• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

سطح‌بندی بین‌المللی CEFR چیست؟

زمانی که شما یک آزمون انگلیسی می‌دهید به شما نمره‌ای داده می‌شود که شما را به سطح های مختلف تقسیم می‌کنند مانند مبتدی، متوسط و یا پیشرفته. در جهان امروز سیستم های ارزشیابی بسیاری وجود دارد که بعضی از آن‌ها بر اساس یک آزمون بخصوص هستند و بعضی این چنین نیستند. امروز قصد داریم شما را با یکی از معروف‌ترین سیستم‌های ارزشیابی زبان انگلیسی تحت عنوان سطح‌بندی بین‎المللی CEFR آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

سطح‌بندی بین‎‌المللی CEFR چیست؟

CEFR که مخفف عبارت Common European Framework of Reference for Languages می‌باشد برای توضیح تسلط زبانی شما در انگلیسی می‌باشد‌. در کنار این نوع ارزشیابی سیستم های ارزشیابی دیگری هم وجود دارند، همچون، ACTFL،CLB و ILR. 

اگرچه که CEFR یک مقیاس برای زبان های اروپایی طراحی شده است اما در حال حاضر در تمام دنیا به یک چارچوب استاندارد جهانی برای توانایی‌های زبان از جمله زبان انگلیسی تبدیل شده‌است. نکته مهم این است که این روش ارزشیابی به هیچ آزمون خاصی وابسته نیست و اکثر آزمونهای استاندارد زبان در جهان معادل آن را ارائه می‌دهند.

سطح‌بندی بین‌‎المللی CEFR و مجموعه شش‌تایی EF 

مجموعه شش‌تایی EF از همان ابتدا برای تراز کردن طیف کامل CEFR طراحی شده است. این نوع ارزشیابی ۶۰۰ تسلط بر زبان خارجی را تعیین می‌کند؛ همانطور که در جدول زیر آورده شده است.

سطح‌بندی بین‌المللی CEFR چیست؟

نحوه بوجود آمدن سطح‌بندی بین‌‎المللی CEFR

CEFR توسط شورای اروپا در دهه ۱۹۹۰ به عنوان بخشی از تلاش گسترده برای ترویج همکاری بین معلمان زبان در تمام کشور اروپایی تشکیل شد. شورای اروپا همچنین می‌خواست شفافیت را برای کارفرمایان و موسسات آموزشی زبان که نیاز به ارزیابی مهارت زبان‌آموزان دارند را بهبود بخشد؛ به همین دلیل این چارچوب در نظر گرفته شد که امروز در آموزش و ارزیابی استفاده می شود. 

یک نکته مهم راجع‌به این ارزشیابی این است که این ارزشیابی به یک آزمون خاص گره نخورده است بلکه مجموعه‌ای از عملکرد‌هایی را که شما می‌توانید با استفاده از یک زبان خارجی در هر سطح خاصی از مهارت انجام دهید را برایتان مشخص میکند. برای مثال، زبان آموزی که در سطح B1 قرار دارد می تواند این ادعا را بکند که قادر به تولید متنی ساده در باب موضوعات آشنا و مورد علاقه شخصی خود می‌باشد. حال یک معلم از این استفاده کرده و درس هایی را متناسب با سطح شما طراحی می‌کند و به شما کمک کند تا بتوانید مشکلات زبانی خود را حل کنید.

علت اهمیت سطح‌بندی بین‌‎المللی CEFR

در اروپا سطح‌بندی بین‎المللی CEFR به طور گسترده‌ای یک روش استاندارد توصیف سطح مهارت شما در یک زبان خارجی، به ویژه در یک محیط دانشگاهی است. اگر همانند اکثر اروپایی ها بیش از یک زبان را فرا‌گرفته باشید CEFR یک راه استاندارد برای ارائه دو یا چند زبان در رزومه شما می‌باشد. این چارچوب ارزشیابی در مدارس و دانشگاه ها در سراسر اروپا به‌عنوان استاندارد استفاده می‌شود و می‌تواند بدون رزرو استفاده شود. 

