• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

آیلتس یا تافل؟ کدام آزمون؟ مقایسه ریز دو آزمون

آیلتس و تافل به عنوان دو مدرک معتبر در جهان شناخته می‌شوند که میزان مهارت و تسلط شما را در زبان انگلیسی مشخص می‌کنند. افرادی که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، ارائه این مدرک برای بررسی و تایید درخواستشان الزامی است. بسیاری از افرادی که دوره آموزش زبان انگلیسی را می‌گذرانند، این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید: «بین آزمون آیلتس و تافل، کدام را انتخاب کنم؟» با وجود معتبر بودن این دو مدرک، باید بر اساس هدف و شرایطی که دارید، تصمیم بگیرید در کدام آزمون شرکت کنید. برخی از دانشگاه‌ها و کشورها یکی از این دو مدرک را قبول می‌کنند. علاوه بر آن، این دو آزمون، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. دانستن تفاوت آزمون تافل و آیلتس به شما در تصمیم‌گیری کمک می‌کند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت آزمون تافل و آیلتس توضیح دهیم و به شما در انتخاب بین این دو آزمون کمک کنیم. با ما همراه باشید.

مدرک آیلتس معتبر است یا تافل؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید. آیا قصد مهاجرت دارید یا می‌خواهید در یک دانشگاه خارجی ادامه تحصیل بدهید؟

آیلتس آکادمیک در بیشتر دانشگاه‌های جهان  پذیرفته می‌شود. مدرک تافل نیز در دانشگاه‌های سراسر جهان به جز انگلستان معتبر است. بیشتر دانشگاه‌های ایالات متحده نتیجه آزمون تافل را به عنوان مدرکی که نشان‌دهنده تسلط فرد بر زبان انگلیسی است، می‌پذیرند.

بنابراین اگر دوره آموزش زبان انگلیسی را به قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌گذرانید، باید تعیین کنید که برای کدام دانشگاه قصد ارسال درخواستتان را دارید. در شرایط پذیرش هر دانشگاه، نوع مدرک زبانی که باید همراه درخواستتان ارسال کنید، مشخص شده است.

افرادی که قصد مهاجرت و اقامت در انگلستان، ایرلند، استرالیا، کانادا و نیوزلند را دارند، مدرک عمومی آیلتس به عنوان یک مدرک معتبر زبان، پذیرفته می‌شود. برای دریافت مدرک زبان جهت مهاجرت و اقامت به کشورهای خارجی، می‌توانید از سایت کنسولگری آن کشور، نوع مدرک زبانی که به عنوان شرایط در نظر گرفته شده را مشاهده کنید.

بنابراین برای انتخاب بین تافل و آیلتس، باید ابتدا هدف خود را از گرفتن مدرک زبان مشخص کنید. این موضوع اولویت اول برای انتخاب بین دو این آزمون به شمار می‌رود.

آیلتس و تافل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

هر دو آزمون تافل و آیلتس، چهار مهارت speaking, listening, reading و writing را مورد سنجش قرار می‌دهند. اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به صورت جز به جز توضیح می‌دهیم.

آیلتس یا تافل؟ کدام آزمون؟ مقایسه ریز دو آزمون

سیستم نمره‌دهی

نمره آزمون آیلتس، میانگین نمرات چهار بخش، بین ٠ تا ٩ است. 

نمره تافل برای هر یک از چهار بخش بین ٠ تا ٣٠ است و نمره نهایی از مجموع نمره هر چهار بخش بین ٠ تا ١٢٠ به دست می‌آید. 

نمره آیلتس ٧ تا ٨، معادل نمره ٩۵ تا ١٢٠ تافل است.

محتوا و نوع سوال

آیلتس به دو نوع آکادمیک و جنرال تقسیم می‌شود. کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی را دارند در آیلتس آکادمیک و کسانی که قصد مهاجرت و اقامت در کشورهای خارجی را دارند در آیلتس جنرال شرکت می‌کنند.

همانطور که بیان کردیم در دو نوع آزمون تافل و آیلتس چهار مهارت لیسنینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و ریدینگ مورد سنجش قرار می‌گیرد. نوع سوالات این دو نوع آزمون در این چهار بخش با یکدیگر متفاوت است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

لیسنینگ:

تفاوت لیسنینگ تافل و آیلتس در نوع موضوع و تعداد سوالات آن‌ها است. ابتدا در مورد لیسنینگ تافل چگونه است، توضیح می‌دهیم. 

مدت زمان لیسنینگ تافل بین ۴٠ تا ۶٠ دقیقه است. منابع لیسنینگ تافل در حوزه آکادمیک و دانشجویی است. نحوه لیسنینگ تافل به این صورت است که برای داوطلبان ٣ یا ۴ سخنرانی کوتاه دانشگاهی و سپس ٢ یا ٣ گفتگوی دانشجویی پخش می‌شود. در لیسنینگ زبان تافل، داوطلبان بعد از شنیدن مکالمات باید به سوالات تستی در رابطه با آن پاسخ بدهند. تعداد سوالات لیسنینگ تافل بین ٢٨ تا ٣٩ عدد است. در نهایت نمره دهی لیسنینگ تافل با توجه به پاسخ‌های صحیح، از ٠ تا ٣٠ محاسبه می‌شود.

لیسنینگ آیلتس ۴ بخش، هر بخش دارای ١٠ سوال و موضوع آن‌ها در رابطه با حوزه اجتماعی و آموزشی است. برعکس تافل، سوالات لیسنینگ آیلتس تنها چند گزینه‌ای نیست. سوالات لیسنینگ آیلتس شامل تکمیل جملات، تکمیل خلاصه، تطبیق دادن و چند گزینه‌ای است.

ریدینگ:

بخش ریدینگ تافل بین ٣ تا ۴ قسمت و هر قسمت بین ١٠ تا ١٢ سوال را شامل می‌شود. متن‌های ریدینگ تافل از کتاب‌های درسی دانشگاه‌های مختلف انتخاب شده است.

ریدینگ آیلتس٣ قسمت و هر قسمت شامل ١٠ تا ١٢ سوال است. موضوع ریدینگ آیلتس از منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجلات برگرفته می‌شود.

رایتینگ:

رایتینگ تافل شامل دو قسمت است. در قسمت اول، یک فایل صوتی پخش شده و یک متن کوتاه برای خواندن ارائه می‌شود. سپس داوطلب باید یک متن در مورد تفاوت این دو منبع، بین ١۵٠ تا ٢٢۵ کلمه بنویسد. در قسمت دوم نیز داوطلب باید در مورد یک موضوع که به او ارائه شده، یک متن بین ٣٠٠ تا ٣۵٠ کلمه ارائه دهد.

رایتینگ آیلتس به دو قسمت تقسیم می‌شود. در قسمت اول، داوطلب باید در مورد اطلاعات یک جدول یا نمودار که به او نشان داده می‌شود، یک متن ١۵٠ کلمه‌ای بنویسد. در قسمت دوم، فرد باید در مورد یک موضوع که به او ارائه شده، یک متن ٢۵٠ کلمه‌ای ارائه دهد.

اسپیکینگ:

بر خلاف تافل که هر چهار مهارت در یک روز و پشت سر هم گرفته می‌شود، در آیلتس داوطلب می‌تواند زمان امتحان اسپیکینگ را برای روز دیگر یا همان روز تعیین کند. در اسپیکینگ تافل، حرف‌های داوطلب توسط میکروفون ضبط و در همان زمان برای ممتحن ارسال می‌شود. اما در آیلتس، داوطلب به صورت حضوری با ممتحن صحبت می‌کند. برخی افراد در هنگام صحبت حضوری با یک فرد دچار استرس می‌شوند. به همین علت آن‌ها آزمون تافل را به آیلتس ترجیح می‌دهند. مدت زمان اسپیکینگ در تافل ٢٠ دقیقه و در آیلتس بین ١٠ تا ١۵ دقیقه است.

در این مقاله در مورد تفاوت‌های تافل و آیلتس به طور کامل توضیح دادیم. بر اساس این توضیحات برای انتخاب بین این دو آزمون، ابتدا باید هدف خود را تعیین کنید. قصد ادامه تحصیل در کدام دانشگاه را دارید؟ یا به کدام کشور قصد مهاجرت می‌خواهید بکنید؟ بر اساس شرایط هرکدام، یکی از این دو آزمون را باید انتخاب کنید.

اما اگر محدودیتی در این زمینه نداشتید، می‌توانید بر اساس تفاوت‌هایی که آیلتس و تافل در محتوای آزمون خود دارند، تصمیم بگیرید.

آیا شما تجربه‌ای از آزمون آیلتس یا تافل دارید؟ آیا در مورد ویژگی‌های این دو آزمون اطلاعات بیشتری دارید؟ اطلاعات و تجربیات خودتان را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =