• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

رایج‌ترین واژگان و اصطلاحات موسیقی

از نظر برخی افراد موسیقی یک زبان جهانی است که برای همه قابل درک است. اما متاسفانه در مورد واژگان موسیقی نمی‌توان این را گفت. برای این که بتوانید واژه‌های مربوط به موسیقی را بهتر درک کنید، باید تلاش زیادی برای یادگیری آن‌ها انجام دهید. از انواع سبک‌های موسیقی گرفته تا کلماتی که می‌توانند یک آهنگ را توصیف کنند، همگی مواردی هستند که باید درباره موسیقی بدانید.

فرقی نمی‌کند که موسیقی را برای یادگیری زبان انگلیسی انتخاب کرده‌اید یا برای برقراری ارتباط با یک دوست، به هر حال باید با واژگان آن آشنایی پیدا کنید. در این مطلب ما به بیان برخی از رایج‌ترین اصطلاحات و ژانر‌های موسیقی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع ژانر‌های موسیقی

ژانر‌ها یا انواع مختلفی از موسیقی در جهان وجود دارد که احتمالاً تاکنون با برخی از آن‌ها آشنایی پیدا کرده‌اید و شاید طرفدار آن‌ها هستید. در این جا چند مورد از رایج‌ترین این ژانر‌ها را همراه با برخی از نوازندگانی که این سبک‌ها را به شهرت رسانده‌اند، بیان می‌کنیم.

آلترناتیو راک (Alternative rock)

نوعی از موسیقی که در دهه ۱۹۹۰ رواج یافت و تحت تأثیر موسیقی راک و پانک به وجود آمد. هنرمندان مشهور این سبک پرل جم، نیروانا، ریدیوهد، ویزر و . . . هستند.

بلوز (Blues)

Blues یکی از انواع موسیقی است که توسط مردم آفریقایی- آمریکایی جنوبی در اواخر دهه ۱۸۰۰ به وجود آمد. این سبک موسیقی معمولاً به بیان سختی‌ها و ظلم‌ها می‌پردازد و از ساز‌هایی مانند گیتار، ساز دهنی و پیانو استفاده می‌کند. هنرمندانی همچون بی‌بی کینگ، مادی واترز، بادی گای، بسی اسمیت و فردی کینگ از جمله معروف‌ترین نوازندگان این سبک هستند.

کانتری (Country)

یکی دیگر از واژگان موسیقی که بیانگر سبک خاصی از آن است، Country را می‌توان نام برد. کانتری از انواع موسیقی به شمار می‌رود که در جنوب و غرب ایالات متحده سرچشمه گرفته است. این سبک شامل ملودی‌های آهسته و ضرب‌های رقص می‌شود و اغلب گیتار، کمانچه، درام و کیبورد را در خود جای داده است. از هنرمندان مشهور این سبک دالی پارتون، جانی کش، تیم مک گرو، کری آندروود و گارث بروکس را می‌توان نام برد.

مردمی/ محلی (Folk)

نوعی موسیقی عامه پسند است که فقط از ساز‌های آکوستیک استفاده می‌کند و اشعار آن اغلب به صورت داستان سرایی است. این ژانر همچنین موسیقی سنتی یک منطقه خاص را شامل می‌شود. باب دیلن، جوآن بائز، جونی می‌چل، سیمون و گارفونکل و آنی دی فرانکو از هنرمندان چنین سبکی به شمار ‌می‌روند.

هوی متال (Heavy metal)

سبکی با صدای بلند و شدید از موسیقی راک در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده و بریتانیا توسعه یافت که از ضرب آهنگ قوی درام و گیتار الکتریک استفاده می‌کند. این سبک هوی متال نام دارد که می‌توانید به عنوان یکی دیگر از واژگان موسیقی به ذهن بسپارید. هنرمندان مشهوری مانند متالیکا، بلک سابث، لد زپلین، اسلیپ نات، ابزار در این ژانر کار کرده‌اند.

جاز (Jazz)

در جوامع آفریقایی-آمریکایی در اوایل قرن بیستم یکی دیگر از ژانر‌های موسیقی به نام جاز توسعه یافت که معمولاً شامل پیانو، ساز‌های برنجی، بادی چوبی و… است. مایلز دیویس، لوئیس آرمسترانگ، دوک الینگتون، الا فیتزجرالد، بیلی هالیدی از هنرمندان معروف این سبک موسیقی به حساب می‌آیند.

پاپ (Pop)

این نوع موسیقی یکی از پرطرفدارترین سبک‌های موسیقی به شمار می‌رود که در بین مردم از محبوبیت بالایی برخوردار است. از هنرمندانی که در ژانر پاپ کار می‌کنند، بیلی آیلیش، تیلور سویفت، کلدپلی، مایکل جکسون، جاستین بیبر را می‌توان نام برد.

رپ (Rap)

سبکی از موسیقی که در نیویورک به وجود آمد و در دهه ۱۹۷۰ رواج پیدا کرد. از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به ریتمیک بودن، قافیه و استفاده از زبان عامیانه اشاره کرد. جی زی، آیس کیوب، کندریک لامار، اسنوپ داگ و نیکی میناژ از هنرمندان محبوب و مشهور این ژانر موسیقی هستند.

رگی (Reggae)

یک سبک موسیقی که در دهه ۱۹۶۰ در جامائیکا سرچشمه گرفت و دارای ضرب دوم و چهارم قوی است. و اغلب‌ایده‌های این موسیقی سیاسی بوده‌اند. در این سبک از موسیقی می‌توان به هنرمندانی چون باب مارلی و ویلرز، توتس و می‌تالز، شگی، کن بوث و برینگ اسپیر اشاره کرد.

راک (Rock)

راک یک نوع موسیقی پر انرژی و پر سر و صدا است که در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این سبک موسیقی را شاید تحت عنوان راک‌اند رول شنیده باشید. بیتلز، رولینگ استونز، رامونز وکوئین از هنرمندان این سبک شناخته می‌شوند.

آشنایی با ۱۵ لغت برای صحبت در مورد موسیقی

اکنون که با انواع مختلف موسیقی آشنا شدید، بهتر است چند مورد از اصطلاحات موسیقی را هم یاد بگیرید تا در بحث‌های مربوط به موسیقی بتوانید به راحتی صحبت کنید. یادگیری این واژگان موسیقی کمک می‌کند تا بهتر بتوانید مباحث مربوط به موسیقی را درک نمایید. در ادامه چند مورد از این اصطلاحات را برای شما بیان می‌کنیم.

آکوستیک (Acoustic): توصیف ساز یا موسیقی که برای تغییر صدای خود از برق استفاده نمی‌کند؛ به عنوان مثال گیتار آکوستیک در مقابل گیتار الکتریک قرار دارد.

جذاب (Catchy): برای موسیقی‌های جذاب و یاد ماندنی به کار برده می‌شود.

چیل (Chill): چیل به معنی آرام و ریلکس است و برای توصیف چنین موسیقی‌هایی استفاده می‌شود.

دارک (Dark): یکی دیگر از اصطلاحات موسیقی است که به معنای غمگین و افسرده‌کننده می‌باشد.

تمپو (Tempo): این اصطلاح به سرعت پخش موسیقی اشاره دارد.

ضربه (Beat): اصطلاحی که بیانگر نبض آهنگ است.

کلاسیک (Classic): در مورد آهنگ قدیمی که توسط بسیاری از مردم شناخته شده است و در بین آن‌ها محبوبیت دارد، به کار می‌رود.

همکاری (Collab): در زمان همکاری بین دو یا چند نفر بر روی یک پروژه موسیقی کاربرد دارد.

کُرِس (Chorus): بخش تکراری یک آهنگ که به طور معمول به یاد ماندنی‌ترین بخش آن است.

متن ترانه (Lyrics): این اصطلاح بیانگر کلمات و متن یک آهنگ است.

بلست (Blast): پخش موسیقی با صدای بسیار بلند را Blast می‌گویند.

هام (Hum): به زمزمه کردن یا ساختن صدای موسیقی با لب‌های بسته گفته می‌شود.

جم (Jam): دور هم جمع شدن دوستانه و نواختن موسیقی را Jam می‌گویند.

لب زدن (Lip sync): حرکت دادن لب‌های خود همزمان با پخش آهنگ ضبط شده به گونه‌ای که انگار در حال خواندن آهنگ هستید.

منتشر کردن (Release): قرار دادن آهنگ یا آلبوم در دسترس عموم برای شنیدن یا خرید را ریلیز می‌گویند.

جمع‌بندی

ما در این جا سعی کردیم برخی از پرکاربردترین واژگان موسیقی را برای شما بیان کنیم. ‌امیدواریم با یادگیری این واژگان و آموزش مطالب مربوط به موسیقی بتوانید به راحتی در مورد مباحث مختلف موسیقی صحبت کنید.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =