• انگلیش توربو
  • ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
  • ۱۰ دقیقه
  • ۰ دیدگاه

صفر تا صد آمادگی برای آزمون تافل + معرفی روش‌های کاربردی

تافل یکی از آزمون‌های معتبر جهانی است که میزان تسلط افراد را بر روی زبان انگلیسی می‌سنجد. این آزمون بیشتر به صورت اینترنتی در مراکز متعدد برگزار می‌شود و تعداد کمی از مراکز آن را به صورت کاغذی برگزار می‌کنند. برای شرکت در آزمون تافل باید ابتدا وارد سایت آن شده و تاریخ و مرکزی که قصد دارید در آن آزمون بدهید را انتخاب و سپس در آن ثبت‌نام کنید. انتخاب تاریخ آزمون بسیار مهم است. هنگام انتخاب تاریخ باید به میزان آمادگی و تسلط تان بر زبان انگلیسی دقت کنید. شما باید فرصت داشته باشید تا روز آزمون به اندازه کافی بر سوالات مسلط و آمادگی کامل داشته باشید چون در غیر این صورت باعث هدررفت پول و دلسرد شدن می‌شود.

در این مطلب قصد داریم در مورد برنامه‌ریزی برای آمادگی آزمون تافل در منزل، شما را راهنمایی کنیم. نکات مهمی که در این مقاله بیان می‌کنیم به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام مهارت‌های زبان انگلیسی خود را ارتقا داده و بهترین نمره را در این آزمون دریافت کنید. پس با ما همراه باشید.

جزئیات ساختار آزمون تافل را یادداشت کنید

در مقاله آزمون تافل چیست، در مورد جزئیات این آزمون به طور کامل توضیح دادیم. پس از خواندن این مقاله، یک جدول رسم کرده و آن را به چهار قسمت تقسیم کنید. هریک از این قسمت‌ها به یکی از مهارت‌های زبان مربوط می‌شود، یعنی لیسنینگ، اسپیکینگ، رایتینگ و ریدینگ.

با توجه به تعداد قسمت‌هایی که در هر بخش وجود دارد، آن قسمت را تقسیم‌بندی کنید. به عنوان مثال، در رایتینگ تافل، باید به دو قسمت پاسخ دهید. پس قسمت رایتینگ جدول را به دو قسمت تقسیم کنید. در هر قسمت یادداشت کنید چه نوع سوال‌هایی با چه موضوعی وجود دارد و مدت زمانی که باید آن قسمت را پاسخ دهید چقدر است. 

این جدول به صورت مختصر به شما نشان می‌دهد برای ارتقای هریک از مهارت‌های خود در چه زمینه‌ای کار کنید و مهارت پاسخگویی خود را، در حد مدت زمان آزمون ارتقا دهید.

می‌توانید این جدول را در کنار برنامه‌ریزی خود قرار دهید تا هدف خود را فراموش نکنید. همچنین باید در نظر داشته باشید حداقل چه نمره‌ای را از این آزمون باید دریافت کنید تا مدرکتان برای دانشگاه یا کنسولگری کشور مورد نظر معتبر باشد.

اکنون که با ساختار آزمون کامل مسلط شدید وقت آن است که برای ارتقای هریک از مهارت‌های زبان خود برنامه‌ریزی و تمرین کنید.

نوشتن یک برنامه‌ریزی شخصی، منحصر به توانایی‌های خودتان

شما تا حدی به زبان انگلیسی مسلط هستید. می‌توانید با دادن آزمون‌های تستی، میزان تسلط خود را بر هر یک از مهارت‌های زبان بسنجید. بدین ترتیب یک پیش‌فرضی از اینکه باید چقدر برای ارتقای هریک از مهارت‌های خود تلاش کنید خواهید داشت. می‌توانید نمرات خود را در هریک از مهارت‌ها در جدول یادداشت کنید. این کار از سه لحاظ به شما کمک می‌کند. اول آن که می‌دانید از نمره قبولی در آن مهارت چقدر فاصله دارید. دوم آن که زمانی که در میان تمرین‌های خود مجدد آزمون آمادگی می‌دهید متوجه ارتقا و پیشرفت خود می‌شوید و این باعث دلگرمی می‌شود. و در نهایت مقایسه نمرات فعلی با نمره‌های قبلی به شما نشان می‌دهد آیا روش و میزان زمانی که برای تمرین هر یک از مهارت‌ها صرف می‌کنید درست و کافی بوده یا خیر.

بنابراین بهتر است در برنامه‌ای که برای تمرین و ارتقای مهارت‌های خود می‌نویسید، بعد از هفت یا ده روز (با توجه به نوع برنامه‌ریزی) در یک آزمون تستی شرکت کنید تا میزان پیشرفت خود را بسنجید.

