• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

7 نکته کاربردی و مفید برای افزایش نمره در بخش وربال GRE

برای پذیرش در برخی از مقاطع دانشگاه‌های خارجی، داشتن مدرک آزمون GRE الزامی است. در واقع می‌توان گفت این آزمون برای افرادی طراحی شده که قصد ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه‌های خارجی را دارند. با اینکه هدف این آزمون سنجش میزان تسلط افراد در زبان انگلیسی است، اما نسبت به آزمون‌های آیلتس و تافل که همین هدف را دارند، تخصصی‌تر است. آزمون GRE شامل سه قسمت است که موضوع هر قسمت با یکدیگر تفاوت دارد. یکی از این سه قسمت آزمون جی آر ای، Verbal Reasoning یا همان استدلال کلامی است. در این مقاله قصد داریم در مورد Verbal Reasoning توضیح دهیم و راهکارهایی را معرفی کنیم که به شما در ارتقای مهارت‌تان برای پاسخگویی به این قسمت کمک می‌کند. پس ادامه متن را از دست ندهید تا با بهترین روش موفقیت در بخش وربال جی آر ای آشنا شوید.

با بخش استدلال کلامی آشنا شوید.

در ابتدا قصد داریم توضیح دهیم قسمت استدلال کلامی آزمون GRE چیست؟ قسمت استدلال کلامی، به دو بخش تقسیم می‌شود که هر بخش شامل ٢٠ سوال است. مدت زمان کلی این آزمون، تقریبا ٣ ساعت و ۴۵ دقیقه است. شما باید سوالات این قسمت را در مدت زمان ٣٠ دقیقه پاسخ دهید. 

همانطور که می‌دانید نمره کلی این آزمون، ٣۴٠ است (GRE score). در بخش استدلال کلامی با توجه به تعداد سوالات که ممکن است تغییر کند، نمره‌ای بین ١٣٠ تا ١٧٠ تعلق می‌گیرد.

بخش استدلال کلامی با چه معیاری سنجیده می‌شود؟

در بخش وربال مهارت شما در زبان انگلیسی از چند جنبه بررسی می‌شود:

  • تشخیص در روابط بین کلمات و مفاهیم
  • تحلیل ارتباط بین اجزای جملات
  • خواندن یک متن و توانایی تجزیه و تحلیل و ترکیب اطلاعات به دست آورده از آن

بنابراین سوال‌های این بخش به گونه‌های مختلفی طراحی شده تا توانایی شما را از جنبه‌هایی که بیان کردیم مورد سنجش قرار دهد. 

سوال‌های بخش استدلال کلامی در قالب چند گزینه‌ای، تکمیل متن، معادل سازی جملات، درک مطلب و چند پاسخی (انتخاب همه گزینه‌های صحیح از یک لیست) است. 

راهکارهای ارتقای مهارت برای بخش وربال جی آر ای

با توضیح مختصری که در مورد این بخش از آزمون دادیم، با شرایط و ویژگی کلی آن آشنا شدید. در ادامه نکات مهمی را بیان می‌کنیم که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید این بخش از آزمون را با موفقیت پشت سر بگذرانید.

١- ابتدا نمره فعلی و نمره هدف خود را تعیین کنید

در ابتدا می‌توانید در یک آزمون تستی که همانند GRE است شرکت کنید، یا با حل کردن نمونه سوالات آزمون GREمیزان تسلط و نمره خود را از این قسمت به دست آورید. این نمره، سطح فعلی شما را نشان می‌دهد. بعد از این باید نمره‌ای که باید از بخش وربال به دست آورید را تعیین کنید. برخی دانشگاه‌ها در شرایط خود ذکر کرده‌اند که برای قبولی مدرک شما، حداقل چه نمره‌ای را باید از این قسمت به دست آورید. آن نمره را یادداشت کرده و می‌توانید محض احتیاط دو یا سه نمره به آن اضافه کنید. اگر چنین محدودیتی ندارید، می‌توانید بررسی کنید برای آن که نمره نهایی آزمون جی آر ای مورد تایید دانشگاه قرار بگیرد، باید چه نمره‌ای از این آزمون دریافت کنید. با گرفتن یک میانگین کلی، می‌توانید بفهمید حداقل چه امتیازی را باید از بخش وربال کسب کنید. این عدد، هدف نهایی شما است.

