• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

آموزش زبان با فیلم

یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ترین روش‌های یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری با فیلم و سریال است. حتی در بسیاری از کتاب‌های آموزشی بخش‌هایی برای آموزش زبان انگلیسی با فیلم طراحی شده است چرا که این روش به هیچ وجه کسل‌کننده نمی‌شود!

اما نکته‌ای که باید در نظر بگیریم این است که فیلم و سریال انتخابی شما باید متناسب با سطح دانش زبان انگلیسی خودتان باشد. در این مطلب ابتدا قصد داریم فیلم‌هایی را با توجه به سطح بندی به شما معرفی کنیم و در ادامه روش‌های نوین یادگیری زبان با فیلم و سریال و مزایای آن را بیان کنیم.

بهتر است برای شروع فیلم‌های مناسب سطح خودتان را مشاهده کنید:

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید و  تماشای فیلم را دوست دارید، حواستان به سطح زبانتان هم باشد، به این دلیل که دیالوگ برخی از فیلم‌ها به دلیل لهجه یا سریع حرف زدن بازیگر، برای شما سنگین باشد. می‌توانید از لیست 30 فیلم یا انیمیشن انگلیسی‌زبان زیر که بر اساس سطح دسته‌بندی شده‌اند، گزینه مورد علاقه‌تان را انتخاب و تماشا کنید. 

فیلم‌های انگلیسی مناسب سطح مبتدی یا Beginner

Toy Story
Finding Nemo
Cast Away
(500) Days of Summer
Despicable Me 3
The Boss Baby
The Son of Bigfoot
The LEGO Batman Movie

 

فیلم‌های انگلیسی مناسب سطح متوسط یا Intermediate

The Social Network
The Hangover (2009)
The Hunger Games
Twilight
The Break-up
Forrest Gump
Wonder
Beauty and the Beast
Titanic
Harry Potter
Pirates of the Caribbean

 فیلم‌های انگلیسی مناسب سطح پیشرفته یا Advanced

The Terminator
Thor: Ragnarok
The Big Sick
It
Wonder Woman
Logan
Get Out
Split
Loving Vincent
Star Wars
Lord of the Rings

تقویت مهارت لیسنینگ

تقویت انگلیسی با تماشای فیلم و سریال

در مجموع، تماشای فیلم‌های انگلیسی نه تنها فرصتی برای گوش دادن به زبان نیتیو انگلیسی را برای شما فراهم می‌کند، بلکه امکان یادگیری واژگان جدید، اصطلاحات و جملات محاوره‌ای به شیوه‌ای طبیعی و جذاب را نیز عملی خواهند کرد.

با این حال، آموزش زبان با فیلم، بدون داشتن یک استراتژی درست ممکن است آن نتیجه‌ای که باید را ندهد. ما در ادامه، برخی از بهترین استراتژی‌هایی که برای آموزش زبان انگلیسی با فیلم و سریال لازم است رعایت شود را بررسی خواهیم کرد. شما چه یک زبان‌آموز مبتدی و چه حرفه‌ای باشید، این راهکارها به دردتان خواهند خورد.

فقط فیلم‌های جالب را انتخاب کنید!

این نکته، بدیهی است! اما مهمترین چیز در هنگام آموزش زبان انگلیسی با فیلم سینمایی، تماشای فیلم‌هایی است که آنها را دوست دارید و از تماشای آن لذت می‌برید. اگر یک فیلم خسته‌کننده را انتخاب کنید، ممکن است علاقه‌تان به دیدنش را از دست بدهید و توجه کمتری به زبانی که در آن استفاده شده، داشته باشید!

برای فیلم‌ها از زیرنویس انگلیسی استفاده کنید

  • تماشای فیلم و سریال انگلیسی با زیرنویس به شما کمک می‌کند تا همزمان با شنیدن کلمات، نوشتار آن‌ها را نیز ببینید. این امر به درک بهتر گرامر، ساختار جمله و املا کمک می‌کند.
  • هنگام تماشای فیلم یا سریال، سعی کنید زیرنویس‌ها را بلند بخوانید. این کار به تقویت مهارت‌های تلفظ و شنیداری شما کمک می‌کند.
  • اگر جمله یا کلمه‌ای را نفهمیدید، فیلم را متوقف کرده و آن بخش را دوباره گوش دهید. اگر لازم است، آن جمله یا کلمه را چند بار تکرار کنید تا کاملاً آن را یاد بگیرید.

