را به دقت بخوانید و آماده‌ی نوت‌برداری از نکات کلی و جزئی مربوط به سوال باشید. از آنجا که بیش از یک گزینه صحیح وجود دارد، علاوه بر توجه به کلیات، توجه به جزئیات مربوط نیز مهم است.
  • هیچ گزینه‌ای را صرفا به دلیل اینکه کلماتش را در فایل شنیده اید انتخاب نکنید، چرا که بسیاری از گزینه‌ها کلماتی دارند که در فایل صوتی نیز وجود دارند.

3. پرکردن جاهای خالی (Fill in the blanks)

در این نوع سوال لیسنینگ آزمون PTE، متن یک فایل صوتی به شما داده می‌شود که این متن چند جای خالی دارد. باید پس از گوش دادن به فایل صوتی، جاهای خالی متن را پر کنید. فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود و مدت آن بین 30 ثانیه الی 1 دقیقه است. برای پر کردن جاهای خالی باید کلمه‌ی مورد نظر را درون آن‌ها تایپ کنید.

نکات مهم برای پاسخ دادن به سوال پرکردن جاهای خالی آزمون PTE:

  • قبل از اینکه فایل صوتی پخش شود. سریع متن را بخوانید و سعی کنید ایده‌ی کلی آن را درک کنید.
  • زمانی که فایل صوتی پخش می‌شود، به دقت گوش کنید و کلماتی که فکر می‌کنید باید در جای خالی نوشت در دفترچه‌ی نوت‌برداری خود بنویسید. پس از پایان فایل صوتی به دقت جواب‌های خود را بررسی کنید و پاسخ‌های صحیح را با املای درست در جاهای خالی قرار دهید.

4. هایلایت کردن خلاصه‌ی درست (Highlight correct summary)  

در این نوع سوال لیسنینگ آزمون PTE، شما به یک فایل صوتی به مدت 30 تا 90 ثانیه گوش می‌کنید و سپس از بین گزینه‌ها، گزینه‌ای که بهترین خلاصه برای آن فایل است را انتخاب می‌کنید. فایل صوتی تنها یک بار پخش می شود. همانند دیگر سوال‌ها برای انتخاب گزینه‌ی درست روی آن کلیک کنید تا به رنگ زرد در بیاید. برای عوض کردن گزینه، روی گزینه‌ای که قبلا انتخاب کرده‌اید دوباره کلیک کنید تا به رنگ سفید در بیاید و سپس گزینه‌ی مورد نظر را کلیک کنید. این سوال تنها یک پاسخ صحیح دارد.

نکته‌ی مهم برای پاسخ دادن به سوال هایلایت کردن خلاصه‌ی درست آزمون PTE:

  • گزینه‌ها بسیار طولانی هستند، پس خواندن آن‌ها قبل از اینکه فایل صوتی پخش شود، یا در زمان پخش فایل امکان پذیر نیست. در نتیجه، در زمان پخش فایل از نکات مهم آن نوت‌برداری کنید و سپس نت‌های خود را با گزینه‌ها مقایسه کرده و نزدیک‌ترین گزینه به نوت‌های خود را انتخاب کنید.

معرفی لیسنینگ آزمون PTE + نکات مهم پاسخ‌گویی به سوالات

5. سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح (Multiple choice , single answer)

در این نوع سوال لیسنینگ آزمون PTE، باید به یک فایل 30 تا 60 ثانیه‌ای گوش کنید و بر اساس آن، به یک سوال چند گزینه‌ای پاسخ دهید. این سوال تنها یک پاسخ صحیح دارد. فایل تنها یک بار پخش می‌شود. همانند دیگر سوال‌ها برای انتخاب گزینه‌ی صحیح روی آن کلیک کنید تا زرد رنگ شود. برای عوض کردن گزینه‌ی مورد نظر، دوباره روی گزینه‌ی انتخاب شده کلیک کنید تا به رنگ سفید درآید و سپس گزینه جدید را کلیک کنید.

نکته‌ی مهم برای پاسخ دادن به سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح  آزمون PTE:

  • قبل از پخش شدن فایل، حتما سوال را به دقت بخوانید. متن سوال مشخص می‌کند که باید به دنبال چه چیزی باشید: ایده‌ی کلی متن، جزئیات متن و یا منظور گوینده از بیان یک نکته خاص. علاوه بر پیش‌خوانی سوال، خواندن گزینه‌ها قبل از پخش فایل بسیار موثر است، زیرا اطلاعات بیشتری از حرف‌های گوینده خواهید گرفت و به انتخاب پاسخ صحیح نزدیک‌تر می‌شوید.

6. انتخاب کلمه‌ی حذف شده (Select missing word)  

در این نوع سوال لیسنینگ آزمون PTE، یک فایل 20 تا 70 دقیقه‌ای پخش می‌شود که به جای کلمه یا کلمات آخر آن یک بیب شنیده می‌شود. باید از بین گزینه‌های موجود گزینه‌ی صحیح را برای قرار دادن در آن قسمت انتخاب کنید. مانند سوالات دیگر بخش شنیداری فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود. همانند دیگر سوال‌ها برای انتخاب گزینه صحیح روی آن کلیک کنید تا زرد شود. برای تغییر گزینه، دوباره روی گزینه‌ی انتخاب شده کلیک می‌کنیم تا سفید شود و سپس روی گزینه جدید کلیک می‌کنیم.

نکات مهم در پاسخ دادن به سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح  آزمون PTE:

  • در این سوال بین 3 تا 5 گزینه‌ی وجود دارد که فقط یکی از آن‌ها پاسخ صحیح است. علاوه بر درک معنی فایل پخش شده دقت به کالوکیشن‌ها هم می‌تواند نقش مهمی را در انتخاب پاسخ درست ایفا کند.
  • برای رفتن به فایل و سوال بعد باید روی Next کلیک کرد، در نتیجه برای پاسخ دادن به این سوال و یا تغییر جواب کمی وقت دارید. می توان هم گزینه‌ها را بررسی کرده و صحیح‌ترین آن‌ها را انتخاب نمود.

7. هایلایت کردن کلمات نادرست (Highlight incorrect words)

در این نوع سوال لیسنینگ آزمون PTE، یک فایل 15 تا 50 ثانیه‌ای پخش می‌شود و متن این فایل نیز داده می‌شود. شما باید کلماتی در متن را که با فایل صوتی پخش شده متفاوت هستند، مشخص کنید. برای مشخص کردن کلمه‌ی مورد نظر، روی آن کلیک کنید تا زرد رنگ شود. برای تغییر کلمه، دوباره روی کلمه‌ای که قبلا انتخاب کرده‌اید کلیک کنید تا به رنگ سفید در بیاید و سپس کلمه‌ی جدید را انتخاب کنید.

نکات مهم برای پاسخ دادن به سوال چند گزینه ای با یک پاسخ صحیح  آزمون PTE:

  • قبل از اینکه فایل صوتی پخش شود فرصت بسیار کوتاهی دارید. در این فرصت متن داده شده را به سرعت بخوانيد تا ایده‌ی اصلی آن و موضوع فایل صوتی را درک کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا کلمات غیر مرتبط با موضوع اصلی را راحت‌تر پیدا کنید.
  • زمانی که فایل صوتی پخش می‌شود، آن را با حرکت دادن موس روی متن دنبال کنید تا بلافاصله کلمات غیر مرتبط با آنچه در فایل صوتی می‌شنوید را شناسایی کرده و روی آن‌ها کلیک کنید.

8. نوشتن جمله‌ی خوانده شده (Write from Dictation)  

در آخرین نوع سوالات لیسنینگ آزمون PTE، ، یک جمله‌ی کوتاه 3 تا 5 ثانیه‌ای پخش می‌شود و شما باید عینا همان جمله‌ای را که پخش شده است را تایپ کنید. مانند تمام بخش‌های لیسنینگ، این جمله تنها یک بار پخش می‌شود.

نکات مهم برای پاسخ دادن به سوال نوشتن جمله‌ی خوانده شده آزمون PTE:

  • می‌توانید زمانی که جمله در حال پخش است از آن نوت‌برداری کنید و سپس آن را تایپ کنید. از آنجا که تا قبل از کلیک کردن روی Next، سوال بعدی پخش نمی‌شود، فرصت کافی برای این کار وجود دارد.
  • نمره‌ی کامل این سوال زمانی به شما داده می‌شود که جمله را دقیقا تایپ کنید. در نتیجه برای گرفتن نمره‌ی بیشتر کلمات را تا جایی که به یاد دارید و یا از آن‌ها نوت‌برداری کرده‌اید، تایپ کنید. گرامر و املای کلمات در جمله بسیار مهم‌اند.

جمع‌بندی 

در این مطلب سعی بر آن بود که شما را با سوالات لیسنینگ آزمون PTE آشنا کنیم؛ حال وقت آن است که با تمرین و تکرار هرچه بیش‌تر در این بخش در پاسخ‌گویی به آن مشکلی نداشته باشید. 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 6 =