• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

یادگیری رنگ ها در زبان انگلیسی

یادگیری رنگ‌ها در زبان انگلیسی جزو اولین دروس این زبان است، چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است. تصور کنید به خرید رفته‌اید و از یک لباسی خوشتان آمده اما رنگ دیگری از آن‌ را می‌خواهید، یا زمانی که می‌خواهید به دوستتان بگویید که آن ابرهای خاکستری را نگاه کند. در این شرایط بهتر است که تسلط کامل بر روی اسامی رنگ‌ها در زبان انگلیسی داشته باشید.

مطالبی که در ادامه مشاهده خواهید کرد:

  • اسامی رنگ‌ها در زبان انگلیسی به همراه تلفظ
  • اصطلاحات با رنگ‌ها در زبان انگلیسی
  • کلمه رنگ در زبان انگلیسی
  • تفاوت color و colour در زبان انگلیسی
  • نکات کاربردی برای توصیف رنگ‌ها در زبان انگلیسی
  • یادگیری بهتر رنگ‌ها در زبان انگلیسی

لیست رنگ‌ها در زبان انگلیسی به همراه تلفظ

در جدول زیر نگاهی میندازیم به رایج‌ترین لغات انگلیسی در رابطه با موضوع رنگ به همراه تلفظ آنها. پیشنهاد می‌کنیم این جدول را ذخیره و با آن تمرین کنید.

رنگ در انگلیسی معنی در فارسی تلفظ فارسی
Red قرمز رِد
Orange نارنجی اُرِنج
Yellow زرد یِلو
Green سبز گرین
Blue آبی بلو
Purple بنفش پرپل
Pink صورتی پینک
Brown قهوه‌ای براون
Black سیاه بلَک
White سفید وایت
Gray خاکستری گرِی
Silver نقره‌ای سیلوَر
Gold طلایی گُلد
Maroon سرخ‌رنگ مارون
Turquoise فیروزه‌ای تورکوایز
Cyan فیروزه‌ای روشن سیان
Magenta بنفشه ماجنتا
Lavender بنفش روشن لاوِندر
Beige رنگ بژ بِیج
Olive زیتونی آلیو
Coral مرجانی کورال
Peach هلویی پیچ
Tan رنگ پوست تَن
Khaki قهوه‌ای سبز کاکی
Crimson قرمز تیره کریمسون
Orchid ارکیده اورکید
Sky Blue آسمانی آبی اسکای بلو
Turquoise Blue آبی فیروزه‌ای تورکوایز بلو
Navy Blue سرمه‌ای نیوی بلو

چند مثال با کلمات رنگها در زبان انگلیسی ببینیم:

  • Her car is not black. =.ماشین او سیاه نیست
  • I don’t like blue. =.من از آبی خوشم نمیاد
  • My new suit is green. =.کت و شلوار جدید سبز است
  • My favorite color is beige. =.رنگ مورد علاقه من بِژ است

اسامی رنگ‌ها در زبان انگلیسی به همراه تلفظ

اصطلاحات با رنگ‌ها در زبان انگلیسی

اصطلاحات زیادی در زبان انگلیسی وجود دارند که کلمات آبی، قرمز، سبز و … در آن‌ها هستند و اتفاقا بسیار هم پرکاربرد هستند. ده تا از رایج‌ترین اصطلاحات انگلیسی با رنگ‌ها را در جدول پایین آورده‌ایم.

اصطلاح با رنگ معنی به فارسی مثال به انگلیسی ترجمه مثال به فارسی
Green light اجازه یا موافقت برای شروع کاری The project finally got the green light from the management. .پروژه بالاخره از مدیریت چراغ سبز گرفت
Red tape رویه‌های اداری پیچیده و زمان‌بر We had to go through a lot of red tape to get the approval. ما مجبور شدیم از میان یک سری از رویه‌های اداری پیچیده عبور کنیم تا تاییدیه را دریافت کنیم
Green with envy بسیار حسود بودن She was green with envy when she saw her friend’s new car. .وقتی دوستش ماشین جدیدش را دید، سبز از حسادت شد
Tickled pink بسیار خوشحال و راضی بودن She was tickled pink by the surprise birthday party. .از مهمانی تولد سورپرایز بسیار خوشحال و راضی شد
White lie دروغ مصلحتی He told a white lie to avoid hurting her feelings. .او یک دروغ مصلحتی گفت تا احساسات او را جریحه‌دار نکند
Black and white به صورت واضح و قطعی The rules are black and white; there’s no room for interpretation. .قوانین کاملا واضح و قطعی هستند؛ جایی برای تفسیر نیست
Feel blue احساس غم و ناراحتی I’ve been feeling blue since I heard the bad news. .از وقتی خبر بدی شنیدم، احساس غم و ناراحتی می‌کنم
Once in a blue moon بسیار نادر He visits us once in a blue moon; it’s quite rare. .او بسیار نادر به دیدن ما می‌آید؛ واقعاً کم پیش می‌آید
See red شدیدا عصبانی شدن، از کوره در رفتن I see red whenever I hear about injustice. .هر وقت درباره بی‌عدالتی می‌شنوم، شدیدا عصبانی می‌شوم
Out of the blue به طور غیرمنتظره He called me out of the blue after years of silence. .او پس از سال‌ها سکوت، به طور غیرمنتظره به من زنگ زد

کلمه رنگ در زبان انگلیسی

کلمه رنگ در زمان انگلیسی هم به صورت اسم استفاده می‌شود و هم به صورت فعل.

کلمه رنگ به عنوان اسم در جمله:

I don’t like this color. =.از این رنگ خوشم نمیاد

کلمه رنگ به عنوان فعل در جمله:

I need to color my room. =.نیازه تا اتاقم رو رنگ کنم

انواع رنگ‌ها در زبان انگلیسی

اسامی رنگ‌ها در زبان انگلیسی به سه دسته متفاوت تقسیم می‌شوند:

  • رنگ‌های اصلی Primary colors
  • رنگ‌های فرعی Secondary colors
  • رنگ‌های ثالثیه Tertiary Colors

رنگ‌های اصلی یا Primary colors

رنگ‌های اصلی یا همان primary colors رنگ‌های آبی(blue)، قرمز(red) و زرد(yellow) هستند. این رنگ‌ها به عنوان پایه و اساس سایر رنگ‌ها در نظر گرفته می‌شوند چرا که نمی‌توان آن‌ها را با ترکیب دیگر رنگ‌ها به دست آورد.

رنگ‌های فرعی یا Secondary colors

رنگ‌های فرعی از ترکیب دو رنگ اصلی به دست می‌آیند و شامل سبز(Green)، نارنجی(Orange) و بنفش(Purple) هستند:

  • سبز(Green) از ترکیب آبی(blue) و زرد(yellow) بوجود می‌آید.
  • نارنجی(Orange) از ترکیب قرمز(red) و زرد(yellow) بوجود می‌آید.
  • بنفش(Purple) از ترکیب قرمز(red) و آبی(blue) بوجود می‌آید.

رنگ‌های ثالثیه Tertiary Colors

علاوه بر رنگ‌های اصلی و فرعی، رنگ‌های ترکیبی نیز وجود دارند که از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به دست می‌آیند و می‌توانند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را شامل شوند، مانند سبزآبی (blue green).

تفاوت color و colour در زبان انگلیسی

تفاوت color و colour در زبان انگلیسی

“Color” و “colour” هر دو به یک مفهوم مشابه اشاره دارند، یعنی رنگ. تفاوت اصلی بین آن دو در استفاده متداول در مناطق جغرافیایی مختلف است.

  • “Color” یکی از واژه‌های استاندارد در زبان انگلیسی آمریکایی است.
  • “Colour” بیشتر در انگلستان، استرالیا، کانادا و دیگر کشورهای با لهجه بریتیش به کار می‌رود.

در واقع، تفاوت اصلی بین این دو صرفا در نحوه املا و استفاده می‌باشد و معنای آنها یکسان است.

نکات کاربردی برای توصیف رنگ‌ها در زبان انگلیسی

تا اینجای مطلب رنگ‌ها را در زبان انگلیسی آموختیم، حال اگر بخواهیم بگوییم آبی روشن یا آبی تیره، باید از چه کلماتی استفاده کنیم؟ در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

  • تیره یا Dark: به معنای تیره و نشان‌دهنده رنگ‌هایی با شدت بالا و کمتر روشن است. مثلاً “dark red” به معنای قرمز تیره است.
  • روشن یا Bright: برای توصیف رنگ‌هایی با شدت و روشنایی زیاد استفاده می‌شود. “bright yellow” نمونه‌ای از زرد روشن و درخشان است.
  • Deep: این کلمه برای توصیف رنگ‌هایی با عمق و غنای زیاد استفاده می‌شود. “deep blue” می‌تواند به معنای آبی عمیق و پررنگ باشد.
  • Pastel: به رنگ‌های کم‌رنگ و ملایم اشاره دارد که حس آرامش و نرمی می‌دهند. “pastel colors” می‌توانند شامل آبی پاستلی، صورتی پاستلی و غیره باشند.
  • رنگ‌های خنثی یا Nude: رنگ‌های خنثی به رنگ‌هایی گفته می‌شود که در طیف رنگی وجود ندارند و با ترکیب رنگ‌های دیگر به وجود می‌آیند و می‌توانند تاثیرات مثبت و یا منفی داشته باشند.
  • Neon: رنگ‌های نئون بسیار روشن و تند هستند که در نور مصنوعی درخشان‌تر به نظر می‌رسند. “neon green” نمونه‌ای از سبز نئونی است.
  • Vibrant: رنگ‌هایی با شدت زیاد. “vibrant colors” معمولا جلوه‌ای بسیار جذاب و پرانرژی دارند.
  • پسوند پرکاربرد ish-: پسوند “-ish” به رنگ‌ها اضافه می‌شود تا نشان دهد که چیزی تقریباً آن رنگ است یا دارای ته‌رنگی از آن رنگ است. استفاده از “-ish” باعث می‌شود توصیف رنگ دقیق نباشد و به نوعی ابهام رنگی اشاره دارد. به عنوان مثال، “greenish” به معنای داشتن رنگ یا ته‌رنگی از سبز است، اما دقیقاً سبز نیست.
  • ترفند رنگ + Shades of: اگر می‌خواهید تا انواع مختلفی از رنگ آبی را ببینید و یا دنبال کد رنگی خاصی هستند یا و دنبال یک نوع رنگ خاص از آبی هستید، کافی است تا بعد از shades of رنگ مورد علاقه خود را در گوگل سرچ کنید تا آن را پیدا کنید.

یادگیری بهتر رنگ‌ها در زبان انگلیسی

یادگیری رنگ‌ها و تفاوت‌های ظریف بین آنها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما با روش‌های خلاقانه و کاربردی، این فرایند می‌تواند لذت‌بخش و موثر باشد. در ادامه به چند روش کاربردی برای یادگیری رنگ‌ها همراه با مثال‌هایی که نشان می‌دهند چگونه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اشاره می‌کنم:

  • استفاده از فلش کارت‌ها: فلش کارت‌ها می‌توانند روشی ساده و موثر برای تمرین و تکرار نام رنگ‌ها باشند. هر کارت باید یک رنگ خاص و نام آن رنگ را نشان دهد. مثال: ساخت فلش کارت‌هایی با رنگ‌های اصلی مانند قرمز، آبی و زرد و سپس اضافه کردن رنگ‌های پیچیده‌تر مانند سرخابی و زیتونی.
  • بازی‌های رنگ‌آمیزی: رنگ‌آمیزی کتاب‌های رنگ‌آمیزی یا استفاده از برنامه‌های دیجیتالی که به کاربر اجازه می‌دهند با طیف وسیعی از رنگ‌ها کار کنند، می‌تواند روشی سرگرم‌کننده برای یادگیری رنگ‌ها باشد. مثال: استفاده از یک کتاب رنگ‌آمیزی که در هر صفحه، نام رنگ‌های مورد استفاده نوشته شده است تا کودکان همزمان با رنگ‌آمیزی، نام رنگ‌ها را یاد بگیرند.
  • جستجو و شناسایی رنگ‌ها در محیط اطراف: پیاده‌روی در طبیعت یا خانه و شناسایی و نام‌گذاری رنگ‌های مختلفی که در اطراف مشاهده می‌شود، می‌تواند روشی عملی و موثر برای یادگیری باشد. مثال: گشت و گذار در باغ یا پارک و بحث در مورد رنگ‌های مختلف گل‌ها، درختان و سایر عناصر طبیعی.
  • استفاده از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آموزشی: برنامه‌ها و بازی‌های آموزشی که به کودکان یا بزرگسالان اجازه می‌دهند با رنگ‌ها و ترکیبات آن‌ها به صورت تعاملی کار کنند، می‌توانند ابزارهای بسیار مفیدی باشند. مثال: بازی‌های دیجیتالی که کاربران را تشویق می‌کنند تا با انتخاب و ترکیب رنگ‌ها برای رسیدن به یک هدف خاص، با رنگ‌ها آشنا شوند

این روش‌ها به شما اجازه می‌دهند تا در هر سنی و با هر سطحی از دانش قبلی، به یادگیری و کشف جنبه‌های جدیدی از رنگ‌ها بپردازید.

جمع‌بندی

در این مطلب از انگلیش توربو رایج‌ترین و پرکاربردترین لغات مربوط به رنگ‌ها در زبان انگلیسی، اصطلاحات رنگ‌ها، نکات کاربردی برای توصیف رنگ‌ها و … را معرفی کردیم. طبیعتا رنگ‌های زیادی وجود دارند که تمامی آن‌ها در یک مطلب نمی‌گنجد. با تکنیک shades of که معرفی کردیم می‌توانید نام رنگ مد نظر خود را در گوگل پیدا کنید.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − یک =