• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

20 تکنیک برای تقویت مهارت ریدینگ آیلتس

20 تکنیک برای تقویت مهارت ریدینگ آیلتس

امروز در این مقاله از انگلیش توربو با معرفی برخی از مفیدترین تکنیک‌های ریدینگ آیلتس همراه شما هستیم. همان‌طور که می‌دانید آزمون آیلتس ضروری‌ترین آزمون برای افرادی است که قصد مهاجرت دارند. فرقی ندارد که مهاجرت شما تحصیلی است یا شغلی، در هر صورت داشتن مدرک آیلتس با نمره بالا می‌تواند یک رزومه قوی برای شما باشد.

آزمون آیلتس در 4 مرحله گرفته می‌شود و ریدینگ یا خواندن هم یکی از 4 مهارت آیلتس است که گرفتنِ نمره بالا در آن می‌تواند نشانگر مهارت بالای شما در خواندن و درک مطالب انگلیسی باشد. مهارت ریدینگ آیلتس مهارتی نیست که به‌آسانی و بدون تمرین به دست بیاید. از همین رو ما قصد داریم در این مطالب 20 مورد از کاربردی‌ترین تکنیک‌های ریدینگ آیلتس را به شما عزیزان آموزش دهیم. تا پایان این مطالب با ما همراه باشید!

آشنایی با مهارت ریدینگ آیلتس

دومین بخش از آزمون مهارت آیلتس آزمون ریدینگ است. متقاضیان برای این آزمون 60 دقیقه زمان برای پاسخ به 40 سوال در اختیار دارند. همان‌طور که اطلاع دارید آزمون آیلتس به دو دسته آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک تقسیم می‌شود. ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در همین مقاله به آن خواهیم پرداخت.

آزمون ریدینگ به سنجش چه فاکتورهایی می‌پردازد؟

در آزمون مهارت ریدینگ 3 متن با چگالی بین 2200 تا 2800 پیشروی آزمودنی قرار می‌گیرد. شاید برایتان سؤال باشد که آزمون ریدینگ دقیقاً برای سنجش چه مهارت‌هایی اجرا می‌شود. تعدادی از فاکتورهایی که به‌وسیله این آزمون مورد بررسی قرار می‌گیرد را می‌توانید در لیست زیر مشاهده کنید:

  • توانایی آزمودنی در خواندن متون
  • توانایی آزمودنی در درک مطلب و عبارات
  • خواندن و درک جزئیات مطالب زبان انگلیسی
  • درک معانی ضمنی کلمات و جملات
  • سنجش میزان برداشت آزمودنی از متن
  • سنجش میزان توانایی آزمودنی در درک هدف نویسنده

راه‌های تقویت مهارت ریدینگ آیلتس

اکثر زبان‌آموزان به دلیل نداشتن تمرین کافی و عدم اطلاع از نکات مربوط به بخش ریدینگ، در این بخش دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر اگر فرد دایره لغات محدودی داشته باشد؛ هم در بخش ریدینگ و هم در مهارت رایتینگ به مشکل بر می‌خورد. اما راه حل این مشکل چیست؟ در ادامه این بخش 20 مورد از کاربردی‌ترین تکنیک‌های ریدینگ آیلتس را به همراه شما عزیزان مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

1. تمرین افزایش سرعت

از آنجایی‌که اکثر افراد در آزمون ریدینگ آیلتس با کمبود زمان مواجه می‌شوند، این توصیه را  جدی بگیرید. تمرین افزایش سرعت را به صورتی انجام دهید که علاوه بر بالا بردن سرعت خواندن، سرعت درک مطلب خود را نیز بالا ببرید. در این صورت می‌توان گفت که مشکل کمبود وقت را تا حد زیادی حل کرده‌اید.

2. کسب مهارت درک مطلب 

شما باید به قدری تمرین کرده باشید که متن انگلیسی را مانند یک متن فارسی با سرعت قابل قبول بخوانید و هم‌زمان معنی کلمات و هدف نویسنده را نیز درک کنید. این کار تنها با تمرین مکرر و مداوم میسر می‌شود. 

3. اسکن‌کردن

نگاه شما باید مانند یک اسکنر باشد. برای این کار باید جزئیات متن پیش رویتان را از نظر بگذرانید و از مکث‌کردن بر روی کلمات و جملات پرهیز کنید.

4. دور کلمات خط بکشید!

از آنجایی‌که نباید روی هیچ جمله و عبارتی متمرکز شوید، اکیداً توصیه می‌کنیم که زیر یا دور هیچ عبارتی خط نکشید. این کار باعث می‌شود تا ذهن شما در گیر عبارت یا کلمه‌ای خاص شود و نتوانید تکنیک نگاه اسکنری را پیاده‌سازی کنید.

5. اسکیم کردن را تمرین کنید

شاید برایتان عجیب باشد اما نباید تک‌به‌تک کلمات را معنی کنید. به یاد داشته باشید که وقت شما بسیار کم است. مهارت اسکیم کردن به شما آموزش می‌دهد تا متن را طوری بخوانید که یک درک کلی از آن به دست بیاورید. 

6. وسواس به خرج ندهید

تجربه نشان داده است که اگر پاسخ‌های خود را جابه‌جا نکنید؛ بهتر است. در بیشتر موارد پاسخ درست همان پاسخی است که بار اول به آن اشاره کرده‌اید.