تکرار دیالوگ‌ها

تکرار دیالوگ با صدای بلند یک راه عالی برای بهبود تلفظ و مهارت‌های مکالمه شما در هنگام تماشای فیلم‌های انگلیسی است. این امر به شما کمک می‌کند تا ریتم، تلفظ و لهجه انگلیسی مورد استفاده که برای برقراری ارتباط موثر ضروری است را تمرین کنید. آموزش زبان با فیلم به این شیوه، توانایی شما برای صحبت کردن به زبان انگلیسی روان و با اعتماد به نفس را بالا می‌برد.

تمرکز بر روی یک صحنه در هر بار دیدن

تمرکز بر روی یک صحنه از یک فیلم و تماشای چندین باره آن، یکی دیگر از راه‌های موثر برای بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی شما است. بهتر است یک صحنه از فیلمی که حاوی مکالمات روزمره بین شخصیت‌هاست را انتخاب کنید. مثلا صحنه آغازین فیلم “The Social Network” که مارک زاکربرگ و دختر جوان، اریکا آلبرایت در مورد موقعیت اجتماعی و دستاوردهای تحصیلی آن‌ها صحبت می‌کنند، یک نمونه بسیار مناسب است.

نوت‌برداری کنید

یادداشت‌برداری از کلمات، یکی دیگر از استراتژی‌های آموزش زبان با فیلم است، توصیه می‌کنیم در هنگام تماشای یک فیلم عبارات و اصطلاحات جدید را یادداشت کنید، زیرا بهترین راه برای گسترش دایره لغات است. با انجام این کار، شما فقط لغت برای حفظ کردن گردآوری نمی‌کنید، بلکه آنها را به صورت بصری در حافظه‌تان می‌گنجانید.

حتما تعریف کلمه و همچنین نمونه دیالوگی که در فیلم از آن استفاده شده است را بنویسید. یکی دیگر از راهکارهای مفید این است که یادداشت‌هایتان را به دسته‌هایی مثل اسم‌ها، افعال، صفت‌ها و قیدها تقسیم‌بندی کنید. 

تماشای فیلم با یک فرد انگلیسی‌زبان (ترجیحا نیتیو)

این استراتژی که به عنوان نکته آموزش زبان با فیلم معرفی می‌کنیم، شاید از جمله روش‌های نوینی باشد که به آن اشاره نشده است. فیلم تماشا کردن با یک فرد انگلیسی‌زبان و نیتیو کمک می‌کند تا هنگام تلفظ دیالوگ‌ها یک نفر به شما بازخورد بدهد و ایراد‌هایتان را بگیرد.

یادگیری زبان انگلیسی با نوت برداری

دلایل و مزایای یادگیری زبان با فیلم و سریال

هر روش یادگیری لطف خودش را دارد. ممکن است یکی با آهنگ زبانش را تقویت کند، یکی با کلاس‌های زبان و یکی هم با تماشای فیلم‌های خارجی راحت‌تر باشد. اما مورد آخر هم فال است و هم تماشا! یعنی شما علاوه بر اینکه اوقات فراغتتان را پر می‌کنید، آموزش هم می‌بینید. اما لازم است بدانید که آموزش زبان با فیلم و سریال، چند مزیت دیگر هم دارد که عبارتند از: 

  • بهبود تلفظ کلمات، گسترش دایره لغات
  • تقویت مهارت لیسنینگ
  •  آشنایی با فرهنگ انگلیسی‌زبانان
  • تقویت لهجه انگلیسی!

بهبود تلفظ کلمات

ممکن است شما دایره لغات خوبی داشته باشید اما فقط به دلیل اینکه تلفظشان را نمی‌دانید، اعتماد به نفس استفاده از آنها در مکالمه را نداشته باشید. آموزش زبان با فیلم و شنیدن دیالوگ‌ها، به شما روش صحیح گفتن لغات و اصطلاحات را می‌آموزد. فقط 7% ارتباطات با گفتن کلمات برقرار می‌شود و 93 درصد دیگر آن به زبان بدن و لحن ربط دارد. شما با توجه به دیالوگ‌های بازیگران، نه تنها تلفظ، بلکه نوع لحنی که هنگام گفتن برخی اصطلاحات باید داشته باشید را هم یاد خواهید گرفت.

گسترش دایره لغات با آموزش زبان با فیلم

تماشای فیلم و سریال انگلیسی می‌تواند به گسترده تر شدن دامنه لغات انگلیسی شما کمک کند. یکی از مزایای یادگیری زبان با فیلم و سریال این است که کلمات محاوره و پرکاربردی که انگلیسی‌زبانان در مکالمات روزمره استفاده می‌کنند را به شما آموزش می‌دهد. ممکن است از دوران دبیرستان کلمات زیادی در ذهنتان باشد، اما با تماشای فیلم متوجه خواهید شد که بیشترشان رسمی هستند (لحن رسمی یا به قول معروف فرمال (formal) دارند) و عملا کاربردی در مکالمات نخواهند داشت. مسلما شنیدن یک جمله یا اصطلاح از زبان بازیگر مورد علاقه‌تان به مراتب بهتر از حفظ کردن لیست بلند بالا از کلماتی است که معمولا هم ذهنیتی نسبت به کاربردشان ندارید!

تقویت مهارت لیسنینگ

از آنجا که تقریبا 160 لهجه مختلف در زبان انگلیسی وجود دارد، آموزش زبان با فیلم و دوره آموزشی با سریال این امکان را به شما می‌دهد تا با شنیدن انواع لهجه‌ها و لحن صدا، مهارت‌های درک مطلب و لیسنینگ (شنیداری) خود را تقویت کنید.

به عنوان مثال، با تماشای یک فیلم کلاسیکی مثل Braveheart، شما با لهجه اسکاتلندی آشنا می‌شوید و متوجه خواهید شد که کلمات خاص چطور تلفظ می‌شوند. این یعنی شما می‌توانید لهجه‌ای که می‌خواهید بر آن مسلط شوید را با تماشای فیلم مرتبط یاد بگیرید.

آشنایی با فرهنگ انگلیسی‌زبانان

یکی دیگر از مزایای آموزش زبان با فیلم، شناخت فرهنگ انگلیسی‌زبانان است. این امر تنها با غوطه‌ور شدن در زبان میسر می‌شود. غوطه‌ور شدن، به این معنا که خودتان را درگیر مسائل و داستان‌های فیلم‌های خارجی کنید. اما این امکان برای افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، عملا میسر نخواهد شد. پس تنها راه چیست؟ تماشای فیلم!

فیلم‌های خارجی هم مثل فیلم‌های ایرانی، مطابق با مسائل جامعه و فرهنگ مردم انگلیسی‌زبان ساخته می‌شوند، بنابراین می‌توانند شما را با فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشورهای انگلیسی‌زبان آشنا کنند.

و در آخر

همانطور که دیدید آموزش زبان با فیلم، نه تنها روش جذاب و سرگرم‌کننده‌تری است، بلکه زبان انگلیسی شما را به زبان واقعی نزدیک‌تر می‌کند. شما شاید با خواندن کتاب‌های آموزشی چند نمونه مکالمه هم یاد بگیرید اما معمولا از کنار تلفظ که بسیار مهم است، سرسری رد خواهید شد. مزیتی که آموزش زبان انگلیسی با سریال و فیلم و همینطور شرکت در کلاس‌های آموزشی مثل انگلیش توربو دارد، این است که همزمان تلفظ صحیح کلمات و جملات را هم یاد خواهید گرفت. اگر می‌خواهید زیر نظر یک مربی خبره، روی سایر مهارت‌های زبانی خود کار کنید، توصیه می‌کنیم حتما در دوره آموزشی این مجموعه شرکت کنید.

برخی از سوالات متداول

ممکن است وقتی می‌خواهید برای یادگیری زبان فیلم انتخاب کنید، سوالاتی برایتان به وجود بیاید که در ادامه به متداول‌ترین آن‌ها پاسخ خواهیم داد.

آیا با هر فیلمی می‌توان زبان یاد گرفت؟

مسلما بله، اما همانطور که در مقاله هم گفته شد بهتر است با فیلم موردعلاقه‌ای که البته در حد سطح زبانی‌تان باشد، شروع کنید.

آیا اتکا به فیلم و سریال برای آموزش زبان انگلیسی، کافیست؟

خیر! فیلم فقط می‌تواند مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ‌تان را تقویت کند و برای یادگیری قواعد گرامری، املای کلمات و نوشتن به این زبان، باید کتاب بخوانید و به صورت آکادمیک آموزش ببینید.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهارده =