• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

با یادگیری کلمات مترادف، نمره لیسنینگ آیلتس خود را تقویت کنید! 

شاید تا حالا متوجه نشده باشید، اما در حقیقت لیسنینگ آیلتس به طور غیرمستقیمی دانش واژگان شما را ارزیابی می‌کند! احتمالا دیده باشید که مصححین در آزمون‌های لیسنینگ از کلمات مترادف استفاده می‌کنند تا متقاضیان شرکت در آزمون‌ها را سردرگم کنند. در اکثر اوقات تنها دانش‌آموزانی که قدرت بالایی در واژگان و کلمات مترادف دارند، می‌توانند پاسخ صحیح بدهند. 

در این مقاله به کاربرد کلمات مترادف در لیسنینگ آیلتس خواهیم پرداخت. 

چرا کلمات مترادف در لیسنینگ آیلتس از اهمیت بالایی برخوردارند؟  

در آزمون آیلتس در ابتدای هر بخش از آزمون، شما 30 ثانیه زمان دارید تا به صورت سوال نگاه کنید. شما باید از این زمان برای پیش‌بینی آنچه که قرار است بشنوید، استفاده کنید. 

به همین منظور، می‌توانید از کلماتی که بیشترین بار معنایی را حمل می‌کنند شروع کنید، که به اصطلاح «کلیدواژه» نامیده می‌شوند. با استفاده از این کلمات، متوجه می‌شوید که به چه چیزی گوش می‌کنید. اما عجله نکنید! خیلی بعید است که فایل صوتی دقیقاً همین کلمات را داشته باشد و به احتمال زیاد، کلماتی متفاوت با معنای یکسان را خواهید شنید. این نوع واژگان، به عنوان «کلمات مترادف» شناخته می‌شوند. مصححین کلمات مترادف را بکار می‌گیرند تا متوجه شوند که آیا شما واقعا معنای متن را متوجه می‌شوید یا فقط کلمات را تشخیص می‌دهید. 

همانطور که به فایل صوتی گوش می‌دهید، نگاهی اجمالی و سریع به سوالات بیندازید. به کلماتی که معنای مشابهی با عبارات یا کلمات صورت سوال دارند نیز توجه کنید. برای مثال، ممکن است بجای کلمه «مشتریان» در صورت سوال، عبارت «افرادی که می‌خرند» را در فایل صوتی بشنوید. 

اهمیت کلمات مترادف در سوالات تکمیل کردن خلاصه (summary completion) بیشتر دیده می‌شود. در این سوالات، داوطلبان باید برای خواندن و کامل کردن متن خلاصه به طور همزمان به فایل صوتی گوش دهند. 

بخش لیسنینگ آزمون آیلتس طراحی شده است که مهارت شما در فهمیدن موضوع اصلی یک پاراگراف و دامنه کلمات مترادف احتمالی را بسنجد. به بیان دیگر، مصححین سعی دارند که تعیین کنند که آیا شما می‌توانید معنی و مفهوم کلی یک فایل صوتی را درک کنید یا خیر. این مسلماً اهمیت دانستن کلمات مترادف را نمایان می‌کند. 

استفاده و درک مترادف ها برای انگلیسی زبانانِ بومی، طبیعی است. با این حساب، برای انگلیسی زبانانِ غیربومی بسیار ضروری است که به طور هدفمند از آنها در مکالمات روزمره استفاده کنند تا برایشان طبیعی شود. 

اما چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ باید دایره لغات گسترده‌ای داشته باشید. 

ایجاد یک دایره لغات گسترده و قوی برای موفقیت در آیلتس ضروری است. برای انجام این کار، ضمن یادگیری کلمات جدید، مترادف آن ها را نیز در دیکشنری جستجو کنید. هنگام تمرین ریدینگ و لیسنینگ به مترادف های موجود در سوالات توجه کنید. سعی کنید هنگام نوشتن یا صحبت از مترادف ها استفاده کنید. 

هنگامی که دایره لغات خود را گسترش می‌دهید، خط کشیدن دور کلیدواژه ها می‌تواند تمرین خوبی باشد. بعد از خط کشیدن دور کلیدواژه ها، کلمات مترادف آن ها را نیز جستجو کرده و همه آن ها را فهرست کنید. به عنوان مثال، هنگامی که با کلمه «عالی Great» روبرو می‌شوید، می‌توانید چندین مترادف مانند «قابل توجه remarkable، خارق العاده fantastic، extraordinary، شگفت انگیز wonderful، عالی sublime و بی بدیل unmatched» را بیابید. دیدید که یادگیری کلمات مترادف و توسعه واژگان از یک کلمه چقدر آسان بود؟ 

با یادگیری کلمات مترادف، نمره لیسنینگ آیلتس خود را تقویت کنید! 