با این وجود در یک محیط شرکتی این سیستم ارزشیابی به طور گسترده‌ای درک نمی‌شود. از اگر تصمیم به استفاده از این نوع سیستم ارزشیابی در رزومه خود به دلایل حرفه‌ای دارید، هنوز هم توصیه می‌شود که نمره آزمون استاندارد و نمونه هایی از این قبیل که در آن مهارت زبانی شما سنجیده شده است استفاده شود.

سطح‌بندی بین‎‌المللی CEFR مناسب چه کسانی می‌باشد؟

سطح‌بندی بین‌المللی CEFR چیست؟

این سیستم ارزشیابی به طور گسترده‌ای در آموزش زبان هم در بخش آموزش عمومی و هم در مدارس زبان تخصصی استفاده می‌شود. نکته جالب این‌جاست که در بسیاری از کشورها این نوع ارزشیابی جایگزین روش های قبلی مورد استفاده در آموزش زبان خارجی در کشورشان شده است. اکثر وزارتخانه‌های آموزش‌و‌پرورش در اروپا یک هدف صریح مبتنی بر CEFR برای همه دانش‌آموزان اعم از خارجی و بومی که دبیرستان را ترک می‌کنند تعریف شده است؛ برای مثال، آن‌ها باید در زبان خارجی اول خود در سطح B2 و در سطح B1 در زبان خارجی دوم خود باشند. پذیرش این نوع از ارزشیابی در خارج از اروپا نیز در حال رشد است کشورهای مختلفی در آسیا و آمریکای لاتین و مثال‌های بارز آن هستند.

نحوه ارزشیابی بر اساس سطح‌بندی بین‎‌المللی CEFR

بهترین راه برای پیدا کردن سطح CEFR شما این است که یک آزمون استاندارد با طراحی خوب بدهید. در زبان انگلیسی بهترین انتخاب EF SET است چراکه برای شرکت‌کنندگان رایگان می‌باشد و مهم‌تر از آن اولین آزمون استاندارد است که به طور کامل با این سیستم ارزشیابی هماهنگ می باشد. در این آزمون شما باید ۵۰ دقیقه را برای تکمیل آزمون و پیدا کردن سطح خود در نظر بگیرید. نکته حائز اهمیت این است که رایج ترین آزمون های ارزشیابی انگلیسی در حال حاضر معادل CEFR را ارائه می‌دهند.

انتقادهای وارده به سطح‌بندی بین‌‎المللی CEFR

بسیاری از مربیان در ابتدا CEFR را به دلیل وسعت سطوح آن مورد انتقاد قرار دادند. هر یک از شش سطح شامل طیف گسترده ای از مهارت ها و توانایی ها است. دانش آموزی که به‌تازگی به سطح B1 رسیده است، بسیار عقب تر از دانش اموزی است که تقریبا، اما نه کاملا تمام مهارت های B2 را تسلط دارد، اما هر دو دانش آموز به عنوان سطح B1 تعریف می شوند. از نقطه نظر عملی، معلمان ملزم به شکستن هر یک از شش سطح به سطوح کوچکتر برای طراحی درس ها و ارزیابی ها هستند… در صورتی که در خارج از اروپا، برخی از کشورها یک آزمون ارزیابی زبان به طور گسترده‌اای را دارند. 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی بر آن بود سیستم ارزشیابی CEFR را به طور کامل توضیح دهید و شما را کاملاً با این سیستم آشنا کنیم؛ حال شما برای پیدا کردن سطح خود بر اساس این سیستم می‌توانید در اسرع وقت در این ارزشیابی شرکت کنید.

برخی از سوالات متداول

آیا سطح‌بندی بین‎المللی CEFR مناسب همه‌ی زبان ها می‌باشد‌؟ 

بله – این سیستم برای اکثر زبان های شناخته‌شده در جهان استفاده می‌شود. 

چند سطح زبان بر اساس سطح‌بندی بین‎المللی CEFR وجود دارد؟ 

بر اساس این سیستم در زبان انگلیسی شش وجود دارد. 

آیا این سیستم ارزشیابی مناسب همه افراد می‌باشد؟ 

در جواب باید گفت بله – این سیستم مناسب همه افراد از حد مبتدی تا پیشرفته می‌باشد.

 

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 14 =