7. سؤالات Matching Headings

در پاسخ به این سوالات می‌توانید دو جمله اول پاراگراف را بخوانید… بعضی اوقات با خواندن همان دو جمله به جواب درست می‌رسید. اگر متوجه نشدید سعی کنید کل پاراگراف را بخوانید.

8. ابتدا سؤالات را بخوانید

این کار باعث می‌شود که مجبور نباشید کل متن را بخوانید؛ پس در زمان خود صرفه‌جویی کرده‌اید. خواندن کل متن یک Passage بزرگ‌ترین اشتباهی است که شما ‌می‌توانید در در روز آزمون خود انجام دهید.

9. بالا بردن اعتماد به نفس

این اعتماد به نفس می‌تواند در پاسخ به سؤالات به داد شما برسد. اگر این مهارت را در خود تقویت کنید می‌توانید سریع و دقیق به سوالاتتان پاسخ بدهید. پیشنهاد می‌کنیم که اگر جواب سوالی را بلد نبودید با اعتماد به نفس به سراغ دیگر سؤالات بروید.

10. استفاده از حس ششم

اگر پاسخ سوالی را بلد نبودید به حس خود اعتماد کنید و جوابی که حس می‌کنید درست است را انتخاب کنید. خوشبختانه این آزمون نمره‌منفی ندارد.

20 تکنیک برای تقویت مهارت ریدینگ آیلتس

11. از سؤالات راحت رد شوید!

از آن جایی که هر چه جلوتر می‌روید درجه سختی سؤالات هم بالاتر می‌رود؛ توصیه می‌کنیم از سؤالاتِ راحت زود رد شوید و وسواس به خرج ندهید. به یاد داشته باشید که برای پاسخ به هر سوال به طور تقریبی 30 ثانیه زمان دارید. اگر سؤالات راحت را سریع‌تر جواب ‌دهید می‌توانید برای سؤالات سخت مقداری زمان ذخیره کنید و بیشتر تمرکز داشته باشید.

12. جواب سوالات در متن است

یکی از موثرترین تکنیک‌های ریدینگ آیلتس، یافتن پاسخ سوالات در خود متن به شمار می‌آید. درست است که جواب سوال عیناً در متن نیامده؛ اما اگر کمی دقت کنید با توجه ‌به کلمات مترادف می‌توان پاسخ سؤالات را یافت.

13. مرور پاسخ‌ها

بعد از پاسخ به سؤالات یک متن و اتمام آن‌ها، پاسخ‌هایتان را مرور کنید. اگر این کار را از قبل تمرین کرده باشید؛ دیگر نگران کمبود وقت نخواهید بود.

14. ناامید نشوید

ممکن است تحت‌تأثیر شرایطی که در آن قرار دارید مقداری دچار استرس شوید. از آنجایی‌که بالا رفتن استرس می‌تواند باعث افت تمرکز شما شود از اینکه جواب سوالات زیادی را نمی‌دانید؛ دلسرد نشوید. مطمئن باشید وقتی برای مرور باز می‌گردید بسیاری از سوال های بی‌پاسخ را پاسخ خواهید داد.

15. توجه به سوالات درک مطلب

این سؤالات نقش مهمی در نمره ریدینگ شما ایفا می‌کنند. سوالات درک مطلب علاوه بر فهم عمومی، میزان دقت شما به جزئیات نهفته در متن را نیز می‌سنجند.

16. افزایش دایره لغات

برای این کار توجه ویژه‌ای به مترادف‌ها و متضادها داشته باشید که بسیار کمکتان خواهند کرد.

17. خواندن متون دشوار

چشمتان را به متون دشوار و تخصصی عادت بدهید. مزایای این کار را هنگام آزمون ریدینگ متوجه خواهید شد.

18. سؤالات درست و غلط

اگر جمله‌ای شبیه به سؤال در متن مشاهده کردید؛ بدانید که جواب سؤال true است.

19. سؤال بی‌جواب ممنوع!

از آنجایی‌که این آزمون نمره‌ منفی ندارد؛ هیچ سؤالی را بدون جواب رها نکنید.

20. جواب‌ها را زودتر در Answer sheet وارد کنید.

برخلاف لیسنینگ که 10 دقیقه به ما تایم برای انتقال جواب‌ها می‌دهند، در ریدینگ همچین خبری نیست و باید قبل از تمام شدن 60 دقیقه جواب‌ها را انتقال داده باشید.

جمع‌بندی

آنچه در این مقاله مطالعه کردید تلاشی در جهت شناساندن مؤثرترین تکنیک‌های ریدینگ به شما عزیزان بود. امیدواریم از مطالب نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید گامی در جهت افزایش مهارت ریدینگ خود بردارید. 

سؤالات متداول

آیا تکنیک‌های ریدینگ برای دیگر مهارت‌های آیلتس نیز کاربرد دارند؟

با این که هر مهارت نیازمند تکنیک خاص خود است؛ اما می‌توان از این تکنیک‌ها برای دیگر مهارت‌ها نیز بهره برد.

دیگر تکنیک‌های ریدینگ آیلتس کدام‌اند؟

زیاد تست‌زدن و پشتکار

هر متن به چند دقیقه زمان نیاز دارد؟

15 الی 20 دقیقه

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =