• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

آشنایی کامل با آزمون آیلتس (هزینه، منابع و تمامی جزئیات)

آشنایی کامل با آزمون آیلتس (هزینه، منابع و تمامی جزئیات)

برای ارسال درخواست ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور یا مهاجرت، باید مدارک مختلفی را ارائه بدهید تا درخواست شما بر اساس این مدارک بررسی شود. یکی از این مدارک، مدرک معتبر زبان انگلیسی است که میزان تسلط و مهارت شما را در این زبان نشان می‌دهد. ملاک دانشگاه‌ها و کنسولگری‌های کشورهای مختلف برای آن که بتوانند میزان تسلط فرد را بر روی زبان انگلیسی بررسی کنند، نتیجه آزمون فرد در یکی از دو آزمون آیلتس یا تافل است. دو آزمون تافل و آیلتس بر اساس استانداردهای جهانی در سراسر جهان برگزار می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با  آزمون آیلتس، هزینه و نحوه ثبت‌نام در آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا در مورد انواع مهارت آیلتس اطلاعات کاملی به دست آورید.

آشنایی کامل با آزمون آیلتس

آزمون آیلتس چیست؟

آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی انگلیسی، برای افرادی که انگلیسی زبان مادری آن‌ها نیست اما درخواست مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان دارند، به شمار می‌رود. بیش ١٠٠٠٠ سازمان در سراسر جهان، آن را به عنوان یک شاخص قابل اعتماد برای بررسی میزان تسلط فرد بر روی چهار مهارت زبان انگلیسی قبول دارند. ۴ مهارت آیلتس، Speaking, Writing, Listening و Reading هستند که در این آزمون سنجیده می‌شوند. در هریک از این چهار فیلد، نمره‌ای بین ٠ تا ٩ براساس میزان تسلط فرد داده می‌شود. در نهایت نمره کلی آیلتس فرد بر اساس میانگین نمره هر چهار مولفه تعیین می‌شود. زمان کلی این آزمون ٢ ساعت و ۴۵ دقیقه بوده که مدت زمان در نظر گرفته شده برای هریک از چهار فیلد با یکدیگر متفاوت است. دو نوع آزمون آیلتس وجود دارد، آکادمیک و جنرال. با توجه به نوع هدف فرد، باید یکی از این دو نوع را برای امتحان انتخاب کند. در آزمون آکادمیک آیلتس، کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، و در آزمون جنرال کسانی که فقط قصد مهاجرت دارند، شرکت می‌کنند. هریک از این دو نوع آزمون، تفاوت‌هایی وجود دارد. در ادامه در مورد هریک از این 4 مهارت آیلتس به صورت دقیق توضیح می‌دهیم.

مهارت لیسنینگ در آیلتس

سوالات فیلد لیسنینگ آیلتس در دو نوع آزمون آکادمیک و جنرال یکسان بوده و مدت زمان آن ۴٠ دقیقه است. آزمون لیسنینگ آیلتس به چهار بخش تقسیم می‌شود و هر بخش شامل ١٠ سوال است. در این قسمت شما به مدت ٣٠ دقیقه به یک صدای ضبط شده گوش داده و سپس به سوالات هر بخش پاسخ خواهید داد. عموما بخش ١ و ٢ قسمت لیسنینگ آیلتس در مورد موضوعات اجتماعی و بخش ٣ و ۴ در مورد موضوعات تحصیلی است. شما ده دقیقه زمان دارید تا جواب‌های خود را به برگه پاسخنامه انتقال دهید.

مهارت ریدینگ در آیلتس

مدت زمان امتحان ریدینگ آیلتس یک ساعت بوده و نوع سوالات آن با توجه به جنرال یا آکادمیک بودن آزمون با یکدیگر متفاوت است. نوع سوالات مهارت های ریدینگ آیلتس در امتحان آکادمیک، بیشتر در حوزه کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات است که نمودار، نقشه و جدول‌هایی با واژگان پیچیده‌تر را در بر می‌گیرد. اما در حوزه جنرال، ریدینگ آیلتس به سه قسمت تقسیم می‌شود که درباره موضوعاتی در مورد زندگی روزمره، محل کار و علاقه‌مندی‌ها است. خواندن کتاب مهارت ریدینگ به افزایش تسلط شما و گرفتن نمره بالا از این فیلد بسیار کمک می‌کند.

مهارت رایتینگ در آیلتس

برای بررسی مهارت رایتینگ آیلتس، ۶٠ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود. در آزمون مهارت Writing آیلتس، باید دو بخش توسط فرد تکمیل شود. بخش رایتینگ در آزمون آکادمیک و جنرال تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در بخش اول رایتینگ آیلتس آکادمیک، فرد باید در مورد یک نمودار یا جدول که به او نشان داده می‌شود، یک گزارش کوتاه بنویسید. اما در بخش اول رایتینگ آزمون جنرال، از فرد درخواست می‌شود یک نامه ارائه دهد. در قسمت دوم هر دو نوع آزمون رایتینگ آیلتس، فرد باید یک مقاله در مورد یک موضوع مشخص بنویسد. برای برخی افراد، رایتینگ، یکی از بخش‌های چالش برانگیز این آزمون است. به همین علت بسیاری از افراد به دنبال جواب این سوال هستند که: «چگونه مهارت رایتینگ خود را تقویت کنم؟» کتاب‌ها و منابع مختلفی برای افزایش مهارت رایتینگ وجود دارد که ما آن‌ها را در سایت توربو به شما معرفی می‌کنیم. در نظر داشته باشید تمرین نوشتن زیر نظر اساتید حرفه‌ای، بهترین راهکار جهت تقویت مهارت رایتینگ آیلتس است.  

مهارت اسپیکینگ در آیلتس

نحوه آزمون مهارت Speaking در آیلتس با ٣ نوع دیگر مهارت‌ها کمی متفاوت است. برای انجام آزمون اسپیکینگ باید به صورت جداگانه از سه فیلد دیگر، یک وقت حضوری از ممتحن رزرو کنید. آزمون مهارت اسپیکینگ آیلتس حضوری و به مدت زمان ١١ تا ١۴ دقیقه است. در امتحان اسپیکینگ آیلتس شما باید به سوالاتی که ممتحن از شما می‌پرسد پاسخ دهید. این فیلد از امتحان آیلتس برای دو نوع جنرال و آکادمیک یکسان است و از سه بخش تشکیل می‌شود. در بخش اول یک مصاحبه با ممتحن بین ۴ تا ۵ دقیقه دارید. سپس به مدت ٣ تا ۴ دقیقه در مورد بک موضوع سخنرانی کرده و در نهایت در مورد یک موضوع دیگر که ممتحن تعین می‌کند به مدت ۴ تا ۵ دقیقه بحث می‌کنید.

 نمره‌دهی این قسمت بر اساس تلفظ، منبع واژگان و میزان تسلطتان بر گرامر تعیین می‌شود. برای تقویت مهارت اسپیکینگ آیلتس، باید دامنه لغات خود را افزایش دهید. صحبت کردن مداوم درباره موضوعات مختلف و ضبط کردن صدای خود از دیگر راه های تقویت اسپیکینگ آیلتس است. به صدای ضبط شده خود گوش دهید و ایراد‌های تلفظی و گرامری خود را اصلاح کنید. تمرین صحبت کردن با یک استاد یا یک فرد مسلط به زبان انگلیسی یکی دیگر از راه‌های تقویت مهارت اسپیکینگ ایلتس است. صحبت کردن با یک فرد باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و افزایش تمرکز شما می‌شود که این امر در زمان امتحان به شما کمک بسیاری می‌کند. برای افزایش مهارت اسپیکینگ، شما می‌توانید از پکیج‌های ویژه‌ سایت توربو که توسط اساتید حرفه‌ای و باتجربه زبان تهیه شده استفاده کنید.

نکته خیلی مهم: ترتیب آزمون‌ها به همین ترتیب توضیحات این مطلب هست، در ابتدا سوالات لیسنینگ، سپس ریدینگ و در نهایت رایتینگ‌ها را می‌نویسید. اسپیکینگ معمولا در یک روز جداگانه گرفته می‌شود.

ثبت‌نام و هزینه آزمون آیلتس در سال ٢٠٢٣

در کشور ایران، سازمان سنجش تنها مرجع رسمی صادر کننده آزمون آیلتس است. هزینه ثبت‌نام در آزمون آیلتس با توجه به نرخ دلار ممکن است تغییر کند. در حال حاضر هزینه ثبت‌نام در این آزمون ٢٢٠ دلار است. برای ثبت‌نام در این آزمون باید به صورت آنلاین اقدام کنید. شما باید ابتدا وارد سایت اصلی آیلتس شوید و بعد از تکمیل ثبت‌نام، نوع آزمون آیلتس (جنرال یا آکادمیک) و مکانی که قصد دارید در آن جا آزمون دهید را انتخاب کنید.

در این متن سعی کردیم در مورد ۴ مهارت آیلتس و نکات مهمی که باید در رابطه با هرکدام بدانید صحبت کنیم. در سایت توربو، پکیج‌های مختلفی برای تقویت مهارت رایتینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و لیسنینگ که توسط اساتید مجرب زبان گرد‌آوری شده، به شما ارائه می‌دهیم. اگر شما در زمینه آزمون آیلتس تجربه‌ای دارید آن را به اشتراک بگذارید تا افرادی که در مسیر گرفتن این مدرک هستند، از آن بهره‌مند شوند.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − دو =