حالا بیایید نگاهی به انواع مختلف واژگانی که در آزمون لیسنینگ آیلتس با آنها مواجه خواهید شد بیاندازیم: 

بخش اول لیسنینگ آیلتس

بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس شامل واژگان پایه ای است که در هنگام یادگیری زبان انگلیسی برای اولین بار یاد می‌گرفتید. یک بحث دو نفره که در یک موقعیت اجتماعی معمولی اتفاق می‌افتد، شنیده خواهد شد. واژگان شامل کلمات شناخته شده مربوط به رویدادهای زندگی روزمره، مناسبت‌ها، مکان‌ها، فعالیت‌ها، کار و اوقات فراغت می‌باشند. 

هرچند که این کلمات اغلب استفاده می‌شوند، غالب اوقات با کلمات مترادف جایگزین می‌شوند، جملات بازنویسی می‌شوند، و کلمات با املای اشتباه نوشته می‌شوند. آگاه نبودن از این ترفندها هزینه گزافی را در ساده ترین بخش آزمون لیسنینگ برایتان به همراه دارد. 

بخش دوم لیسنینگ آیلتس

در بخش دوم آزمون لیسنینگ آیلتس، یک مونولوگ خواهید شنید که در یک موقعیت معمولی اتفاق می‌افتد. شما می‌توانید یک سخنرانی در مورد امکانات محلی بشنوید که طراحی یک مرکز تفریحی یا فهرستی از اتاق های یک ساختمان خاص را توصیف می‌کند. این بخش از آزمون شامل طیف وسیعی از انواع سوال است که برخی از آنها ممکن است که به نقشه نیاز داشته باشند، بنابراین دانستن برخی از کلمات کلیدی مرتبط و مترادف آنها ممکن است سومند باشد. 

توجه: برای جلوگیری از بهم ریختن جهت های راست و چپ خودتان حین مشاهده نقشه یا تصویر، اولین توصیه این است که اگر با یکی از آنها مواجه شدید، حروف L و R را در دو طرف دفترچه خود بنویسید. همچنین اگر قبلاً روی دفترچه مشخص نشده بود، ایجاد یک قطب‌نما با جهت های شمال، جنوب، شرق و غرب مفید خواهد بود.یادتان باشد که در موقعیت های آزمون، ممکن است احساس تنش کنید و چپ و راست خود را اشتباه کنید، که درک توضیحات را برایتان دشوار خواهد کرد. 

بخش سوم لیسنینگ آیلتس

 در بخش سوم از آزمون لیسنینگ آیلتس، یک بحث بین حداکثر تا چهار نفر خواهید شنید. به طور معمول، این مکالمه در یک محیط آموزشی یا کارآموزی انجام می‌شود، مانند زمانی که یک استاد دانشگاه با دو دانشجو درمورد یک تکلیف صحبت می‌کند. 

برای این بخش از آزمون، آشنایی با زبان آکادمیک مربوط به یادگیری، مطالعه و ارزیابی و البته کلمات مترادف آن ها ممکن است مفید باشد. 

بخش چهارم لیسنینگ آیلتس

بخش چهارم یا آخر آزمون لیسنینگ آیلتس چالش برانگیزترین بخش آزمون است. اما در عین حال، کلمات رایجی بکار می‌روند. از آنجایی که بخش چهارم، مشابه بخش سوم و در حیطه آکادمیک می‌باشد، موضوعات آکادمیک مختلفی ممکن است مورد بحث قرار گیرند. 

آخرین نکته در آزمون لیسنینگ آیلتس این است که ممکن است سخنرانانی از ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و غیره بشنوید. بین کلمات رایج در انگلیسی بریتانیایی و انگلیسی آمریکایی تفاوت های زیادی وجود دارد و ممکن است در آزمون به صورت کلمات مترادف ظاهر شوند. 

با قرار گرفتن در معرض گویش های انگلیسی، می‌توانید مترادف ها را به شیوه‌ای دلپذیر و جذاب یاد بگیرید. سفر کردن یکی از بهترین روش ها برای قرار گرفتن در معرض گویش های مختلف انگلیسی است. با این حال، اگر این گزینه مناسبی برای شما نیست (مانند بسیاری از ما)، ممکن است بخواهید خواندن وبلاگ‌ها، تماشای ویدئوهای یوتیوب یا برنامه های تلویزیونی، یا گوش دادن به پادکست ها را امتحان کنید. 

اگر به صورت کلی در لیسنینگ مشکل دارید و یا هدف تقویت این مهارت کلیدی را دارید، می‌توانید به نکاتی که در این مطلب اشاره کرده ایم سری بزنید.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =