• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

چه زمانی مطالعه‌ی گروهی داشته باشم؟ + 7 نکته برای مطالعه‌ی گروهی کارآمد

چه زمانی مطالعه‌ی گروهی داشته باشم؟ 

شما در این مطلب خواهید آموخت که چه زمانی  مطالعه‌ی گروهی داشته باشید و همچنین خواهید آموخت که چه زمانی مطالعه‌ی گروهی کارآمد است و چه زمانی کارساز نیست و مشکل مطالعه‌ی گروهی و 7 هفت نکته‌ برای مطالعه‌ی گروهی را به شما ارائه دهیم. 

بگذارید داستانی را در شروع برایتان از یک محقق آمریکایی تعریف کنم. 

(زمانی که دبیرستان بودم، ایده‌ی مطالعه‌ی گروهی را دوست داشتم. این شما را مجبور به مطالعه در زمانی می کند که ممکن است واقعاً تمایلی به آن نداشته باشید. حتی می‌تواند سرگرم کننده باشد! یا  حداقل من اینطور فکر می‌کردم. من دو بار آن را امتحان کردم – اولین بار با چند تا دوستان خوبم. 20 دقیقه دوام آوردیم قبل از اینکه کتاب هایمان را ببندیم و MTV را روشن کنیم. بار دوم با این پسر بود که من عاشق او شدم. به جای ریاضیات، ما در نهایت به ساختن پرداختیم. ناگفته نماند که بعد از جلسات مطالعه‌ی گروهی کارهای زیادی برای انجام دادن داشتم.)

این داستان من سؤالات زیر را ایجاد می‌کند: آیا مطالعه‌ی گروهی کار می‌کند؟ آیا باید تنها درس بخوانیم؟ آیا باید با دوستان مطالعه کرد؟ کدام زمینه‌ها برای آن مناسب‌تر هستند و چگونه می‌توانید از این زمان به طور موثر استفاده کنید؟

مشکل مطالعه‌ی گروهی

چه زمانی مطالعه‌ی گروهی داشته باشم؟ + 7 نکته برای مطالعه‌ی گروهی کارآمد

 یکی از گروه‌های آمریکایی راجب مطالعه‌ی گروهی تحقیقی را انجام دادند راجب مشکل مطالعه‌ی گروهی به این نتیجه رسیدند که ایده‌ی جمع شدن با مردم وسوسه انگیز است. بالاخره ما موجوداتی اجتماعی هستیم. مطالعه‌ی گروهی می‌تواند انگیزه‌ی لازم را برای برداشتن کتاب‌های شما فراهم کند، زیرا پس از انجام این برنامه‌ها، شما در قفل هستید، متعهد هستید و توسط همسالان خود پاسخگو هستید.

همسالان شما حتی ممکن است بتوانند به شما در درک مفاهیمی که با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده‌اید (و بالعکس) کمک کنند، یا توجه خود را به بخش‌هایی جلب کنید که به طور کامل فراموش کرده بودید و احتمالاً اگر منابع خود را جمع نمی‌کردید و حواستان را جمع نمی‌کردید آن‌ها را از دست می‌دادید.

همچنین،آیا تعداد زیادی از افراد وقتی استفاده می‌شوند کار سبک می‌شود، درست است؟ اگر “x” را به تنهایی انجام می‌دهید، تصور کنید که یک گروه چهار یا پنج نفره از دوستان شما چه کاری می‌توانند انجام دهند! همه چیز فوق العاده به نظر می‌رسد، اما، متاسفانه، ما سه دلیل داریم که چرا مطالعه گروهی به ندرت مؤثر است و معمولاً مشکل ساز است. 

3 دلیل عدم تاثیر مطالعه‌ی گروهی 

حال که با مشکل مطالعه‌ی گروهی آشنا شدید وقت آن است که با موضوع دیگری تحت عنوان عدم تاثیر مطالعه‌ی گروهی آشنا شوید. 

دلیل 1: افرادی که آن‌ها را دعوت می‌کنیم معمولاً دوستان ما هستند.

وقتی دانش‌آموزان گروه‌های مطالعاتی تشکیل می‌دهند، معمولاً افرادی را که دوست دارند دعوت می‌کنند. مشکل از اینجا شروع می‌شود. محاصره شدن توسط افراد – به ویژه دوستان – اساساً حواس‌پرتی ایجاد می‌کند. و حتی اگر برخی از مزایایی وجود دارد، اما از این حقیقت نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد که ما توسط شرکت اجتماعی تحریک و هیجان زده می‌شویم. این امر تمرکز ما را از جایی که باید باشد یعنی کتاب‌هایمان می‌گیرد.

همچنین، دعوت از دوست خود برای یک “جلسه مطالعه” یکی از قدیمی‌ترین ترفندهای کتاب است. تنها چیزی که کار می‌کند پنجره‌های بخار شده و لباس های ژولیده است.

دلیل 2: مطالعه‌ی گروهی کارآمد نیست. 