خب با داشتن نمره فعلی و نمره هدف، می‌توانید تعیین کنید چه مدت زمان باید برای تمرین مهارت‌های این بخش وقت بگذارید. به عنوان مثال برخی، معتقد هستند به ازای اضافه شدن هر پنج نمره به نمره فعلی، حداقل باید ۴٠ ساعت در این حوزه مطالعه کرد. اما نمی‌توان برای همه این موضوع را درست دانست، چرا که به میزان سرعت یادگیری هر فرد بستگی دارد.

اما اگر قصد دارید برنامه دقیقی داشته باشید می‌توانید بر اساس آنچه که بیان کردیم، با توجه به فاصله نمره فعلی تا نمره هدف، تعداد ساعات مطالعه خود را مشخص کنید.

٢- افزایش یادگیری واژگان به روش‌های مختلف

همانطور که از اهداف این بخش از آزمون مشخص است، شما باید بر روی لغات بسیاری تسلط داشته باشید. باز هم با تسلط بر روی لغات فراوان، ممکن است در متن‌های این قسمت به واژگانی برخورد کنید که برای شما ناآشنا باشد. به همین علت بهترین کار در حین آموختن واژگان جدید، یادگیری ریشه لغات است. با این کار می‌توانید دامنه لغات خود را افزایش دهید.

لغات انگلیسی، محدودیت خاصی ندارند. بنابراین برای آن که بتوانید در راستای این امتحان، دامنه لغات خود را افزایش دهید، باید لیست لغاتی که به محتوای آزمون GRE مرتبط هستند را پیدا کنید و آن‌ها را بخوانید. WordBot یکی از اپلیکیشن‌هایی است که به شما در یادگیری لغات مرتبط با آزمون جی آرای کمک می‌کند. 

سعی کنید لغاتی که یاد می‌گیرید، در مکالمات روزمره خود به کار ببرید. این کار باعث می‌شود لغات در ذهن شما بهتر حک شوند.

یادگیری لغات تنها به معنای حفظ کردن معنی آن‌ها نیست. شما برای آزمون، باید با مفهوم لغات آشنا باشید. توضیحاتی که در دیکشنری انگلیسی برای معنای یک لغت بیان شده، به شما کمک می‌کند تا مفهوم آن را درک کنید. 

تعداد لغاتی که یاد می‌گیرید بسیار زیاد است. بنابراین باید در کنار یادگیری لغات جدید، برنامه‌ای برای مرور لغات قدیمی داشته باشید. اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارند که به کمک فلش کارت، به یادآوری این لغات کمک می‌کنند. برخی از این برنامه‌ها کمک می‌کنند تا مراحل یادگیری لغات برای فرد خسته‌کننده نباشد و تبدیل به یک سرگرمی شود.

اپلیکیشن WordBot به شما کمک می‌کند تا کلمات جدید را بعد از مدتی مجدد مرور کنید تا آن‌ها را به خاطر بسپارید.

برای ماندگار شدن کلمات جدید در ذهنتان می‌توانید با آن‌ها یک مقاله بنویسید. خواندن مقاله‌های علمی به افزایش دامنه لغات شما برای آزمون کمک می‌کند. از طرفی زمانی که یک لغت جدید را در جمله می‌بینید، معنی آن بهتر در ذهن شما حک خواهد شد.

٣- برای ارتقای مهارت درک مطلب، تمرین کنید

بهترین راهکار برای تقویت مهارت درک مطلب، خواندن مقاله‌ها و مجله‌های مختلف است. البته برای امتحان GRE باید مقاله‌هایی در حوزه علوم اجتماعی، بیولوژیکی، فیزیکی، هنر و علوم انسانی را انتخاب کرده و بخوانید. شما می‌توانید از طریق سایت‌های Scientific American، New Yorker، Atlantic و Economist مقاله‌های متعددی در این حوزه‌های پیدا و مطالعه کنید. PubMed یک موتور جستجوگر تحت وب رایگان است که به مهم‌ترین و معروف‌ترین مقالات زیست-پزشکی دسترسی دارد. به کمک این سایت‌ها و موتور جستجوگر، مقاله‌های مختلف را بخوانید و علاوه بر افزایش دامنه لغات، مهارت درک مطلب خود را افزایش دهید.

در هنگام خواندن متن، سعی کنید به جواب این سوال‌ها برسید: ایده اصلی متن چیست؟ نویسنده برای حمایت از ایده خود چه مدرکی ارائه می‌دهد؟ آیا نقطه مقابلی در برابر ایده اصلی بیان می‌کند؟

اگر بتوانید جواب این سوال‌ها را در هنگام خواندن متن پیدا کنید، نشان می‌دهد بر قدرت درک مطلب تسلط زیادی دارید. شاید در اوایل نیاز باشد چندین بار از روی متن بخوانید تا متوجه موضوع اصلی شوید، اما نگران نباشید چرا که این امر طبیعی است. اما به مرور زمان باید تمرین کنید تا با یک بار خواندن بتوانید به محتوای اصلی متن پی ببرید.

۴- شناسایی نقاط ضعف و تمرین برای بهبود آن‌ها

با انجام تست‌های آزمون GRE در خانه (GRE test at home) می‌توانید قسمت‌هایی که پاسخ اشتباه به آن‌ها دادید را پیدا کنید. پاسخ‌های نادرست، ضعف محتوا یا استراتژی که باید بهبود ببخشید را مشخص می‌کند. شما باید این نقاط ضعف را هدف خود قرار دهید. به عنوان مثال آیا نمی‌توانید معادل جملات را پیدا کنید؟ یا متن‌های علمی شما را گیج می‌کند؟ در راستای نقاط ضعف خود برنامه مطالعاتی تنظیم کنید.

۵- استراتژی کنترل زمان را تمرین کنید

باید تمرین کنید تا به سوالات در مدت زمان تعیین شده پاسخ دهید. به همین علت باید برای درک مطلب و فهمیدن معانی کلمات، زمانی مشخص تعیین کنید. اگر مدت زمان زیادی را صرف فهمیدن معانی کلمات متن کنید، فرصت درک مطلب و پاسخگویی به سوالات این حوزه را از دست می‌دهید.

یکی دیگر از راهکارهای کنترل زمان، تمرین استراتژی پاسخگویی است. به عنوان مثال حذف پاسخ‌های نادرست از سوالات چند گزینه‌ای یکی از این راهکارها به شما می‌رود. اگر در پیدا کردن جواب صحیح سوال سردرگم شدید، می‌توانید در ابتدا بررسی کنید کدام پاسخ‌ها نادرست هستند تا از بین گزینه‌های باقیمانده، راحت‌تر پاسخ صحیح را بیابید.

برای آن که بهتر با استراتژی پاسخگویی آشنا شوید، دو نمونه دیگر مثال می‌زنیم.

به عنوان مثال قصد پاسخگویی به سوالات یک متن را دارید. شما می‌توانید به سرعت متن را بخوانید و سپس به سراغ سوالات بروید. با خواندن سوالات، برای پیدا کردن جزئیات و دلایل مجدد به سراغ متن بروید. راهکار دیگر این است که بدون خواندن متن، اول سوال را بخوانید. بعد شروع به خواندن متن کنید و دنبال دلایلی بگردید که پاسخ درست را به شما نشان دهد.

۶- تمرین کنید که بتوانید میزان اضطراب خود را کاهش دهید

برخی افراد، در آزمون‌هایی که محدودیت زمانی ندارند، می‌توانند به بیشتر سوالات پاسخ صحیح بدهند، اما در آزمون‌های تستی قدرت تمرکز خود را از دست می‌دهند. اگر تمام قسمت‌های امتحان برای شما سخت و غیرقابل فهم به نظر می‌رسد باید بر روی افزایش مطالعه منابع مختلف کار کنید. در برخی مواقع نیز ممکن است فقط دچار اضطراب شده باشید. برای کاهش اضطراب سعی کنید نفس‌های عمیق بکشید و با بیان یک جمله، به خود انرژی مثبت دهید. شما قوی هستید و توانایی پاسخگویی به هر نوع سوال را دارید، اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.

٧- اگر یک سوال، شما را سردرگم کرد فورا از آن عبور کنید

ممکن است در پاسخ به یک سوال، سردرگم شوید. این سردرگمی می‌تواند مانع از آن شود که پاسخ صحیح را تشخیص دهید. بنابراین آن سوال را علامت بگذارید و به دیگر سوال‌ها پاسخ دهید. زمانی که به دیگر سوال‌ها پاسخ می‌دهید، می‌توانید با یک ذهن آرام مجدد به سراغ آن سوال بروید و این بار به راحتی جواب آن را پیدا خواهید کرد.

حتی اگر جواب آن سوال را نتوانید پیدا کنید ایرادی ندارد، فرصت پاسخگویی به دیگر سوالات را از دست ندهید.

در این مطلب، ٧ نکته کاربردی که به ارتقای مهارت و پاسخگویی به سوالات بخش وربال جی آر ای کمک می‌کند را بیان کردیم. تمرین کردن و از دست ندادن انگیزه، رمز موفقیت در این آزمون است. شما هم اگر تجربه‌ای در آمادگی و تمرین برای این آزمون دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + پنج =