• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

آموزش نوشتن تاریخ به انگلیسی + فرمت امریکن و بریتیش

خواندن و نوشتن تاریخ به زبان انگلیسی برای افراد غیرانگلیسی زبان کمی گیج‌‎کننده و مشکل است. اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید و می‌خواهید این زبان را مثل افراد بومی یاد بگیرید، لازم است که با نحوه نوشتن تاریخ به انگلیسی آشنا باشید. به همین خاطر ما در این مطلب تصمیم داریم اطلاعاتی در مورد فرمت‌های مختلف نوشتن تاریخ، همراه با قوانین ضروری که باید رعایت کنید با شما صحبت کنیم. همراه ما باشید!

رایج ترین فرمت‌های تاریخ در انگلیسی

آموزش نوشتن تاریخ به انگلیسی + فرمت امریکن و بریتیش

رایج‌ترین روش برای نوشتن تاریخ به زبان انگلیسی استفاده از فرمت روز/ ماه/ سال است (به صورت day/month/year یا DD/MM/YYYY مشخص می شود). به عنوان مثال، تاریخ پنجم ژانویه 2022 به صورت 05/01/22 نوشته می‌شود.

با این حال، روش‌های دیگری نیز برای نوشتن تاریخ به زبان انگلیسی وجود دارد. آمریکایی‌ها از قالب ماه/ روز/سال استفاده می‌کنند. به این ترتیب، همان تاریخ، پنجم ژانویه، به عنوان 01/05/2022 نوشته می‌شود.

روش دیگر برای نوشتن تاریخ به زبان انگلیسی این است که ابتدا روز هفته و سپس روز و سپس ماه را اضافه کنید. بنابراین، همان تاریخ 5 ژانویه 2022 که روز جمه است، به صورت Friday, 5 January 2022 نوشته می‌شود.

و در نهایت، می‌توانید از استاندارد بین المللی برای نوشتن تاریخ به زبان انگلیسی استفاده کنید؛ یعنی ابتدا سال سپس ماه و سپس روز را بنویسید (به صورت  YYYY/MM/DD نیز معروف است). به این ترتیب، همان تاریخ به صورت 2022/01/05 نوشته خواهد شد.

توجه داشته باشید که نحوه نوشتن تاریخ به انگلیسی در قالب عددی، معمولاً به صورت غیر رسمی یا زمانی که فضای محدودی وجود داشته باشد استفاده می‌شود. اگر قالب تاریخ تمام عددی را انتخاب کنید، همیشه باید دو خط اسلش یا خط تیره برای جدا کردن قسمت‌های تاریخ، یکی بین روز و ماه و دیگری بین ماه و سال، قرار دهید.

تفاوت بین قالب‌های تاریخ آمریکایی و بریتانیایی

جالب است بدانید که نوشتن تاریخ در زبان انگلیسی در دو فرمت انگلیسی و بریتانیایی انجام می‌شود. فرمت تاریخ انگلیسی بریتانیایی به صورت day/month/year (روز/ماه/سال) است، در حالی که قالب month/day/year (ماه/روز/سال) در نوشتن تاریخ توسط آمریکایی‌ها دیده می‌شود.

در قالب تاریخ انگلیسی آمریکن، ماه به صورت یک کلمه (ژانویه، مارس، نوامبر و غیره) نوشته شده و پس از آن روز ماه و سپس سال نوشته خواهد شد. در این قالب، سال را می‌توان با اعداد دو رقمی (22 برای سال 2022) یا چهار رقمی (2022) نوشت. هنگام نوشتن تاریخ با یک روز هفته، فرمت تاریخ به صورت روز هفته، ماه، روز، سال خواهد بود. برای مثال تاریخ سه شنبه 5 ژانویه 2022 به این صورت نشان داده می‌شود: Tuesday, January 5, 2022.

نحوه نوشتن تاریخ به انگلیسی توسط بریتانیایی‌ها کمی فرق می‌کند. به این صورت که آن‌ها ابتدا روز، سپس ماه کامل (به عنوان مثال سپتامبر، آوریل، ژوئن) و سپس سال را می‌نویسند. برای مثال تاریخ سه شنبه 5 ژانویه 2022به این صورت نوشته می‌شود: Tuesday, 5 January 2022

توجه داشته باشید که در فرمت تاریخ بریتیش، به قرار دادن کاما برای جدا کردن روز و ماه و سال نیاز نیست.

به این ترتیب، تفاوت اصلی بین قالب‌های تاریخ انگلیسی بریتانیایی و آمریکایی این است که یک آمریکایی ماه را قبل از روز می‌نویسد، در حالی که یک بریتانیایی روز را قبل از ماه قرار خواهد داد.

نحوه نوشتن ماه و روز

یکی از مهم‌ترین موارد در آموزش نوشتن تاریخ به انگلیسی، نحوه نوشتن ماه و روز است. شما می‌توانید ماه را هم به صورت دو رقمی و هم به صورت کامل بنویسید، هر دو شکل صحیح هستند. استفاده از عدد برای نشان دادن ماه هم بسیار رایج است و عموماً در موقعیت‌های غیررسمی به این شکل نوشته می‌شود. اما در اسناد رسمی و تجاری یا رزومه‌ها، باید ماه را به صورت کامل بنویسید.

در هر دو فرمت تاریخ بریتانیایی و آمریکایی، نام ماه را می‌توان مخفف کرد. برای مخفف کردن ماه باید سه حرف اول آن را بنویسید و بعد از آن یک نقطه قرار دهید. تنها استثناها می، ژوئن و جولای هستند. به مثال‌های زیر برای نوشتن تاریخ 5 ژانویه 2022 توجه کنید:

در فرمت بریتیش: 5 Jan. 2022

در فرمت آمریکن: Jan. 5, 2022

برای نوشتن روز هم می‌توانید از عدد کامل مثل 1 یا شماره ترکیبی مثل 1st (1 ام) استفاده کنید.

نحوه نوشتن سال

در هر دو فرمت تاریخ آمریکایی و بریتانیایی، سال را می‌توان با دو یا چهار رقم نوشت. نوشتن سال به صورت دو رقمی، رایج‌ترین شکل است و عموماً در نوشتارهای غیررسمی استفاده می‌شود. سال چهار رقمی هنگام نوشتن اسناد رسمی یا در مکاتبات تجاری و قراردادها استفاده خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر سال در ابتدای جمله قرار گیرد، باید به صورت کلمه نوشته شود.

چگونه قرن‌ها را بنویسیم

حال که تا حدودی با نحوه نوشتن تاریخ به انگلیسی آشنا شدید، ممکن است درخصوص نوشتن قرن‌ها هم کنجکاو باشید. قرن‌ها را نیز می‌توان به روش‌های مختلف نوشت. شما می‌توانید از یک عدد ترتیبی مخفف مثل 18th (هجدهم) استفاده کنید، یا شکل کامل و به دنبال آن کلمه “century” (قرن) را بیاورید (مثل قرن 18ام یا همان the eighteenth century). همچنین می‌توانید آن را با اعداد بنویسید، مثلا the 1800s.

قوانین نوشتن تاریخ به زبان انگلیسی

همانطور که متوجه شدید، چندین فرمت تاریخ مختلف در زبان انگلیسی وجود دارد که هر کدام دارای تفاوت‌های ظریف و کاربرد توصیه شده‌ی خاص خود هستند. با وجود اینکه همه این فرمت‌ها کاملاً قابل قبول هستند، اما شما باید در نوشته خود به یک قالب پایبند باشید تا یکپارچه و حرفه‌ای به نظر برسد.

برای اینکه سردرگم نشوید، در اینجا قوانین کلی نوشتن تاریخ در زبان انگلیسی را مرور می‌کنیم:

  • هنگام نوشتن سال، می‌توانید چهار رقم کامل (2022) یا فقط دو رقم آخر (22) را بنویسید.
  • هنگام نوشتن ماه، می‌توانید نام کامل (January) یا مخفف آن (Jan) را بنویسید.
  • هنگام نوشتن روز، می توانید شماره ترتیبی (1st) یا فقط عدد (1) را بنویسید.
  • هنگام نوشتن قرن‌ها، می‌توانید کلمه کامل مثل the seventeenth century (قرن هفدهم) یا اعداد مثل 1600s (قرن هفدهم) را بنویسید.
  • هنگام نوشتن تاریخ با روزهای هفته، باید آنها را با کاما از هم جدا کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب با آموزش نوشتن تاریخ به انگلیسی همراه شما عزیزان بودیم. همانطور که متوجه شدید، نحوه نوشتن تاریخ به انگلیسی در بریتیش و آمریکن کمی متفاوت است و همچنین هر کدام از فرمت‌های نوشتن تاریخ برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مهم ترین چیزی که باید هنگام نوشتن تاریخ به خاطر بسپارید؛ این است که یکنواخت باشید. در حقیقت وقتی که یک قالب را انتخاب کردید، از همان قالب در سراسر متن خود استفاده کنید. این کار درک متن را برای خواننده شما آسان‌تر می‌کند. با کمی تمرین، می‌توانید در کمترین زمان مانند یک حرفه‌ای تاریخ ها را بنویسید! اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید باید بدارید که احتمال نوشتن تاریخ به انگلیسی در بخش اول لیسنینگ وجود دارد. می‌توانید برای نکات تکمیلی به وبسایت آیلتس در این باره سری بزنید.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 18 =