مطالعه با دیگران سرعت شما را کاهش می‌دهد؛ زیرا مجبور هستید زمانی را صرف تمرکز بر نقاط ضعف آن‌ها کنید. این به یک مشکل گسترده در کار گروهی و محیط‌های حرفه‌ای تبدیل شده است، جایی که بهره‌وری کلی شما اغلب به چند هم‌تیمی (گاهی اوقات کم‌تر شایستگی) محدود می‌شود.

از ما می‌پرسند: آیا باید به تنهایی درس بخوانیم؟ در واقع، آدریان فرنهام، روانشناس مشهور، زمانی که کارآیی در اولویت است، به طور معمول با کار گروهی مخالفت می‌کند، زیرا، با وجود همه مزایای آن، مطالعه‌ی گروهی مانع بهره‌وری می‌شود. همان‌طور که هانس آیزنک، روانشناس بانفوذ مشاهده کرد، درون‌گرایی با تمرکز ذهن بر روی وظایف در دست انجام و جلوگیری از اتلاف انرژی در امور اجتماعی و جنسی غیر مرتبط با کار، خلاقیت را تقویت می کند.

دلیل 3: عدم یادگیری شخصی. 

وقتی با افراد دیگر مطالعه می‌کنید، نمی‌توانید یادگیری خود را بر اساس نقاط ضعف خود شخصی‌سازی کنید. برای مثال، یکی از موثرترین روش‌های مطالعه، استفاده از تکرارفاصله‌دار است (یعنی ارائه‌ی مکرر همان اطلاعات در فواصل زمانی متناسب با میزان شناخت شما). یادگیری از طریق فلش کارت دقیقا همین کار را برای شما انجام می‌دهد. (به پست ما در باره‌ی فلش کارت سر بزنید)

انجام این کار در یک محیط مطالعه‌ی گروهی غیرممکن است زیرا هر کس نیازهای متفاوتی دارد. شما به سادگی به جایی نمی‌رسید!

بنابراین همان‌طور که می‌بینید، مطالعه‌ی گروهی می‌تواند مشکل ساز باشد. اما این بدان معنا نیست که هیچ اهمیتی ندارد؛ شما فقط باید به دقت فکر کنید که چگونه و چه زمانی افراد دیگر را در روال مطالعه خود بگنجانید.

هفت نکته برای مطالعه‌ی گروهی کارآمد 

چه زمانی مطالعه‌ی گروهی داشته باشم؟ + 7 نکته برای مطالعه‌ی گروهی کارآمد

نکته‌ی شماره‌ی 1: تصمیم بگیرید که آیا باید با دوستان خود مطالعه کنید یا خیر.

دوستی معیاری نیست که باید هنگام تشکیل یک گروه مطالعه در نظر بگیرید. مطمئناً این کار را آسان‌تر می‌کند، اما آنچه مهم‌تر هست این است که به دنبال افرادی باشید که:

  • مطالعه آن‌ها را جدی بگیرید،
  • شما را مسئول خواهد خواند،
  • می‌توانند برای گروه مطالعه ارزش ارائه دهد، و
  • در زمینه هایی که ضعیف هستید قوی باشند و بالعکس. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا به سرعت عمل کنید و شما می‌توانید لطف خود را جبران کنید.

اگر این امر مستلزم این است که به طور هدفمند دعوت از دوستان خود را برای پیوستن حذف کنید، همینطور باشد. دوستان خوب نیاز شما را به تمرکز درک خواهند کرد.

نکته‌ی شماره‌ی 2: گروه‌های مطالعه‌ی 2 الی 5 نفره داشته باشید. 

گروه‌های مطالعه به طور ایده آل از دو تا پنج نفر تشکیل می‌شوند. بیشتر از این می‌تواند کمی بیش از حد پیچیده شود و نیازهای منحصر به فرد هر کس در هیاهوی جمعیت گم شود. همچنین، انجام بیش از پنج برنامه برای توافق بر سر زمان ملاقات می‌تواند به مهارت سطح بالا نیاز داشته باشد.

نکته‌ی شماره‌ی3: افرادی که دعوت کردید را تست کنید. 

گاهی اوقات تا زمانی که آن‌ها را تست نکنید، متوجه نمی‌شوید که چگونه دوستانتان در حال مطالعه هستند. نمرات خوب می‌تواند شاخص خوبی برای انتخاب باشد، اما فقط به این دلیل که کسی نمره A را دریافت می‌کند به این معنی نیست که در مطالعه‌ی گروهی نیز خوب کار می‌کند.

یک روش فوق‌العاده کارآمد برای سنجش جدیت و تعهد هر یک از اعضا به آمادگی برای امتحان این است که دارایی‌های تحصیلی خود را به طور مجازی قبل از ملاقات جمع کنید. بر اساس یادداشت‌هایش می‌توانید فوراً بفهمید که چقدر در مورد مطالعه جدی است.

