• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

ترفندهای مفید و کاربردی برای افزایش نمره رایتینگ آیلتس

افرادی که قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارند، در امتحان‌های آزمایشی برای سنجش میزان مهارتشان شرکت می‌کنند. آزمون‌های آزمایشی این فرصت را ایجاد می‌کند تا افراد نقاط ضعف خود را شناسایی و برای ارتقا آن تلاش کنند. یکی از ۴ مهارت آیلتس که در این آزمون سنجیده می‌شود، مهارت رایتینگ است. رایتینگ یکی از مراحل حساس آزمون آیلتس به شمار می‌رود که ممتحن آن را بر اساس ویژگی‌های مختلف بررسی کرده و به آن نمره می‌دهد. در این مطلب می‌خواهیم نکات مهمی که برای گرفتن نمره عالی در رایتینگ باید به آن دقت کنید را توضیح دهیم. و در آخر ترفندها و راهکارهایی که به تقویت مهارت رایتینگ کمک می‌کند را معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا با این نکات و ترفندها آشنا شوید.

ساختار رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

حتما با ساختار آزمون رایتینگ آیلتس و نوع سوالات آن آشنا هستید. ما در ابتدا مرور کوتاهی بر ساختار این آزمون می‌کنیم. سپس نکات مهمی را که باید در رایتینگ به آن دقت کنید تا میزان خطا و اشتباهاتتان به حداقل برسد را بیان می‌کنیم.

آزمون رایتینگ آیلتس از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول، در آزمون جنرال با آکادمیک متفاوت است.

قسمت اول رایتینگ آیلتس آکادمیک: در قسمت اول رایتینگ آیلتس آکادمیک باید داده‌های یک نمودار یا جدول را توصیف کنید.

قسمت اول رایتینگ جنرال: در قسمت اول رایتینگ آیلتس جنرال، از شما خواسته می‌شود که یک نامه رسمی یا غیررسمی را بنویسید.

قسمت دوم رایتینگ جنرال و آکادمیک همانند هم هستند. در این قسمت شما باید بر اساس موضوعی که در سوال مطرح شده، یک مقاله کوتاه بنویسید.

نکات برتر برای عملکرد بهتر در رایتینگ آزمون آیلتس

اولین موردی که باید در مورد رایتینگ آیلتس بدانید، این است که ممتحن بر چه اساسی به متن شما نمره می‌دهد. نمره‌دهی رایتینگ آیلتس فقط بر اساس درست بودن گرامر و املای کلمات محاسبه نمی‌شود. ممتحن با در نظر گرفتن ۴ مورد زیر، نمره رایتینگ شما را تعیین می‌کند.

  • متن شما تا چه اندازه به هدف سوال نزدیک است: در دو قسمت رایتینگ از شما درخواست می‌شود که متن با موضوع و محوریت مشخصی بنویسید. ممتحن در هنگام تصحیح، بررسی می‌کند که متن شما چه اندازه دقیق، مناسب و مرتبط با سوال است.
  • انسجام متن: برای ممتحن مهم است که متن تا چه اندازه واضح و روان است. این که شما در متن چگونه اطلاعات و ایده‌ها را سازماندهی و به یکدیگر پیوند می‌دهید، در نمره رایتینگ بسیار تاثیرگذار است.
  • واژگان: مورد بعدی که ممتحن در هنگام تصحیح رایتینگ شما آن را بررسی می‌کند، دایره لغات و واژگانی است که در متن به کار بردید.
  • گرامر: تنوع گرامری و صحیح به کار بردن آن یکی دیگر از مواردی است که در هنگام نمره‌دهی به رایتینگ شما بررسی می‌شود.

با توجه به مواردی که در نمره‌دهی رایتینگ آیلتس تاثیر گذار است، نکات مهمی را که در هنگام نوشتن متن آزمون باید رعایت کنید را بیان می‌کنیم.

یک نفس عمیق بکشید و سوال را با دقت درک کنید

هر فردی در هنگام امتحان دچار استرس و اضطراب می‌شود. استرس و اضطراب باعث عدم تمرکز و بهم ریختگی افکار می‌شود. باید قبل از امتحان روی تمرکز و افزایش دقت خود برای درک سوال تمرین کنید. در هنگام شروع امتحان رایتینگ، یک نفس عمیق بکشید، افکار مزاحم را دور کنید و با تمام وجود در جلسه حضور داشته باشید. 

سوال را با دقت بخوانید، حتی می‌توانید موارد و اهدافی که از شما برای نوشتن متن خواسته شده را در گوشه‌ای بنویسید. به صورت کوتاه، نکات مهمی که برای جواب دادن باید به آن اشاره کنید را در کنار سوال بنویسید. نوشتن این موارد به شما کمک می‌کند در حین نوشتن متن، هدف اصلی خود را فراموش نکنید. حالا با افکار سازماندهی شده نوشتن متن را شروع کنید.

طرح کلی نوشتن یک متن عالی و منسجم را رعایت کنید

برای نوشتن یک متن منسجم باید از فرمول خاصی مانند زیر پیروی کنید.

  • مقدمه
  • پاراگراف یک (ایده اصلی یک به همراه توضیح)
  • پاراگراف دو (ایده اصلی دو به همراه توضیح)
  • پاراگراف سه (ایده اصلی سه به همراه توضیح)
  • جمع‌بندی

مقدمه:

در مقدمه باید موضوع مقاله را به طور مختصر معرفی کنید. در هنگام معرفی کردن مقاله، از کپی کردن سوال بپرهیزید چرا که باعث گرفتن نمره منفی می‌شود. شما باید برای معرفی موضوع مقاله، از کلمات خودتان استفاده کرده و آن را به سبک گفتار خودتان بنویسید.

بدنه مقاله:

پاراگراف‌ها به عنوان بدنه مقاله به شمار می‌روند. شما باید در ابتدای هر پاراگراف ایده اصلی خودتان را بیان کرده و سپس به توضیح آن بپردازید. در نظر داشته باشید تعداد پاراگراف ایده‌ها با توجه به تعداد ایده‌ای که دارید می‌تواند تغییر کنید. 

نکته مهمی که در هنگام نوشتن بدنه مقاله باید رعایت کنید، جلوگیری از افراط و تفریط است. شما در هر پاراگراف ابتدا ایده را می‌نویسید. سپس در رابطه با آن توضیح می‌دهید و در صورت لزوم یک مثال برای روشن شدن آن بیان می‌کنید. برخی افراد برای هر ایده بیش از حد توضیح می‌دهند. این کار از چند وجه به متن آسیب وارد می‌کند. فرد به خاطر محدودیت تعداد کلمات نمی‌تواند دیگر ایده‌ها را توضیح دهد و این کار باعث ناقص به نظر رسیدن متن می‌شود. برای ممتحن بسیار مهم است که انواع ایده‌های شما را برای متن بخواند. پس از پر و بال دادن بیش از حد به توضیحات یک متن خودداری کنید. از طرف دیگر از تیتروار نوشتن ایده باید خودداری کنید. ممتحن باید در مورد ایده شما توضیحاتی بخواند و مطمئن شود این ایده‌ها در راستای هدف متن است.

جمع بندی:

در قسمت جمع‌بندی، نباید در مورد مواردی که نیاز به توضیحات بیشتری دارند بنویسید. در این قسمت باید سوال را بررسی و به صورت واضح در جمع‌بندی به آن پاسخ دهید.

از نوشتن پاسخ‌های تکراری خودداری کنید

برای ممتحن مهم است پاسخ‌ها، ایده‌های اصلی ذهنی شما باشد و در طول متن به صورت مداوم آن را تکرار نکرده باشید.

از تعداد کلمات متن خود غافل نشوید

در قسمت اول مهارت رایتینگ آیلتس، باید ١۵٠ کلمه و در قسمت دوم ٢۵٠ کلمه بنویسید. شما تقریبا ۵٠  کلمه بیشتر از این تعداد مشخص شده می‌توانید بنویسید. اگر تعداد کلمات متن شما از حد تعیین شده کمتر باشد، نمره منفی از ممتحن دریافت می‌کنید. اگر تعداد کلمات شما بیشتر از حد تعیین شده باشد، ممتحن ممکن است ادامه متن شما را نخواند و بدین ترتیب از نظر انسجام و پاسخگویی کامل به سوال، نمره کامل نگیرید.بهتر است حدود 250 تا 300 کلمه بنویسید.

از مدت زمان خود غافل نشوید

مدت زمان کل آزمون رایتینگ ۶٠ دقیقه است. با توجه به سبک سوالات، تمام دبیران پیشنهاد می‌کنند ٢٠ دقیقه برای قسمت اول و ۴٠ دقیقه برای قسمت دوم وقت بگذارید تا بتوانید به همه سوالات پاسخ کامل بدهید. بنابراین سعی کنید هر قسمت را در این محدودیت زمانی تقسیم شده به پایان برسانید. تسک اول رایتینگ 3 نمره و تسک دو 6 نمره دارد.

متن را رسمی و با زبان آکادمیک بنویسید

نوشتن به صورت آکادمیک برای امتحان آیلتس آکادمیک ضروری است. برای آزمون جنرال آیلتس نیز باید این نکته را در نظر بگیرید. هرچند در آیلتس جنرال به اندازه آیلتس آکادمیک، پاسخ‌ها می‌تواند رسمی نباشد اما از سبک نوشتن غیر رسمی خودداری کنید. از نوشتن کلمات به صورت مختصر خودداری کرده و آن‌ها را به طور کامل بنویسید، مگر آن که در صورت سوال از شما درخواست شود.

بعد از پایان نوشتن متن، حتما آن را بخوانید

حتما بعد از پایان نوشتن، یکبار متن خود را با دقت بخوانید و موارد زیر را بررسی کنید:

  • گرامر و املا لغات صحیح باشند.
  • مطمئن شوید متن، تمام هدف سوال را پوشش می‌دهد.
  • اطلاعات پاراگراف‌ها سازماندهی شده و منظم در راستای یکدیگر باشند.
  • تمام ایده‌های خود را در متن به کار برده باشید.
  • از علامت‌های ویراستاری، درست استفاده کرده باشید.
  • قسمت‌های تکراری در متن‌تان نباشد.
  • وظیفه اصلی را در مقدمه توضیح داده باشید.
  • در پاراگراف نتیجه‌گیری، ایده‌های خود را به صورت خلاصه توضیح داده باشید.

موارد بالا را می‌توان به عنوان یک چک لیست نهایی در نظر گرفت. با تمرین بسیار در نوشتن، می‌توانید این چک لیست را ملکه ذهن خود کنید.

چگونه مهارت رایتینگ خود را تقویت کنیم

اما چگونه مهارت رایتینگ در آیلتس را باید تقویت کرد؟ با کارهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم، می‌توانید نکات بالا را در روز آزمون به راحتی در متن‌های خود اجرا کنید.

متن‌ها و کتاب‌های متعددی بخوانید

خواندن متن‌های انگلیسی، تنها به تقویت مهارت ریدینگ شما در آیلتس کمک نمی‌کند. با خواندن فراوان، می‌توانید محدوده لغات خود را افزایش دهید و با ساختار پیچیده برخی جملات آشنا شوید. به مرور زمان تمرین کنید از این کلمات جدید و ساختارهای پیچیده جملات، در متن خود استفاده کنید.

روزنامه، مجلات، مقالات، گزارش‌ها، کتاب‌هاب تمرینی و نمونه سوالات مختلف را بخوانید.

بسیار تمرین کنید

در مسیر تمرین کردن نقطه پایانی وجود ندارد. بنابراین در این مسیر متوقف نشوید. با تمرین بسیار مهارت نوشتن شما افزایش پیدا می‌کند، و این موضوع تنها مختص زبان انگلیسی نیست. حتی برای آن که بتوانید یک متن خوب به زبان مادری خود بنویسید، باید وقت زیادی برای تمرین کردن بگذارید. کتاب‌های افزایش مهارت رایتینگ را خریداری کرده و تمرین‌های آن را انجام دهید. در تمرین کردن تنها به لغات، گرامر، انسجام  و تعداد کلمات متن تمرکز نکنید. در نظر داشته باشید بزرگترین محدودیت شما در آزمون، زمان است.

بنابراین سعی کنید تمرین‌های خود را بر اساس شرایط آزمون شبیه‌سازی و آن‌ها را انجام دهید.

بر روی کاهش اشتباهات خود، کار کنید 

تمرین کردن زمانی مفید است که متن‌هایتان بررسی و اشتباهات آن مشخص شود. بنابراین از یک دبیر باتجربه کمک بگیرید و از او بخواهید، اشتباهاتتان را در متن مشخص کند. این اشتباهات را در یک دفتر بنویسید و برای کاهش آن و افزایش مهارت‌تان برنامه‌ریزی کنید.

در این متن به صورت کامل و جامع در مورد نکاتی که باید در مهارت Writing آزمون آیلتس رعایت کنید توضیح دادیم. سپس راهکارهای تقویت مهارت رایتینگ آیلتس را بیان کردیم.

در زمینه رایتینگ آیلتس تجربه‌ای دارید؟ با انجام چه راهکاری توانستید این مهارت را در خود تقویت کنید؟ اگر در این زمینه تجربه یا سوالی دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما به اشتراک بگذارید. 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 16 =