برنامه‌ریزی برای مهارت ریدینگ

همانطور که می‌دانید، موضوع ریدینگ تافل درباره حوزه آکادمیک و آموزشی است. به شما سه یا چهار متن داده می‌شود. بعد از خواندن آن باید به سوالاتی پاسخ دهید که درک شما را از ایده‌ها و روابط بین حقایق را می‌سنجد. 

برای ارتقای مهارت ریدینگ خود می‌توانید کارهای زیر را در برنامه‌ریزی خود قرار دهید.

  • کتاب‌ها مجلات معتبر در حوزه آکادمیک پیدا کرده و آن‌ها را بخوانید. شما می‌توانید این منابع را با سرچ کردن در اینترنت بیابید.
  • یک دفترچه یادداشت از لغات جدیدی که آموختید درست کنید. می‌توانید لغات را بر اساس حوزه موضوعی، مانند روانشناسی و زیست‌شناسی تقسیم‌بندی کنید.
  • برروی معانی پیشوند‌ها، پسوندها و ریشه کلمات رایج تمرین کنید.
  • یک متن در حوزه آکادمیک پیدا کنید و چند پاراگراف آن را برش دهید. سپس سعی کنید با خواندن پاراگراف‌ها با توجه به سرنخ‌هایی که از کلمات هر پاراگراف به دست می‌آورید آن‌ها را به ترتیب مرتب کنید.
  • می‌توانید یک پاراگراف از یک متن آکادمیک یا نمونه سوال‌های ریدینگ آزمون تافل را بخوانید و سپس سعی کنید یک تیتر کوتاه که بیانگر ایده اصلی پاراگراف باشد بنویسید. سپس یک خلاصه کوتاه درباره آن پاراگراف بنویسید.
  • برای افزایش مهارت ریدینگ تافل، می‌توانید از دوستان خود کمک بگیرید. هرکدام یک متن کوتاه را بخوانید و خلاصه آن را برای فرد مقابل تعریف کنید. سپس فرد مقابل با پرسیدن سوالاتی در مورد متن، شما را به چالش بکشاند.
  • در هنگام خواندن متن، سعی کنید یک یادداشت سریع و کوتاه درباره علت، معلول، تضادها، مشکل و راه حل موجود در متن بنویسید یا زیر آن‌ها خط بکشید.
  • سعی کنید سرعت خواندن خود را افزایش دهید. شما می‌توانید خود را عادت دهید که قسمت‌های مهم را در میان دیگر اطلاعات بیهوده تشخیص دهید. این کار با تمرین بسیار محقق می‌شود.
  • تمرین کنید که اطلاعات مهم متن را بتوانید دسته بندی یا حتی به یک نمودار یا جدول تبدیل کنید.

برنامه ریزی برای مهارت لیسنینگ

مدت زمان لیسنینگ تافل، ۴١ تا ۵٧ دقیقه است. تعداد سوالات لیسنینگ تافل در مجموع بین ١٠ تا ١٢ عدد است.  در بخش لیسنینگ شما باید بتوانید مهارت شنیدن خود را در مدت زمان محدود ارتقا دهید. شنیدن فقط به معنای متوجه شدن کلمات نیست. در لیسنینگ زبان تافل، شما باید بتوانید رابطه بین ایده‌های ارائه شده، استنباط و نتیجه‌گیری از صحبت‌ها، تشخیص مقدمه و نتیجه‌گیری در سخنرانی‌ها و سازماندهی اطلاعات داده شده را داشته باشید. برای کسب این مهارت‌ها می‌توانید کارهای زیر را در برنامه تمرینی تقویت لیسنینگ تافل خود قرار دهید.

  • می‌توانید در ابتدا به صوت‌هایی درباره موضوعات عمومی و مواردی که به آن آشنا هستید شروع کرده و سعی بر تقویت لیسنینگ برای تافل کنید.
  • بعد از تقویت مهارت شنیداری به سراغ موضوعات آکادمیک بروید و موضوعاتی که برای شما ناشناخته است را گوش دهید.
  • از شنیدن مکالمه‌های کوتاه شروع کنید تا به مرور زمان توانایی شنیدن موضوعات طولانی‌تر را داشته باشید.
  • اگر مبتدی هستید می‌توانید در ابتدا به سراغ فیلم‌ها یا سخنرانی‌هایی که زیرنویس انگلیسی دارند بروید. اما نباید این تمرین به یک عادت دائمی تبدیل شود.
  • یک متن ضبط شده را چندین بار گوش دهید و سعی کنید نقاطی که برایتان مبهم بوده را متوجه شوید. همچنین با دوباره گوش کردن سعی کنیده اصل موضوع را از ایده و اعتقاد سخنران تشخیص دهید. در هنگام گوش دادن تمرین کنید اطلاعات مهم را یادداشت کرده تا با کمک آن‌ها سوالات را پاسخ دهید. این اطلاعات می‌تواند شامل (چه کسی؟ چه زمانی؟ کجا؟ چرا؟ چگونه؟) باشد. خلاصه‌برداری سریع در هنگام گوش دادن، یکی از را‌ه‌هاب تقویت لیسنینگ تافل است.
  • بسیاری از دانشگاه‌ها و همایش‌ها، سخنرانی‌های خود را در اینترنت قرار می‌دهند. این سخنرانی‌ها یکی از بهترین منابع لیسنینگ تافل به شمار می‌روند. همچنین اخبار BBC برای تمرین مهارت لیسنینگ بسیار مفید است.
  • کلمات، عبارات و اصطلاحات جدیدی که می‌شنوید را در دفترچه لغات خود ثبت کنید. از صحت تلفظ و گرامر آن مطمئن شوید و سعی کنید آن‌ها را در نوشتن یا صحبت کردن خود به کار ببرید.

برنامه‌ریزی برای مهارت اسپیکینگ

در اسپیکینگ تافل، مهارت شما در سخنرانی موثر در محیط‌های آکادمیک سنجیده می‌شود. ممتحن برای نمره‌دهی به اسپیکینگ شما بررسی می‌کند: 

چقدر روان صحبت می‌کنید.

چه اندازه از گرامر و لغات موثر در مکالمه خود استفاده می‌‌کنید.

تا چه اندازه می‌توانید به سوال پاسخ دهید و ایده‌های خود را منسجم بیان کنید.

برای تمرین مهارت اسپیکینگ، می‌توانید موارد زیر را در برنامه‌ریزی خود قرار دهید:

  • فهرستی از موضوعاتی که برای شما آشنا یا غیر آشنا است تهیه کرده و در مورد آن صحبت کنید.(می‌تواند موضوعات آکادمیک یا غیر آکادمیک باشد)
  • هر روز ١ دقیقه درباره کارهایی که دیروز انجام داده‌اید و کارهایی که قرار است فردا انجام دهید صحبت کنید.
  • در مورد یک داستان یا فیلم، به صورت کوتاه و خلاصه برای دیگران به انگلیسی تعریف کنید.
  • در مورد یک موضوع یا علاقه‌ای که دارید، چند دقیقه صحبت کنید. سعی کنید یک توصیه درباره آن ارائه داده و توضیح دهید چرا به نظرتان این توصیه مهم است.
  • مقاله‌های مختلف را بخوانید و درباره آن به صورت کوتاه برای دوستان خود صحبت کنید.
  • در کتاب‌های انگلیسی پایان هر درسی یک سری سوال درباره موضوع آن درس وجود دارد. سعی کنید به صورت شفاهی و کتبی به آن‌ها پاسخ دهید.
  • سعی کنید با یک گروه یا یک فرد مسلط به زبان انگلیسی به صورت مداوم درباره موضوعات مختلف صحبت کنید. این کار باعث می‌شود راحت‌تر به اشتباهات رایج خود در اسپیکینگ پی ببرید.

برنامه‌ریزی برای مهارت رایتینگ

در این قسمت از آزمون تافل از شما خواسته می‌شود که در رابطه با یک موضوع یک متن بنویسید. شما باید نظریات، تجربیات و ایده‌های خود را در رابطه با آن موضوع بیان کنید. بنابراین در قسمت رایتینگ تافل، علاوه بر املا و گرامر، انسجام متن و سبک نگارش شما اهمیت دارد. کارهای زیر را تمرین کنید تا به کمک آن‌ها بتوانید مهارت رایتینگ خود را افزایش دهید. 

  • قوانین املا، نقطه و علامت‌گذاری و پاراگراف‌بندی را بیاموزید.
  • در نوشتار خود تمرین کنید که در هر پاراگراف در مورد یک ایده به صورت کوتاه اما جامع توضیح دهید.
  • قبل از نوشتن به زمان‌های فعل نسبت به زمان خودتان دقت کنید. آیا در مورد گذشته صحبت می‌کنید یا آینده؟ با کمی ابتکار می‌توانید زمان‌های مختلف را در متن خود به کار ببرید تا میزان تسلط تان بر روی گرامر را نشان دهید.
  • در تمرین‌های نوشتاری خود، یک چک لیست از اشتباهات رایجی که در متن‌های خود دارید تهیه کنید. به کمک آن می‌توانید اشتباهات خود را کاهش دهید.
  • متن‌هایی که می‌نویسید را سه یا چهار بار بخوانید. علاوه بر تصحیح کردن غلط‌های املایی و گرامری، سعی کنید کلمات جایگزین و قدرتمندی را به جای کلمات رایج و تکراری بنویسید.
  • از آن جا که امتحان تافل به وسیله یک کامپیوتر باید انجام دهید، بنابراین بسیار مهم است که تایپ کردن سریع را بیاموزید. متن‌های تمرینی خود را با صفحه کلید QWERTY تایپ کنید تا سرعت تایپ کردنتان نیز افزایش پیدا کند.

اشتراک گذاری مقاله در شبکه‌های اجتماعی

میزان رضایت کاربران از این مقاله
میزان رضایت کاربران از این مقاله
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یازده =