به عنوان مثال: اگر حسین با هیچ یادداشتی به مهمانی نمی‌آید، ممکن است بخواهید از دعوت وی خودداری کنید. از طرف دیگر، اگر حسن یادداشت‌های زیبا و جامع ارائه می‌دهد، او به وضوح یک دارایی برای تیم شما است. 

نکته‌ی شماره‌ی 4: به صورت ناهمزمان همکاری کنید. 

ترکیب یادداشت‌ها، فلش کارت‌ها و سایر ابزا‌های مطالعه، این مزیت را دارند که توجه شما را به نکات کلیدی که ممکن است در یادداشت‌های خود از قلم افتاده‌اید، جلب کند. و اطلاعات را به روشی متفاوت – احتمالاً با فرمت متفاوتی مانند نمودار یا نقشه‌ی مفهومی – مجدداً قاب‌بندی کند که به مغز شما مسیر جدید دیگری می‌‍دهد تا آن اطلاعات را به خاطر بسپارد.

هنگامی که مشخص کردید چه کسی به اندازه کافی عالی و مناسب دعوت است که در گروه مطالعه شما باشد، تمام یادداشت‌های خود را با هم در یک Google Doc بزرگ جمع کنید و شروع به بررسی یک سند اصلی کنید. با قبول مسئولیت هر یک از اعضای گروه برای فصل یا بخش خاصی، این کار می‌تواند خیلی سریع انجام شود! و با کمی همکاری باید تسلط بسیار خوبی بر دوستان مطالعه‌ی خود داشته باشید. اگر آن‌ها فداکاری خود را نشان داده اند، اکنون می‌توانید به ملاقات حضوری فکر کنید.

نکته‌ی شماره‌ی 5: تصمیم بگیرید که چه زمانی گروه شما آماده ملاقات است. 

بسیاری از دانش‌آموزان این اشتباه را می‌کنند که حتی قبل از شروع مرور مطالب دور هم جمع می‌شوند، اما متوجه می‌شوند که دور یک میز با دهانی پر از تیله نشسته‌اند. مطالعه‌ی گروهی برای تثبیت اطلاعاتی که قبلاً با کمک به سایر دانش‌آموزان شروع کرده‌اید، و برای رفع سردرگمی خود و رفع نقاط ضعف، واقعاً خوب است.

اگر خیلی زود همدیگر را ملاقات کنید، زمانی که اکثر افراد گروهتان هنوز درباره موضوع بی اطلاع هستند، وقت همه را تلف می‌کنید.

نکته‌ شماره‌ی 6: محل ملاقات خود را هوشمندانه انتخاب کنید. 

مکان برای مطالعه‌ی گروهی به همان اندازه برای مطالعه‌ی انفرادی مهم است. اگر میزبان یک جلسه‌ی مطالعه در خانه خود هستید، مطمئن شوید که فضایی مجزا و آرام را به دور از سایر افراد خانه و از چیزهایی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند مانند تلویزیون یا سگ خانواده انتخاب کنید. 

در مورد نوشیدنی‌ها، مقداری آب، نوشابه و تنقلات سالم برای گروه خود قرار دهید. این یک حرکت خوب است و شما را از قطع کردن مطالعه‌ی گروهی نجات می دهد.

نکته‌ی شماره 7: از تکنیک فاینمن با پرسش و پاسخ مخاطبان استفاده کنید. 

یکی از موثرترین راه‌ها برای استفاده در مطالعه‌ی گروهی، این است که به نوبت مطالب را از حفظ به یکدیگر آموزش دهید، بدون اینکه به یادداشت‌های کلاس یا کتاب درسی نگاه کنید. به هر عضو بخش یا فصلی برای تدریس اختصاص دهید و سپس به نوبت دور میز بچرخید و بعد از هر سخنرانی کوچک برای یک جلسه پرسش و پاسخ توقف کنید.

گوش دادن به صحبت دوستان  که دانش خود را بیان می کنند حافظه‌ی شما را تازه می‌کند، در حالی که آن‌ها از درگیر شدن در چیزی به نام یادآوری رایگان سود زیادی می‌برند – به خاطر سپردن اطلاعات از ابتدا (بدون هیچ نشانه خاصی)، که یک اصل یادگیری شناختی قوی است.

منطقی است که به هر دانش آموزی زمینه‌هایی که قوی هستند اختصاص دهید، اما در واقع باید بخشی را که در آن کمترین اعتماد به نفس دارند به عنوان راهی برای بهبود درک خود آموزش دهید. فشار همسالان به تنهایی شما را مجبور می‌کند تا در آماده سازی آن بخش را سخت‌تر مطالعه کنید. و گروه شما می‌تواند هر شکافی را که پیش می‌روید پر کند.

جمع‌بندی 

در این مطلب سعی بر آن بود شما را با نحوه‌ی مطالعه‌ی گروهی و 7 تکنیک برای مطالعه‌ی گروهی آشنا کنیم؛ حال وقت آن است که از روش‌های یاد شده در مطالعات گروهی خود استفاده کنید. 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 14 =